Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1842916_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. januar 2018
Økonomikontoret
Troels Sten Nielsen
2017-0030-0669
609488
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 309 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. december 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Marlene
Harpsøe (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Rune Nørr
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 309: MFU spm. om, hvorledes Nordsjællands Politi og ministeren vil sikre dette, herunder at reducere den utryghedsskabende adfærd i de nævnte boligområder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 309 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren, idet det af "Mål- og resultatplan for Nordsjæl-
lands Politi 2017" fremgår, at politiet blandt andet skal arbejde
med trygheden i særligt udsatte boligområder, herunder Vapna-
gård i Helsingør og Egedalsvænge i Kokkedal samt at politiet
skal sikre en hurtig og effektiv politimæssig tilstedeværelse i til-
fælde af uroligheder, redegøre for hvorledes Nordsjællands Po-
liti og ministeren vil sikre dette, herunder at reducere den utryg-
hedsskabende adfærd i de nævnte boligområder, jf. mål- og re-
sultatplanen for Nordsjællands Politi 2017?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Nordsjællands Politi, der har oplyst følgende:
Nordsjællands Politi kan indledningsvis henvise til tidligere bi-
drag til brug for Justitsministeriets besvarelse af 22. december
2017 af spørgsmål nr. 276 fra Folketingets Retsudvalg, hvori
politikredsens nyligt iværksatte zonepatruljeringsplan er nær-
mere beskrevet. Hovedformålet med denne er at sikre, at udryk-
ningsberedskabet til enhver tid er bedst muligt dimensioneret i
forhold til de forventede opgaver, og at der i vagtcentralens dag-
lige styring er fokus på den rette placering og fordeling af de
tilgængelige patruljer i forhold til de forventede opgaver, herun-
der i de særligt udsatte boligområder.
Dette suppleres af politikredsens særlige tryghedsskabende ini-
tiativer.
Nordsjællands Politi arbejder målrettet for at reducere utryg-
hedsskabende adfærd i de særligt udsatte boligområder
og for
derigennem at øge beboernes tryghed. Dette sker gennem et
struktureret samarbejde med andre offentlige myndigheder og
beboerne samt gennem en målrettet politimæssig tilstedevæ-
relse.
I Nordsjællands Politikreds er boligområderne Vapnagård og
Nøjsomhed i Helsingør Kommune samt Egedalsvænge i Fre-
densborg Kommune defineret som særligt udsatte.
Den synlige politimæssige indsats og det tværsektorielle samar-
bejde med eksterne interessenter i disse områder er særligt for-
ankret i Enheden for Trygge Boligområder (ETB). Enheden gør
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 309: MFU spm. om, hvorledes Nordsjællands Politi og ministeren vil sikre dette, herunder at reducere den utryghedsskabende adfærd i de nævnte boligområder, til justitsministeren
såvel uniformeret som civil tjeneste i kredsens tre udsatte bolig-
områder, hvor enheden har etableret et velfungerende samar-
bejde med kommuner, boligadministrationer og borgergrupper.
Enhedens indgående kendskab til de udsatte boligområder nyt-
tiggøres både i form af videndeling, der bl.a. formidles i form af
patruljeoplæg og analyser udarbejdet af politikredsens analyse-
og efterretningsenhed til kredsens øvrige politipersonale, herun-
der det udkørende beredskab, og i det tværsektorielle arbejde
med bl.a. kommunerne.
I det tværsektorielle samarbejde og tryghedsskabende arbejde
indgår tillige medarbejdere fra Partnerskab og Forebyggelse,
som bl.a. løbende afholder borgermøder, koordinationsgruppe-
møder og beboermøder i de særligt udsatte boligområder. For-
målet med disse møder er at øge samarbejdet på tværs, medvirke
til øget tryghed og medvirke til mindre kriminalitet gennem ko-
ordineret myndighedsindsats, dialog om kriminalitetsudfordrin-
ger og informationsudveksling.
I Helsingør Kommune foregår den tværsektorielle indsats i for-
hold til boligområdet Vapnagård i en styregruppe sammensat af
borgmesteren, politidirektøren samt repræsentanter for boligsel-
skabet og beboerforeningen. Den løbende dialog finder sted i en
underordnet koordinationsgruppe, der mødes hver anden må-
ned.
Koordinationsgruppen sikrer løbende koordinering af de re-
spektive myndigheder og boligforeningens lokale aktiviteter,
der medvirker til at øge trygheden og sikrer ensartethed i forhold
til håndtering og kommunikation af udfordringer i området.
Endvidere iværksættes særlige initiativer for de unge under ferie
og helligdage
f.eks. dette års julefodboldturnering
med hen-
blik på en hensigtsmæssig aktivering af de unge i området.
Endelig er der for såvel Vapnagård som Nøjsomhed etableret
beboerpaneler med deltagelse af bl.a. beboerrepræsentanter og
Nordsjællands Politi. Beboerpanelerne mødes hver anden må-
ned med henblik på drøftelse af spørgsmål omkring tryghed og
videndeling.
Nordsjællands Politi arbejder aktuelt for etablering af en lig-
nende struktur (koordinationsgruppe og beboerpanel) omkring
det tryghedsskabende arbejde i bebyggelsen Egedalsvænge i
Fredensborg Kommune.
Nordsjællands Politis tryghedsskabende arbejde i de tre udsatte
boligområder styrkes fra den 1. februar 2018 yderligere gennem
ansættelse af tre civile forebyggere. Dette er en del af regerin-
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 309: MFU spm. om, hvorledes Nordsjællands Politi og ministeren vil sikre dette, herunder at reducere den utryghedsskabende adfærd i de nævnte boligområder, til justitsministeren
gens bandeinitiativer fra august 2017. I forbindelse hermed af-
sætter politikredsen endvidere tre politifolk, der skal medvirke
til en særlig målrettet forebyggende indsats med henblik på at
forhindre rekruttering af unge til rocker- og bandemiljøet og fo-
rebygge kriminalitet i områderne.
Det kan yderligere oplyses, at den anbefaling om nyorganisering
af Nordsjællands Politi, der i øjeblikket drøftes i politikredsens
ledelse og med eksterne interessenter, rummer en forudsætning
om en styrkelse af det forebyggende område gennem bl.a. sær-
ligt dedikerede områdebetjente.
Det kan endelig oplyses, at der ikke i forbindelse med Mål- og
Resultatplan 2017 for Nordsjællands Politi er fastsat måltal for
en hurtig og effektiv politimæssig tilstedeværelse i de udsatte
boligområder.”
4