Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1882628_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. april 2018
Databeskyttelseskontoret
Mia Schumacher
2018-0030-0878
686125
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 514 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. marts 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om ministeren mener, at Tibetkommissionen i sin beretning i tilfredsstillende omfang har redegjort for, hvorfor det ikke har været muligt fuldt ud at klarlægge ledende politifolks rolle i sagen om politiets ageren ved kinesiske besøg i 2012, 2013 og 2014, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 514 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
Mener ministeren, at Tibetkommissionen i sin beretning i tilfreds-
stillende omfang har redegjort for, hvorfor det ikke har været muligt
fuldt ud at klarlægge ledende politifolks rolle i sagen om politiets
ageren ved kinesiske besøg i 2012, 2013 og 2014, jf. DR-artiklen
”Politichefers
mails blev slettet forud for Tibet-kommissionens
Undersøgelse”
fra 12. marts 2018? (https://www.dr.dk/nyheder/poli-
tik/politichefersmails-blev-slettet-forud-tibet-kommissionens-under-
soegelse).”
Svar:
1.
Tibetkommissionen afgav den 18. december 2017 sin beretning og afslut-
tede dermed sit arbejde.
Tibetkommissionen har undersøgt forløbene i forbindelse med de tre offici-
elle kinesiske besøg meget grundigt. Kommissionen har gennemgået mere
end 65.000 siders materiale og flere end 3.000 lydfiler samt foretaget afhø-
ringer af i alt 72 personer.
På den baggrund har kommissionen i sin beretning bl.a. konkluderet, at der
under to officielle besøg i 2012 og 2013 blev givet klart ulovlige ordrer, som
i en række tilfælde medførte, at Københavns Politi greb ind over for flere
demonstranter i strid med den grundlæggende ret til bl.a. ytrings- og for-
samlingsfrihed.
Kommissionen konkluderede desuden, at der blev givet urigtige, vildle-
dende eller ufyldestgørende oplysninger ved besvarelsen af en række
spørgsmål fra Folketingets Retsudvalg om besøgene.
Som jeg udtalte i forbindelse med beretningsafgivelsen, har jeg en klar for-
ventning om, at myndighederne sikrer, at en sådan sag ikke gentager sig.
2.
En undersøgelseskommission er en uafhængig myndighed, der selv tilret-
telægger sin undersøgelse inden for rammerne af sit kommissorium. Derfor
hverken kan eller vil jeg gå nærmere ind i kommissionens arbejde.
Det er min holdning, at de 30 dage, som e-mails gemmes i politiet, ikke er
nok. Jeg har i den forbindelse noteret mig, at Rigspolitiet har oplyst, at slet-
tefristen er ændret til nu foreløbigt at være 1 år i stedet for 30 dage.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om ministeren mener, at Tibetkommissionen i sin beretning i tilfredsstillende omfang har redegjort for, hvorfor det ikke har været muligt fuldt ud at klarlægge ledende politifolks rolle i sagen om politiets ageren ved kinesiske besøg i 2012, 2013 og 2014, til justitsministeren
For så vidt angår det fremadrettede, har jeg
i lyset af de oplysninger, der i
den seneste tid er kommet frem om meget forskelligartet praksis for opbe-
varing og sletning af e-mails
bl.a. besluttet, at vi i Justitsministeriet
under
inddragelse af Datatilsynet
vil tage initiativ til at udarbejde generelle ret-
ningslinjer for statslige myndigheders praksis på området.
Justitsministeriet vil i tilknytning hertil endvidere tage initiativ til at udar-
bejde anbefalinger om, hvordan statslige myndigheder bør forholde sig med
hensyn til sletning og backup af e-mails, når der er udsigt til, at der skal
nedsættes en undersøgelseskommission, som den pågældende statslige
myndighed må forventes at skulle levere materiale til.
Man skal dog samtidig være opmærksom på, at det kan vise sig teknisk van-
skeligt i praksis at udelukke enhver mulighed for, at en medarbejder, der har
til hensigt at omgå retningslinjerne
og f.eks. helt at slette en mail
kan
finde veje til at gøre dette.
3