Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1888858_0001.png
MINISTEREN
Retsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. maj 2018
2018-2313
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Retsudvalget har i brev af 9. april 2018 stillet mig følgende spørgsmål (REU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Rosa Lund (EL).
Spørgsmål nr. 622:
Vil ministeren redegøre for, hvilken form for domstolskontrol der vil være med
udsættelser fra almene boliger efter en eventuel gennemførelse af regeringens
forslag om ”hurtigere og mere effektivt” at udsætte lejere på grund af familie-
medlemmers lovovertrædelser samt for, hvordan forslaget vil stemme overens
med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 6, stk. 1, jf. rege-
ringens udspil ”Ét Danmark uden parallelsamfund”, side 23, afsnittet ”Krimi-
nelle ud af ghettoerne”?
Svar:
Regeringen har i det omtalte udspil foreslået, at lejere og medlemmer af hus-
standen, der begår kriminalitet i og omkring det boligområde, hvor de bor,
hurtigere og mere effektivt skal kunne udsættes af deres bolig i området.
I udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje
af almene boliger og lov om leje (Initiativer der modvirker parallelsamfund),
som har været i høring fra den 2.-31. marts 2018, har regeringen foreslået, at
der indføres en ny ophævelsesgrund i lejelovgivningen, som indebærer, at et
lejeforhold fremover vil kunne ophæves i tilfælde, hvor lejer eller medlemmer
af lejers husstand ved endelig dom er straffet med en ubetinget fængselsstraf
for bestemte typer af utryghedsskabende kriminalitet, som er begået inden for 1
km fra den ejendom, hvor den pågældende bor.
Den foreslåede ophævelsesgrund vil give udlejere – både private udlejere og
almene boligorganisationer – mulighed for at ophæve lejemålet, når de i forsla-
get nævnte betingelser er opfyldt.
Ligesom det er tilfældet med andre ophævelsesgrunde, kan lejeren indbringe
sagen om ophævelse af lejemålet efter den foreslåede ophævelsesgrund for bo-
ligretten. Dette begrænser dog ikke fogedrettens adgang til at gennemføre en
umiddelbar fogedforretning, hvis lejeren ikke ønsker at fraflytte lejemålet.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 622: Spm. om, hvilken form for domstolskontrol der vil være med udsættelser fra almene boliger efter en eventuel gennemførelse af regeringens forslag om hurtigere og mere effektivt at udsætte lejere på grund af familiemedlemmers lovovertrædelser samt for, til transport-, bygnings- og boligministeren
1888858_0002.png
I forbindelse med sagens behandling ved retten vil udlejer som udgangspunkt
kunne dokumentere, at betingelserne for at ophæve lejemålet er opfyldt, ved at
fremlægge et domsudskrift fra straffesagen mod den pågældende beboer i fo-
gedretten. Udlejeren skal dermed normalt ikke føre yderligere bevis, og udsæt-
telse vil således kunne ske ved en umiddelbar fogedforretning.
For så vidt angår fogedrettens behandling af sagen forudsættes det, at lejelo-
vens § 107, stk. 3, og almenlejelovens § 107, stk. 3, finder anvendelse i sager
omfattet af den foreslåede ordning, således at der i fogedretten er mulighed for
– foruden dokumentbevis i form af domsudskrift fra straffesagen – at føre en-
kelte vidner, hvis det måtte skønnes nødvendigt. Endvidere vil fogedretten
kunne afvise at fremme forretningen, hvis fogedretten finder det betænkeligt at
fremme forretningen, jf. herved retsplejelovens § 597, stk. 3. Der henvises til de
specielle bemærkninger til § 2, nr. 6, og § 3, nr. 2, i Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets ovennævnte udkast til lovforslag af 2. marts 2018.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet vedrørende Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK) artikel 6 indhentet en udtalelse fra Justitsministeriet, der i den for-
bindelse har oplyst følgende:
”Det følger af EMRK artikel 6, stk. 1, 1. pkt., at enhver har ret til en retfærdig og
offentlig rettergang inden en rimelig frist for en uafhængig og upartisk domstol,
der er oprettet ved lov, når der skal træffes afgørelse enten i en strid om hans
borgerlige rettigheder og forpligtelser eller angående en mod ham rettet ankla-
ge for en forbrydelse.
Fogedrettens og boligrettens sagsbehandling er indrettet i overensstemmelse
med betingelserne i denne bestemmelse, hvilket den foreslåede ordning ikke vil
ændre ved. Det bemærkes i den forbindelse, at der som ovenfor beskrevet vil
være mulighed for udvidet bevisførelse under fogedrettens behandling af sagen,
ligesom fogedretten vil kunne afvise at fremme forretningen, hvis det findes
betænkeligt.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen