Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1882632_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. april 2018
Databeskyttelseskontoret
Mia Schumacher
2018-0030-0876
686118
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 512 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. marts 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om, hvorfor man slettede fire ledende medarbejderes e-mailkonti kort efter deres afgang i 2013, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 512 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
Vil ministeren fra politiet indhente en redegørelse for, hvorfor man
slettede fire ledende medarbejderes e-mailkonti kort efter deres af-
gang i 2013, selv om der løbende var klager, folketingsspørgsmål
mv., der satte spørgsmålstegn ved politiets ageren allerede ved det
kinesiske besøg i 2012, jf. DR-artiklen
”Politichefers
mails blev slet-
tet forud for Tibetkommissionens
undersøgelse”
fra 12. marts 2018?
(https://www.dr.dk/nyheder/politik/politichefers-mails-blev-slettet-
forud-tibet-kommissionens-undersoegelse).”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Københavns Politi.
Københavns Politi har oplyst, at de personer, som udgjorde øver-
ste ledelse i Københavns Politi i 2012, der omtales i den artikel,
som der henvises til i spørgsmålet, alle forlod deres stillinger i
løbet af 2013. Politidirektøren forlod sin stilling i Københavns
Politi den 31. januar 2013 med henblik på tiltrædelse som direktør
for Kriminalforsorgen. Chefpolitiinspektøren forlod sin stilling
hos Københavns Politi den 1. marts 2013 med henblik på ansæt-
telse hos Rigspolitiet. Chefanklageren fratrådte sin stilling den
31. august 2013 og blev herefter ansat i en midlertidig stilling som
anklager i Københavns Politi fra den 1. september 2013 til den
31. august 2014. Vicepolitidirektøren forlod sin stilling hos Kø-
benhavns Politi den 31. august 2013 for at blive administrerende
direktør i Rådet for Sikker Trafik, og sekretariatschefen gik på
pension den 30. april 2013.
Disse personers e-mailkonti blev håndteret i overensstemmelse
med Rigspolitiets standardprocedure, hvorefter der tidligere skete
automatisk sletning efter 30 dage.
Rigspolitiet kan om proceduren omkring sletning indledningsvis
bemærke, at spørgsmålet om, hvor længe fratrådte medarbejderes
e-mails, herunder e-mails med privat indhold, må opbevares, er
reguleret af de databeskyttelsesretlige regler, idet der er tale om
en behandling af personoplysninger. Politiet er som følge heraf
forpligtet til at fastsætte en frist for, hvor længe mails fra fratrådte
medarbejdere må opbevares, og sikre, at de opbevarede e-mails
slettes efter udløbet af denne frist.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om, hvorfor man slettede fire ledende medarbejderes e-mailkonti kort efter deres afgang i 2013, til justitsministeren
I 2005 blev fristen for sletning på Rigspolitiets server, herunder
af mails slettet fra nuværende medarbejderes mapper for slettet
post og tidligere medarbejderes slettede mailkonti, fastsat til 30
dage af it-driftsmæssige årsager begrundet i begrænset server-
plads.
I 2011 blev personaleadministrationen i politiet centraliseret hos
Rigspolitiets koncern HR. I forbindelse med centraliseringen blev
der implementeret kontroller, som sikrer, at alle fratrådte medar-
bejdere rettidigt registreres som fratrådte i politiets personalesy-
stem. Når Rigspolitiets koncern HR har markeret en medarbejder
som værende fratrådt, igangsætter politiets it-systemer automa-
tisk. Herefter slettes fratrådte medarbejderes mailboks i overens-
stemmelse med den fastsatte slettefrist, hvilket tidligere var 30
dage efter fratrædelse. Med centraliseringen af personaleadmini-
strationen blev processen standardiseret og automatiseret.
Idet mail-systemet er serverbaseret og dermed delt af mange bru-
gere, er det i praksis stort set umuligt at genskabe slettede e-mails,
efter udløbet af de (daværende) 30 dage, idet data konstant over-
skrives på serverne.
Der foreligger en teoretisk mulighed for at genskabe e-mails eller
dele heraf fra serveren, men muligheden for genskabelse afhæn-
ger bl.a. af tidsperspektivet. Jo længere tid, der er gået, siden mail-
kontoen er slettet, jo større sandsynlighed er der for, at samtlige
data er blevet overskrevet. Hvis servermiljøet er blevet udskiftet
eller opgraderet i den mellemliggende periode, reduceres mulig-
heden for at genfremfinde e-mailen yderligere. I nogle tilfælde
(afhængigt af mailsystemet) er der derudover mulighed for at gen-
skabe e-mails via en lokal kopi af mailboksen, der løbende lagres
på brugerens pc/laptop. Når en medarbejder fratræder i politiet,
bliver dennes udstyr imidlertid renset, og der lægges et nyt image
på, hvormed data overskrives. Umiddelbart vil det således heller
ikke via denne tilgang være muligt at genskabe slettede e-mails.
På den baggrund er det Rigspolitiets koncern IT og Rigspolitiets
nationale cyber crime centers (NC3) umiddelbare vurdering, at
muligheden for at genskabe slettede e-mails er minimal, og der er
på den baggrund ikke foretaget konkrete forsøg på genskabelse af
slettede e-mails.”
3