Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1839744_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg Slot 1
1218 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. december 2017
Formueretskontoret
Rasmus Kamp Kongsted
2017-0030-0620
601113
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 270 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. december 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Søren Markvard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om ministeren kan redegøre for udviklingen i sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet for de seneste 5 år, til justitsministeren
1839744_0002.png
Spørgsmål nr. 270 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for udviklingen i sagsbehandlings-
tiden i Erstatningsnævnet for de seneste 5 år.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Sagsbehandlingstiderne
er i nedenstående skema opgjort som
et gennemsnit af den tid, der går, fra Erstatningsnævnet har
modtaget en ansøgning eller genoptaget en sag, og til nævnet
har truffet afgørelse i sagen.
Selv om en afgørelse indeholder stillingtagen til flere forskellige
typer af krav (f.eks. godtgørelse for svie og smerte, erstatning
for tandbehandling og erstatning for ødelagt tøj) tæller afgørel-
sen kun som én afgørelse også i relation til sagsbehandlingstid.
Det gælder også i de tilfælde, hvor kravene er fremsat ad flere
forskellige omgange.
Beregningen af sagsbehandlingstiden baserer sig i alle tilfælde
på tiden fra det først fremsatte krav indeholdt i afgørelsen og
frem til afgørelsen, også selv om der rent faktisk er kortere sags-
behandlingstider for de efterfølgende fremsatte krav, som be-
handles i samme afgørelse.
År
2012
2013
2014
2015
2016
2017
*
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
89 dage
71 dage
92 dage
125 dage
167 dage
189 dage
* For 2017 er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid baseret på et dataud-
træk dækkende over perioden fra den 01-01-2017 til den 01-12-2017
Siden 2014 har Erstatningsnævnet ført særskilt statistik over
sagsbehandlingstiden for den første afgørelse i nye ansøgninger.
Skemaet nedenfor viser sagsbehandlingstiden på 50 % fraktilen
af førstegangsafgørelser i de anførte år. I 2014 blev 50 % af før-
stegangsafgørelserne således truffet inden for 36 dage, i 2015
inden for 30 dage og så fremdeles.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om ministeren kan redegøre for udviklingen i sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet for de seneste 5 år, til justitsministeren
1839744_0003.png
Sagsbehandlingstid på 50 % fraktilen af førstegangsafgørelser
År
2014
2015
2016
2017*
Sagsbehandlingstid
36 dage
30 dage
47 dage
48 dage
* For 2017 er sagsbehandlingstiden baseret på et dataudtræk dækkende over
perioden fra den 01-01-2017 til den 01-12-2017
Når Erstatningsnævnet modtager en ansøgning om erstatning fra
en ansøger, opretter nævnet en konkret sag vedrørende den på-
gældende ansøgning. Nævnet behandler herefter den fremsendte
ansøgning og træffer en afgørelse vedrørende de krav, der er in-
deholdt i ansøgningen. Afgørelsen kan bestå i henholdsvis en
tilkendelse af det ansøgte, en anmodning om yderligere doku-
mentation, et afslag på erstatning eller en kombination af nævnte
muligheder. Når nævnet har truffet en afgørelse vedrørende de
fremsendte krav, afsluttes sagen i nævnet. Det skyldes, at sagen
herefter ikke afventer yderligere fra nævnet. Såfremt ansøgeren
efterfølgende vender tilbage i sagen med den fornødne doku-
mentation eller med nye krav, åbner nævnet sagen på ny og træf-
fer en ny afgørelse. Dette kan i de alvorligere sager gentage sig
adskillige gange.
En række faktorer har haft betydning for sagsbehandlingstiden i
Erstatningsnævnet. Det har blandt andet betydning, at det i pe-
rioder har været prioriteret at træffe førstegangsafgørelser særlig
hurtigt, at forberedelsen og opstarten af fuld elektronisk journa-
lisering har været forbundet med anvendelse af tidsmæssige res-
sourcer, at udflytningen af Civilstyrelsen, herunder Erstatnings-
nævnets sekretariat til Viborg har medført udskiftning af med-
arbejdere i sekretariatet, og at Erstatningsnævnet i 2014 revide-
rede sin praksis i sager, hvor plejepersonale mv. kommer til
skade i arbejdstiden i forbindelse med en forbrydelse, hvilket
medførte betydelige tidsmæssige ressourcer til varetagelse af
opgaver på dette område i forbindelse med politisk og medie-
mæssig bevågenhed. Derudover har et stigende antal retssager
anlagt mod nævnet tæret på nævnets ressourcer.
Det er
på trods af en målrettet indsats og stor opmærksomhed
herpå
fortsat ikke lykkedes erstatningsnævnet at realisere en
stabil produktionsfremgang. Der henvises i øvrigt til besvarel-
sen af Folketingets Retsudvalgs spørgsmål 157.
Nævnet har øget fokus på behandling af nævnets ældste sager.
Dette har medført, at antallet af ældre sager, der afgøres, har væ-
ret stigende særligt siden sommeren 2017. Dette indebærer alt
andet lige, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid forlænges.
Dette vil også gøre sig gældende i 2018.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 270: Spm. om ministeren kan redegøre for udviklingen i sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet for de seneste 5 år, til justitsministeren
I relation til den længere gennemsnitlige sagsbehandlingstid i
2017 er det nævnets opfattelse, at denne i nogen grad skyldes
Civilstyrelsens udflytning til Viborg og den deraf følgende be-
tydelige personaleudskiftning. Der har uvægerligt været et vist
kompetence- og produktionstab forbundet med, at mange er-
farne medarbejdere er fratrådt samtidig med, at mange nye er
startet, og at rutinerede medarbejdere i en periode har brugt me-
gen tid på oplæring.
Det er dog nævnets opfattelse, at Civilstyrelsen og nævnet med
de initiativer, der løbende er iværksat med hensyn til at forenkle
og smidiggøre arbejdsgangene i nævnet m.v. har formået at be-
grænse kompetence- og produktionstabet. Det er endvidere
nævnets opfattelse, at den faglige kvalitet i afgørelserne i høj
grad er bibeholdt med sekretariatets nuværende medarbejdere,
som samtidig arbejder dedikeret på at få færdigbehandlet næv-
nets ældste sager.
Det er nævnets opfattelse, at de iværksatte initiativer fortsat vil
have en positiv effekt i forhold til at styrke kvaliteten i sagsbe-
handlingen og nedbringe sagsbehandlingstiden.”
4