Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1895734_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
16. maj 2018
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Andreas Højmark Søn-
dergaard
Sagsnr.: 2018-0030-0915
Dok.:
699814
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 550 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. marts 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV) og Josephine Fock (ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Nicolai Uggerhøj-Winther
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om det er ulovligt, hvis PET indsamler personoplysninger i én sag og derefter genanvender disse personoplysninger i andre sager, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 550 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan
ministeren bekræfte, at det er ulovligt, hvis PET indsamler
personoplysninger i én sag og derefter genanvender disse per-
sonoplysninger i andre sager, jf. samrådet den 20. marts 2018
om TET og PET?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”PET
har adgang til at tilvejebringe personoplysninger i medfør
af bestemmelserne i PET-lovens §§ 3 og 4 samt udlændingelo-
vens § 45 a.
Det følger således bl.a. af PET-lovens § 3, at PET med henblik
på en efterfølgende behandling kan indsamle eller indhente op-
lysninger, hvis disse oplysninger på indsamlings- eller indhent-
ningstidspunktet vurderes at kunne have betydning for PET’s
virksomhed.
Ligeledes følger det af PET-lovens § 4, at andre forvaltnings-
myndigheder skal udlevere oplysninger til PET, hvis oplysnin-
gerne må antages at have betydning
for PET’s virksomhed.
Af bemærkningerne til § 3 (Folketingstidende 2012-13, A, L
161 som fremsat) fremgår, at efterretningsarbejde ofte har ka-
rakter af »at lægge et puslespil«, hvor enkeltoplysninger ikke
nødvendigvis har et belastende indhold, men hvor oplysningen,
når den sammenkædes med andre oplysninger, kan have afgø-
rende betydning for det terrorforebyggende arbejde.
Der kan endvidere henvises til de almindelige bemærkninger til
PET-loven, pkt. 4.3.2, hvorefter tilvejebringelseshjemmelen i §
3 er nødvendig for, at PET kan skaffe sig det informationsbe-
redskab, som er nødvendigt for, at tjenesten kan varetage sine
opgaver, herunder med henblik på så tidligt og effektivt som
muligt at identificere eventuelle trusler, som PET skal fore-
bygge, efterforske og modvirke.
PET’s adgang til efterfølgende intern behandling af tilveje-
bragte personoplysninger, herunder en eventuel videre bear-
bejdning for at benytte oplysningerne på en meningsfuld måde,
følger af PET-lovens §§ 7 og 8.
Den interne behandling af personoplysninger kan herefter ske,
hvis det sker med samtykke (nr. 1), må antages at have betyd-
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om det er ulovligt, hvis PET indsamler personoplysninger i én sag og derefter genanvender disse personoplysninger i andre sager, til justitsministeren
ning for varetagelsen af PET’s opgaver vedrørende forebyg-
gelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel
12 og 13 (nr. 2) eller er nødvendig for
varetagelsen af PET’s
øvrige opgaver (nr. 3).
Herudover er en række af persondatalovens regler sat i kraft for
PET’s interne behandling af personoplysninger, jf. PET-lovens
§ 7, stk. 1, og § 8, stk. 1, herunder de grundlæggende personda-
taretlige principper i persondatalovens § 5.
PET er således omfattet af finalité-princippet efter persondata-
lovens § 5, stk. 2, hvorefter en behandling ikke må være ufor-
enelig med de formål, der har begrundet indsamlingen af de på-
gældende oplysninger. PET er ligeledes omfattet af princippet i
persondatalovens § 5, stk. 3, hvorefter der alene må behandles
oplysninger, der er relevante og tilstrækkelige og ikke må om-
fatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvor-
til oplysningerne senere behandles. PET kan således ikke be-
handle oplysninger indhentet til en konkret sag til andre formål,
uden at proportionalitetsprincippet i bestemmelsen er opfyldt.
Når disse behandlingsbetingelser er opfyldt, kan PET behandle
oplysninger, der er lovligt tilvejebragt, til
at varetage PET’s op-
gaver, uanset om oplysningerne er tilvejebragt til brug for den
konkrete sag.
Det kan dog dertil oplyses, at PET i sin virksomhed behandler
sager, hvortil der ikke er direkte søgeadgang for operative med-
arbejdere, idet det vil have undtagelsens karakter, at oplysnin-
gerne er relevante i det operative arbejde. Det gælder bl.a. sager
om sikkerhedsundersøgelser. I det omfang oplysningerne heri
må antages at have betydning for varetagelsen af tjenestens op-
gaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af overtrædel-
ser af straffelovens kapitel 12 eller 13 eller er nødvendige for
varetagelsen af tjenestens øvrige opgaver, kan oplysningerne
imidlertid behandles i den konkrete sammenhæng, hvis de be-
handlingsbetingelser, der er beskrevet ovenfor, er opfyldt.”
3