Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1910783_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
14. juni 2018
Svar på Miljø- og Fødevareudvalgets spørgsmål nr. 723 (MOF
alm. del) af 22. maj 2018 stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF)
Spørgsmål
Under ministerens besvarelse ved samrådet om det kommende SKI-udbud
om levering af fødevarer afholdt den 17. maj 2018 oplyste ministeren, at det
fælleskommunale indkøbsprogram har etableret et effektiviseringspotentiale
på mere end 2 mia. kr. for de deltagende kommuner. Er der dokumentation
for, at dette besparelsespotentiale er realiseret?
Svar
Skiftende regeringer har siden 2012 aftalt i forbindelse med økonomiforhandlinger
med KL en fortsættelse og videreudvikling af det fælleskommunale, forpligtende
indkøbsprogram med henblik på at effektivisere det kommunale indkøb. De kon-
kret opnåede effektiviseringer kommer fuldt ud de enkelte kommuner til gode.
Indkøbsprogrammet varetages af Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
(SKI) i samarbejde med den kommunale sektor.
Erfaringerne med indkøbsprogrammet er positive, og regeringen og KL har aftalt,
at der skal etableres op mod 40 fælleskommunale indkøbsaftaler frem mod 2020.
SKI har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst følgende:
”De konkrete indkøbskategorier i det fælleskommunale indkøbsprogram udvælges af en styre-
gruppe med repræsentanter fra kommunerne og KL. I forbindelse med udvælgelsen af kategorier-
ne, lægger styregruppen blandt andet vægt på, om der er basis for en velfungerende fælles aftale, og
om der er klare indikationer på et effektiviseringspotentiale
fx fordi kommunerne betaler vidt
forskellige priser for de samme varer fra den samme leverandør.
De konkrete aftaler udarbejdes efterfølgende i tæt samarbejde med repræsentanter fra dem, der
skal bruge aftalen.
Når SKI idriftsætter en rammeaftale, udarbejdes der et prisbenchmark. Benchmarket angiver det
besparelsespotentiale, brugere af aftalen gennemsnitligt kan forvente ved brug af rammeaftalen.
Da der er tale om en gennemsnitsberegning, vil den enkelte brugers besparelse afhænge af de pri-
ser, der hidtil er købt ind til samt brugerens forbrugsmønster.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 723: Spm. om effektiviseringspotentialet ved SKI-aftalen m.m., til innovationsministeren
1910783_0002.png
Side 2 af 2
På tværs af de idriftsatte, forpligtende aftaler genereres et effektiviseringspotentiale i løbet af afta-
lernes løbetid på mere end 2 mia. kr. til de kommuner, der har tilsluttet sig aftalerne.
SKI opgør ikke, i hvor høj grad besparelsespotentialet realiseres i fx kommunerne i form af enten
lavere indkøbsudgifter eller i form af forøget kvalitet på de indkøbte varer.
Eksempelvis kunne der opgøres et markant effektiviseringspotentiale på 315 mio. kr. i aftalens
4-årige løbetid til de 51 kommuner på den nu opsagte fælleskommunale fødevareaftale. Nogle
kommuner har realiseret denne besparelse i form af lavere indkøbsudgifter til fødevarer, mens
andre har benyttet besparelsespotentialet til at ændre deres forbrugsvaner
fx ved at lade økolo-
giske varer, der typisk er dyrere end konventionelle varer, udgøre en større del af deres fødevare-
indkøb, uden at deres samlede udgifter til fødevareindkøb stiger.
SKI beskriver den anvendte benchmarkmetode og offentliggør alle prisbenchmark på
https://www.ski.dk/Viden/Sider/Prisbenchmark.aspx.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation