Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
23. maj 2018
Samråd i MOF den 26. april 2018
Spørgsmål AW stillet
efter ønske fra Simon Kollerup (S), Hans Kristian Skibby
(DF) og Andreas Steenberg (RV).
Tak for invitationen til at komme her i dag.
Jeg vil nu svare på samrådsspørgsmål AW, som lyder:
”Handler
SKI korrekt i henhold til udbudsloven, når SKI
fuldt bevidst om det lave antal mulige leverandører -
formulerer aftalen ”50.90 Fødevarer” som et samlet ud-
bud?”
Jeg er enig med ministeren for offentlig innovation i, at
det er vigtigt, at der er en effektiv konkurrence om of-
fentlige opgaver. På den måde udnytter vi ressourcerne.
Offentlige udbud og indkøb er underlagt en række regler
og bestemmelser i udbudsloven, der bl.a. skal sikre, at de
danske ordregivere tilrettelægger deres udbud, så der
skabes en effektiv konkurrence om de offentlige opga-
ver.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 718: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om udbud af levering af fødevarer, til erhvervsministeren
2/5
Effektiv konkurrence bidrager til at sikre en forsvarlig
forvaltning af de offentlige midler.
Og en af de bestemmelser, som offentlige ordregivere er
underlagt, er det såkaldte ”opdel eller forklar”-princip.
”Opdel eller forklar”-princippet
skal sikre, at ordregiver-
ne overvejer, om det kan være hensigtsmæssigt at opdele
en kontrakt, så små eller mellemstore virksomheder får
bedre mulighed for at byde på offentlige opgaver.
Hensigten med princippet er ikke, at store kontrakter
nødvendigvis
altid
skal opdeles. Derimod er hensigten,
at den enkelte ordregiver overvejer, om det er hensigts-
mæssigt at opdele, eller om det eksempelvis er mere
hensigtsmæssigt at gennemføre et samlet udbud.
Ordregiverne er via
”opdel eller forklar”-princip
forplig-
tede til at forklare sig, hvis man vælger
ikke
at opdele de-
res udbud i mindre kontrakter.
I spørgsmål AW spørges der til, hvorvidt SKI handlede
korrekt i forhold til udbudsloven, når SKI valgte at ud-
byde kontrakten som en samlet aftale i forbindelse med
udbud af aftalen ”50.90 Fødevarer”.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 718: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om udbud af levering af fødevarer, til erhvervsministeren
3/5
På udbudsområdet er det Klagenævnet for Udbud, der
afgør, om et udbud er lovligt eller ulovligt. Derfor vil det
heller ikke være mig som minister, der skal afgøre dette.
Der er mulighed for at klage til Klagenævnet, hvis man
ellers har en retlig interesse i sagen. Klagenævnets afgø-
relse kan endvidere indbringes for domstolene.
Jeg er desuden informeret om, at Klagenævnet den 13.
februar 2018 har truffet en afgørelse om det SKI-udbud,
som vi drøfter i dag, men afgørelsen vedrører
ikke
”opdel
eller forklar”-princippet. Det spørgsmål var
ikke
en del
af den omtalte klagesag.
Der er ikke fastlagt specifikke indholds- eller formkrav
til ordregivernes forklaring, og jeg kan konstatere, at
SKI, i deres udbudsbetingelser,
har
forklaret baggrunden
for, at de ikke valgte at opdele det fødevareudbud, der
spørges konkret ind til. Et uddrag af forklaringen lyder
således:
Og nu citerer jeg:
”Aftalen er ikke opdelt på fødevarekategorier, fordi en
opdeling af kontrakten i fødevarekategorier vil medføre
flere transaktionsomkostninger, der vil tage tid fra køk-
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 718: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om udbud af levering af fødevarer, til erhvervsministeren
4/5
kenernes kerneopgaver. Det skyldes blandt andet, at
medarbejderne i køkkenerne skal bruge ekstra tid ved
bestilling, leveringer og fakturahåndtering fra flere leve-
randører.”
Citat slut.
Afslutningsvis vil jeg bemærke, at vi for nyligt har eva-
lueret
”opdel
og forklar”-princippet. Analysen peger på,
at en stigende del af de offentlige udbud opdeles. Analy-
sens stikprøve peger på, at 22 pct. af kontrakterne er op-
delt i delaftaler efter udbudslovens ikrafttrædelse. I en
kortlægning omhandlende udbud før udbudsloven trådte
i kraft (2015), var 15 pct. af kontrakterne opdelt. Samti-
dig viser analysen, at en del ordregivere ikke har forkla-
ret, hvorfor de ikke har opdelt deres udbud.
Som opfølgning på analysens pointe om, at flere ordre-
givere ikke forklarede, hvorfor de ikke opdelte kontrak-
ter i mindre bidder, så har jeg sendt et brev til offentlige
ordregivere i staten, alle regioner og de 98 kommuner
med indskærpelse om, at udbudslovens opdel eller for-
klar-princip skal overholdes i forbindelse med offentlige
udbud. Samtidig har jeg bedt Konkurrence-og Forbru-
gerstyrelsen om at sætte fokus på området i dialogen
med ordregiverne.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 718: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 17/5-18 om udbud af levering af fødevarer, til erhvervsministeren
5/5
Tak for ordet. Jeg vil nu give ordet tilbage til ministeren
for offentlig innovation, der vil gå videre med besvarel-
sen af samrådsspørgsmålene AU og AV.