Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
STATSMINISTERIET
Samråd fredag den 21. september 2018 kl. 13.00-14.00
Besvarelse af samrådsspørgsmål BC (Alm. del) fra Folketingets Retsud-
valg
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvordan Statsministeriet kan oplyse Tibet-
kommissionen om, at Statsministeriet ikke er i besiddelse af yderligere
materiale af relevans for kommissionen, og at al relevant mailkorre-
spondance allerede var afleveret til kommissionen, når Statsministeriet
end ikke har søgt i medarbejderes e-mailbokse eller i ministeriets back-
upsystem, jf. oplysningerne i REU alm. del
svar på spørgsmål 671 og
797?
Svar:
[Indledning]
Tak for invitationen til at komme her i dag. Det er første gang i denne
regeringsperiode, jeg er til samråd her i udvalget.
Udvalget har bedt mig redegøre for, hvordan det kan være korrekt, at
Statsministeriet under en telefonsamtale i april 2016 har oplyst til Tibet-
kommissionen, at ministeriet ikke var i besiddelse af yderligere materia-
le af relevans for kommissionen, når ministeriet ikke havde søgt i back-
upsystemet og i medarbejderes e-mails.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/9-18 om Tibetsagen, til justitsministeren, til statsministeren
-2-
Tibetkommissionen blev
som det er udvalget bekendt
nedsat af den
daværende V-regering i efteråret 2015. Det blev den, fordi regeringen
ønskede at få undersøgt og redegjort for begivenhedsforløbet omkring
politiets handlinger over for en række demonstranter under de officielle
kinesiske besøg i København i 2012, 2013 og 2014
altså under den da-
værende socialdemokratisk ledede regering.
Tibetkommissionens arbejde mundede ud i en beretning fra december
sidste år, som bl.a. konkluderede, at flere demonstranters ytrings- og for-
samlingsfrihed blev tilsidesat, og at der blev afgivet urigtige oplysninger
til Retsudvalget om politiets håndtering af besøgene. Det er meget alvor-
lige forhold.
[Den efterfølgende kritik]
Efterfølgende er der rejst en debat om eksistensen af materiale, som der
ikke er blevet søgt i, da myndighederne fandt materiale frem til Tibet-
kommissionen. Og der er derfor blevet sat spørgsmålstegn ved grundla-
get for kommissionens arbejde og konklusioner.
Bl.a. på den baggrund gennedsatte justitsministeren den 4. juli i år med
opbakning fra et flertal i Folketinget Tibetkommissionen. Det er selvsagt
en beslutning, jeg støtter fuldstændigt op om.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/9-18 om Tibetsagen, til justitsministeren, til statsministeren
-3-
Den gennedsatte kommission har bl.a. fået til opgave at undersøge,
hvorvidt eventuelt nyt relevant materiale giver grundlag for at ændre el-
ler supplere Tibetkommissionens konklusioner. Som noget nyt i forhold
til tidligere undersøgelseskommissioner fremgår det udtrykkeligt af
kommissoriet, at kommissionen skal gives adgang til myndighedernes
mailsystemer, IT-systemer, servere osv. for at indhente og eventuelt
genskabe alt relevant materiale.
Kommissionen vil samtidig blive tildelt den IT-mæssige sagkundskab og
anden sagkundskab, der er nødvendig for at indhente og bearbejde mate-
rialet. Med andre ord får kommissionen de bedst mulige forudsætninger
for at lede efter materiale, som evt. måtte kaste yderligere lys over sa-
gen.
Det fremadrettede svar på udvalgets spørgsmål er derfor, at den tvivl,
der er rejst om, hvorvidt Tibetkommissionen har fået alt relevant materi-
ale
og om grundlaget for kommissionens hidtidige konklusioner er til-
strækkeligt
nu vil blive adresseret af den gennedsatte kommission.
Men jeg er med på, at udvalget også ønsker at skue tilbage. Jeg vil der-
for
med afsæt i de oplysninger jeg har modtaget
beskrive det forløb
og det samarbejde, der på det helt praktiske plan har fundet sted mellem
medarbejdere i Statsministeriet og Tibetkommissionen med henblik på
at fremfinde og aflevere relevant materiale til Tibetkommissionen.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/9-18 om Tibetsagen, til justitsministeren, til statsministeren
-4-
Min gennemgang vil således basere sig på oplysninger, jeg har fået fra
medarbejdere i Statsministeriet, som har haft samarbejdet med kommis-
sionen herom.
[Generelt om fremsøgning af materiale til kommissionsundersøgelser]
Inden jeg går i detaljen med det, kan der være behov for et par enkelte
mere generelle pointer om, hvordan arbejdet med at finde materiale frem
til en undersøgelseskommission foregår:
Det er jo sådan, at en undersøgelseskommission
inden for rammerne af
sit kommissorium
selv tilrettelægger sin undersøgelse og kan kræve alt
relevant materiale udleveret. Typisk beder kommissionen de involverede
myndigheder om at finde relevant materiale frem.
Når der er tale om en kommissionsundersøgelse, som skal afdække et
hændelsesforløb, vil myndighederne herefter skulle gennemgå en meget
stor mængde materiale med henblik på at identificere og udlevere det
relevante materiale til kommissionen.
Det vil typisk dreje sig om en lang række dokumenter, som er udarbejdet
på et tidspunkt, der måske ligger år tilbage. Og som er udarbejdet af fle-
re forskellige
nuværende og tidligere
medarbejdere i en række for-
skellige myndigheder. Det er
desværre
sjældent sådan, at der står en
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/9-18 om Tibetsagen, til justitsministeren, til statsministeren
1944337_0005.png
-5-
kasse klar med alt relevant materiale, som myndigheden kan sende til en
kommission.
Myndighederne
og herunder i det relevante tilfælde Statsministeriet
skal derfor sætte et større detektivarbejde i gang, når der nedsættes en
undersøgelseskommission. Og i den forbindelse skal der træffes nogle
valg. Hvor skal der søges? Hvilke søgeord skal benyttes? Hvis ikke alt
materiale produceret i en myndighed inden for en periode skal gennem-
gås manuelt, vil sådanne valg være nødvendige.
Dette arbejde og de valg, der skal træffes, foregår i praksis i en dialog
med den nedsatte kommission. Som nævnt vil kommissionen altid være
berettiget til at vende tilbage og kræve yderligere materiale eller søgnin-
ger mv.
[Nærmere om, hvad Statsministeriet har gjort for at fremfinde relevant
materiale til Tibetkommissionen]
I justitsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 671 fra udvalget er der
redegjort nærmere for, hvad Statsministeriet har gjort for at fremsøge
relevant materiale. Selv om udvalget formentlig er bekendt med besva-
relsen, vil jeg alligevel opridse dens hovedpunkter:
Statsministeriet modtog i februar 2016 et brev fra Tibetkommissionen
om at aflevere materiale, der måtte være af relevans for kommissionens
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/9-18 om Tibetsagen, til justitsministeren, til statsministeren
1944337_0006.png
-6-
undersøgelse. Efter en søgning på en række relevante søgeord i ministe-
riets journalsystemer
og efter at have spurgt relevante medarbejdere,
om de var i besiddelse af yderligere relevant materiale
udleverede
Statsministeriet i april 2016 det fremfundne materiale, herunder en del e-
mailkorrespondance, til Tibetkommissionen.
Som det fremgår af Statsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 797 fra
udvalget, søgte Statsministeriet ikke i nuværende eller tidligere medar-
bejderes e-mailkonti i forbindelse med aflevering af materiale til Tibet-
kommissionen. Statsministeriet søgte heller ikke i ministeriets backup-
system. Denne tilgang er baseret på, at medarbejderne har pligt til at sik-
re, at journaliseringspligtige e-mails og andet materiale er journaliseret.
I besvarelserne har Statsministeriet anført, at baggrunden for den be-
skrevne fremgangsmåde var, at det var den mest praktiske. Heri ligger,
at man valgte at følge den måde at søge på, som bruges ved anmodnin-
ger om aktindsigt, og som, så vidt det kan ses, også har været benyttet
ved fremsøgning af materiale til flere tidligere undersøgelseskommissi-
oner.
Det var altså på denne baggrund, at Statsministeriet efterfølgende oply-
ste telefonisk over for kommissionen, at ministeriet ikke var i besiddelse
af yderligere materiale af relevans for kommissionen, og at relevant e-
mailkorrespondance allerede var afleveret til kommissionen. Herudover
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/9-18 om Tibetsagen, til justitsministeren, til statsministeren
1944337_0007.png
-7-
gav Statsministeriet
da materialet blev afleveret til kommissionen
en
detaljeret redegørelse for, hvordan materialet var fremfundet.
Man havde altså søgt efter materiale efter den samme fremgangsmåde,
man har brugt ved flere tidligere kommissionsundersøgelser. Man havde
fremsendt det materiale, man på baggrund heraf havde fundet, som var
af relevans for kommissionen. Og man havde oplyst over for kommissi-
onen, hvordan man havde gjort.
Jeg kan herudover oplyse, at Tibetkommissionen i oktober 2016 også
gennemførte et kontrolbesøg i Statsministeriet. Hverken her eller senere
gav kommissionen udtryk for, at Statsministeriet skulle foretage yderli-
gere søgninger, herunder i f.eks. gamle e-mailkonti og backupsystemer.
[Refleksioner over Statsministeriets fremgangsmåde]
Man kan selvfølgelig spørge sig selv, om Statsministeriet burde have
grebet sagen an på en anden måde. Man kan i hvert fald konstatere, at
der er rejst tvivl om grundlaget for kommissionens hidtidige arbejde.
Den tvivl har regeringen reageret på ved at gennedsætte Tibetkommissi-
onen. Og som nævnt er det som noget nyt klart fastslået i kommissoriet,
at kommissionen vil blive tildelt den nødvendige IT-mæssige sagkund-
skab med henblik på at sikre, at alt kommer frem.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/9-18 om Tibetsagen, til justitsministeren, til statsministeren
-8-
Det indebærer jo så, at man vil få syn for sagen. Er der i det materiale,
som der ikke er søgt i, yderligere relevant materiale? Og hvis det er til-
fældet, har det så betydning for kommissionens konklusioner? I den pro-
ces vil Statsministeriet selvsagt
ligesom de øvrige relevante ministerier
og myndigheder– gøre alt, hvad der er muligt for at efterkomme kom-
missionens ønsker til, hvor og hvordan der skal søges.
[Afrunding]
Jeg vil gerne slutte af med at understrege, at regeringen hele tiden har
haft et ønske om at få alt frem i lyset i den her sag. Det var derfor, vi
nedsatte Tibetkommissionen tilbage i efteråret 2015.
Sagens forløb har som nævnt givet anledning til eftertanke. Statsministe-
riet er derfor
ligesom andre ministerier
meget opmærksomme på at
drage læring af sagens forløb. Og som justitsministeren oplyste på sam-
rådet i sidste måned om Tibetkommissionen, er der allerede nu ved at
blive taget hånd om, hvordan sådanne sager håndteres bedre fremover:
Derfor er der nu i regi af Justitsministeriet
og med inddragelse af Data-
tilsynet
ved at blive udarbejdet generelle retningslinjer for statslige
myndigheders praksis for opbevaring af bl.a. slettede e-mails. Og der vil
blive udarbejdet nogle anbefalinger, som specifikt handler om den situa-
tion, hvor der er udsigt til at blive nedsat en undersøgelseskommission.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1166: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/9-18 om Tibetsagen, til justitsministeren, til statsministeren
-9-
Men altså i forhold til den konkrete sag, så må vi nu se, hvad den forny-
ede undersøgelse fører til. Jeg kan hertil oplyse, at Statsministeriet alle-
rede er i dialog med Tibetkommissionen om udlevering af materiale til
brug for det arbejde. Der skal i den forbindelse ikke herske nogen tvivl
om, at Statsministeriet vil stille alt det materiale til rådighed for kom-
missionen til brug for dens kommende arbejde, som kommissionen be-
der om.
Jeg håber, at jeg hermed har svaret på udvalgets spørgsmål.
Tak for ordet.