Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1818753_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg Slot 1
1218 København K
15. november 2017
Enheden for Internatio-
nalt Politisamarbejde
Sagsbeh: Katrine Hjortnæs
Sagsnr.: 2017-0030-0409
Dok.:
548373
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 79 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. oktober 2017. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om det er korrekt, at kriminelle udlændinge der ikke kan udleveres til deres hjemland, kan bevæge sig frit rundt i Danmark på ubegrænset tid, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 79 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan
ministeren oplyse, om det er korrekt, at kriminelle udlæn-
dinge der ikke kan udleveres til deres hjemland, på trods af at
der er tale om et EU-land, kan bevæge sig frit rundt i Danmark
på ubegrænset tid?”
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 78 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg.
Justitsministeriet har herudover til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har op-
lyst følgende:
”Udlændinge-
og Integrationsministeriet kan indledningsvis
henvise til Justitsministeriets supplerende besvarelse af spørgs-
mål nr. 655 (Alm. del) af 16. oktober 2017.
Som det fremgår heraf, vil Udlændingestyrelsen
såfremt Ud-
lændingestyrelsen finder, at de pågældende EU-statsborgere kan
udvises
samtidig skulle tage stilling til, om en udsendelse på
grund af forholdene i hjemlandet vil være i strid med udlændin-
gelovens § 31.
Udlændinge, der er udelukket fra opholdstilladelse, men som på
grund af det såkaldte refoulementsforbud, jf. udlændingelovens
§ 31, ikke kan udsendes som følge af risikoen for overgreb i
hjemlandet, opholder sig her i landet på tålt ophold.
Det ændrer dog ikke ved, at de pågældende udlændinge skal ud-
sendes, så snart muligheden herfor måtte opstå, f.eks. fordi for-
holdene i hjemlandet ændrer sig.
Der kan
som følge af Danmarks internationale forpligtelser
ikke ske frihedsberøvelse af en udlænding alene af den grund, at
udlændingen befinder sig her i landet på tålt ophold.
En udlænding, der befinder sig her i landet på tålt ophold, skal
som udgangspunkt pålægges opholdspligt i et bestemt indkvar-
teringssted (Udrejsecenter Kærshovedgård), jf. udlændingelo-
vens § 42 a, stk. 8, 1. pkt., og daglig meldepligt hos politiet i det
pågældende center, jf. § 34, stk. 4. Formålet hermed er, at myn-
dighederne løbende har kendskab til den pågældendes opholds-
sted, således at der kan ske udsendelse, så snart muligheden her-
for opstår. Det er ministeriets opfattelse, at det også vil gælde,
hvis de pågældende EU-statsborgere befinder sig på tålt ophold
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om det er korrekt, at kriminelle udlændinge der ikke kan udleveres til deres hjemland, kan bevæge sig frit rundt i Danmark på ubegrænset tid, til justitsministeren
her i landet.
Om udvisningsspørgsmålet kan det i tillæg til Justitsministeriets
supplerende besvarelse af spørgsmål nr. 655 (Alm. del) af 16.
oktober 2017 oplyses, at det følger af udlændingelovens § 25 a,
stk. 2, nr. 3, at en udlænding, som ikke har haft lovligt ophold
her i landet i længere tid end de sidste 6 måneder, kan udvises,
hvis andre hensyn til den offentlige orden, forholdet til frem-
mede magter, sikkerheds- eller sundhedsmæssige grunde eller
hensynet til Schengenlandenes offentlige orden tilsiger, at ud-
lændingen ikke bør have ophold her i landet. Udlændinge, der
er omfattet af udlændingelovens § 2, stk. 1 eller 2 (EU/EØS-
statsborgere og deres familiemedlemmer), kan dog ikke udvises
på grund af hensynet til Schengenlandenes offentlige orden eller
forholdet til fremmede magter.
EU-Kommissionen har i en meddelelse fra Kommissionen til
Europa-Parlamentet og Rådet af 2. juli 2009 om retningslinjer
for en bedre gennemførelse og anvendelse af direktiv
2004/38/EF om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret
til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område ud-
talt sig om, hvad der nærmere ligger i hensynet til den offentlige
orden. Det fremgår heraf bl.a., at tidligere adfærd kun må tages
i betragtning, når der er sandsynlighed for, at personen gentager
sine strafbare handlinger, og at truslen skal være tilstedevæ-
rende på det tidspunkt, hvor den restriktive foranstaltning (i
dette tilfælde udvisning) vedtages af de nationale myndigheder
eller efterprøves af retsinstanserne. En tidligere straffedom må
kun tages i betragtning, såfremt de omstændigheder, der førte til
den pågældende dom, er udtryk for en personlig adfærd, der in-
debærer en aktuel trussel mod den offentlige orden. Beslutnin-
gen skal baseres på vurderingen af den pågældende persons ad-
færd i fremtiden. Antallet og typen af domme, som den pågæl-
dende person tidligere er idømt, og i særdeleshed de begåede
lovovertrædelsers grovhed og hyppighed udgør et væsentligt
element i denne vurdering. Det er yderst vigtigt at tage hensyn
til risikoen for ny kriminalitet, men det er ikke tilstrækkeligt, at
der er en svag mulighed for nye overtrædelser.”
3