Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1931418_0001.png
Samrådstale
Samråd om Tibetsagen, Retsudvalget den 24. august
2018
[Justitsministeren indleder samrådet med at besvare sine spørgs-
mål. Herefter gives ordet til udenrigsministeren.]
Tak for indkaldelsen til samrådet. Inden jeg besvarer de stillede
samrådsspørgsmål, vil jeg gerne indlede med nogle generelle be-
mærkninger om sagen.
Tibetkommissionens undersøgelse har vedrørt et fundamentalt
spørgsmål for vores demokrati
retten til forsamlings- og ytrings-
frihed. Der har efterfølgende været rejst tvivl om, hvorvidt Kom-
missionen har haft adgang til alt relevant materiale i forbindelse
med sit arbejde. Denne tvivl har også været rejst i forhold til mate-
riale fra Udenrigsministeriet.
Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at Udenrigsministeriet gen-
nem hele processen har haft et godt, åbent og tillidsfuldt samar-
bejde med Tibetkommissionen. Udenrigsministeriet havde, og har
fortsat, en interesse i, at Kommissionen får adgang til alt relevant
materiale. Ministeriet har ikke noget ønske om at skjule noget for
Kommissionen. Det har vi aldrig haft, og det har vi naturligvis hel-
ler ikke i forhold til det kommende arbejde i den gennedsatte Ti-
betkommissionen.
1
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1061: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-18 om Tibetsagen, til udenrigsministeren
Når man i dag ser tilbage på den fulgte fremgangsmåde og den
rejste kritik, kan man naturligvis godt ærgre sig over, at der ikke
var en drøftelse med Tibetkommissionen om de tekniske mulighe-
der for at søge efter materiale i ministeriets backup-system og
mail-komprimeringssystem. Men det var simpelthen ikke en over-
vejelse dengang.
Det har vi lært af, og derfor vil Udenrigsministeriet se på, om vi
kan forbedre egne interne procedurer. Vi vil fremover også sørge
for at gøre opmærksom på de tekniske muligheder for søgninger i
backup-systemet og andre IT-systemer.
Og det er jo også derfor, den her regering har besluttet at genned-
sætte kommissionen, så vi kan komme til bunds i sagen.
Udenrigsministeriet har etableret en tværgående enhed, der skal fo-
restå samarbejdet med Tibetkommissionen herunder sikre, at alt
relevant materiale stilles til rådighed, at der søges i alle systemer,
og at der sker inddragelse af den relevante ekspertise i ministeriet,
eksempelvis på IT-området. Det er jo også i Udenrigsministeriets
interesse, at alt materiale kommer frem.
***
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1061: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-18 om Tibetsagen, til udenrigsministeren
I forhold til den konkrete sag om udlevering af materiale til Tibet-
kommissionen har Udenrigsministeriet åbent redegjort for sin
fremgangsmåde til identifikation af relevant materiale i Udenrigs-
ministeriets forskellige arkiver m.v., som kunne være af interesse
for Kommissionen.
Fremgangsmåden, som Kommissionen har beskrevet i sin beret-
ning, var baseret på den praksis, som ministeriet benytter ved iden-
tifikation af materiale efter offentlighedsloven, og som er anvendt
ved tidligere kommissionsundersøgelser.
Denne praksis baserer sig på det generelle princip, at ministeriet
forventer, at dets medarbejdere overholder de forvaltningsretlige
regler og principper, herunder journaliseringsforpligtelsen, og mi-
nisteriets interne retningslinjer.
Udenrigsministeriets fremgangsmåde blev gennemgået og aftalt
med Tibetkommissionen på et møde i ministeriet den 2. maj 2016.
Kommissionen fandt ikke ved den, eller senere lejligheder, bl.a.
under et kontrolbesøg den 13. oktober 2016, anledning til at sætte
spørgsmålstegn ved den anvendte fremgangsmåde.
Fremgangsmåden for identifikation af materiale omfattede ikke en
søgning i Udenrigsministeriets backup-system. Det skyldes den
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1061: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-18 om Tibetsagen, til udenrigsministeren
enkle grund, at det på intet tidspunkt blev overvejet, at backup-
systemet var et relevant sted at søge.
Og hvorfor var det ikke det? Forklaringen er i al sin enkelthed, at
backup-systemet simpelthen ikke har samme funktion som et ar-
kivsystem. Backup-systemet har primært til formål at muliggøre
indlæsningen af en sikkerhedskopi af ministeriets data og systemer
i tilfælde af systemnedbrud, terroranslag, brand, cyberangreb og
lignende med henblik på at kunne genoprette systemer og data. Det
er ikke
og har ikke været
tænkt anvendt som et arkivsystem.
Jeg vil på baggrund af disse pointer gerne korrigere den opfattelse,
som er skabt i pressen om, at Udenrigsministeriet ikke har ville
udlevere materiale til Kommissionen. Tværtimod identificerede og
oversendte Udenrigsministeriet en meget betydelig samling af re-
levant materiale
dokumenter med et samlet omfang på ca. 20.500
sider
til brug for Kommissionens undersøgelse.
Udenrigsministeriet har inden for rammerne af den aftalte frem-
gangsmåde afleveret alt det materiale, som kommissionen efter-
spurgte, og som blev fremskaffet og vurderet relevant for Tibet-
kommissionens arbejde. Udleveringen af den betydelige mængde
materiale var med et klart løfte om, at det afleverede materiale på
ethvert tidspunkt kunne blive suppleret af yderligere materiale,
som Kommissionen måtte ønske.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1061: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-18 om Tibetsagen, til udenrigsministeren
Når vi ser tilbage på sagen, må vi i Udenrigsministeriet konstatere,
at der ikke har været en klar forståelse af, hvordan backup-syste-
mer kan og bør anvendes i denne type undersøgelser. Det håber jeg
naturligvis, at vi kan skabe en bedre fælles forståelse af fremadret-
tet.
***
Jeg vil nu besvare de stillede spørgsmål.
I forhold til spørgsmål AP om,
hvorfor Tibetkommissionen aldrig
fik udleveret e-mails fra ministeriets backup-systemer,
kan jeg be-
mærke følgende:
Det blev på intet tidspunkt i processen omkring identifikation af
relevant materiale til kommissionen overvejet i Udenrigsministe-
riet at foretage søgninger i ministeriets backup-system efter ikke-
journaliseret relevant materiale.
Udenrigsministeriet har ikke praksis for at foretage sådanne gene-
relle søgninger i forbindelse med identifikation af materiale efter
offentlighedsloven eller i lignende undersøgelser. Som tidligere
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1061: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-18 om Tibetsagen, til udenrigsministeren
nævnt baserer den praksis sig på det generelle princip, at ministe-
riet forventer, at dets medarbejdere overholder de forvaltningsret-
lige regler og principper samt ministeriets interne retningslinjer.
Dette inkluderer journaliseringsforpligtelsen, således at alle rele-
vante akter dermed bør kunne fremfindes i Udenrigsministeriets
arkiv. Det er naturligvis ikke en garanti, men det bør være det prin-
cipielle udgangspunkt.
Udenrigsministeriets backup-system er et led i ministeriets bered-
skabsplanlægning på IT-området. Der er ikke noget specielt ved,
at Udenrigsministeriet har et backup-system. Det har langt de fleste
hvis ikke alle
større offentlige myndigheder. Systemet har som
nævnt til formål at muliggøre indlæsningen af en sikkerhedskopi
af ministeriets data og systemer i tilfælde af systemnedbrud m.v.
En backup er derfor et øjebliksbillede af ministeriets samlede IT-
platform på et givent tidspunkt. Et backup-system har ikke og er
ikke tiltænkt at have samme funktion som et arkivsystem.
Der blev på ét tidspunkt foretaget konkrete søgninger fra centralt
hold i ministeriets mailprogram, Outlook, og mail-komprimerings-
system, Enterprise Vault, efter et specifikt dokument. Det fandt
sted på baggrund af en henvendelse fra en af ministeriets medar-
bejdere om, at en mulig relevant mail ikke var blevet journaliseret.
Det viste sig ikke at være tilfældet, og der blev ikke identificeret
relevant materiale i forbindelse med den pågældende søgning.
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1061: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-18 om Tibetsagen, til udenrigsministeren
***
I forhold til spørgsmål AQ, om
hvorvidt jeg eller mine forgængere
og ministeriets embedsmænd, før, under og efter Tibetkommissio-
nens arbejde har haft kendskab til, at Udenrigsministeriet har eller
har haft backups af slettede e-mails, som Tibetkommissionen ikke
har modtaget eller ikke er blevet oplyst om eksisterer,
kan jeg be-
mærke følgende:
Som jeg redegjorde for i besvarelsen af det forudgående spørgs-
mål, så blev det på intet tidspunkt i Udenrigsministeriet overvejet
at foretage søgninger i ministeriets backup-system. Alene af den
grund, har hverken jeg, mine forgængere eller ministeriets embeds-
mænd haft kendskab til, om der eksisterer slettede e-mails i
backup’en
med relevans for Kommissionen.
Det siger sig selv, at relevante medarbejdere i ministeriet naturlig-
vis har haft kendskab til selve eksistensen af ministeriets backup-
system, men ministeriet har ikke som led i det hidtidige forløb haft
kendskab til, om der i backup-systemet var mails af relevans for
kommissionen. Det er vigtigt at forstå, at Udenrigsministeriet ikke
på forhånd ved, hvilket materiale der ligger i backup-systemet, da
det kræver en genindlæsning af
backup’en
for at kunne søge heri.
Hvorvidt der overhovedet ligger mails af relevans for sagen i
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1061: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-18 om Tibetsagen, til udenrigsministeren
backup-systemet er derfor på nuværende tidspunkt ikke klart. Det
vil naturligvis være et af de områder, som den gennedsatte Tibet-
kommission nu nærmere vil kunne undersøge.
***
I forhold til det sidste spørgsmål AR, om
hvordan forsikringen
over for Tibetkommissionen om, at Udenrigsministeriet havde ud-
leveret alt materiale, kunne være retvisende, når ministeriet ikke
havde søgt i dets backup-systemer,
kan jeg bemærke følgende:
Da Udenrigsministeriet meddelte Tibetkommissionen, at alt rele-
vant materiale var afleveret, blev det meddelt med udgangspunkt i
den fremgangsmåde for identifikation af relevant materiale, som
blev aftalt med Kommissionen.
Fremgangsmåden indeholdt som sagt ikke søgninger i ministeriets
backup-system. Årsagen hertil har jeg redegjort for i besvarelsen
af de forudgående spørgsmål. Inden for den ramme, som var aftalt
med Tibetkommissionen, var det på tidspunktet Udenrigsministe-
riets bedste vurdering, at vi med oversendelsen af de mere end
20.000 dokumentsider havde fremsendt det relevante materiale i
sagen. Jeg vil derfor blot gentage, at Udenrigsministeriet afleve-
rede alt det materiale, som kommissionen efterspurgte, inden for
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1061: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24/8-18 om Tibetsagen, til udenrigsministeren
de aftalte rammer. Udenrigsministeriet havde dengang som nu kun
en interesse i at give alle oplysninger i sagen, og at alt relevant
materiale bliver udleveret, så kommissionen kan gøre det arbejde,
den er nedsat til.
***
Som jeg sagde indledningsvist har Tibetkommissionens undersø-
gelse vedrørt et fundamentalt spørgsmål for vores demokrati
ret-
ten til forsamlings- og ytringsfrihed. Det er en alvorlig sag, som
regeringen lægger vægt på at komme til bunds i. Det er også derfor,
vi har besluttet at gennedsætte kommissionen.
Vi ser i Udenrigsministeriet frem til et godt samarbejde med den
gennedsatte kommission.
Mange tak for ordet.
9