Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1900557_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 20692
TIK
24. maj 2018
MOF alm. del
-
svar på spørgsmål 662 fra udvalget den 26. april
2018 til ministeren for fiskeri og ligestilling.
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 26/4-18 fra Levende Hav
om retfærdighed i fiskeriet og om fiskeriets spilleregler, jf. MOF alm. Del
bilag 434?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fiskeristyrelsen, som oplyser følgende:
”Helt
grundlæggende har EU-fiskerfartøjer ifølge EU-lovgivningen som
udgangspunkt lige adgang til alle EU-farvande indtil 12 sømil fra kysten
(basislinjerne). Indenfor 12 sømilegrænsen har den pågældende
medlemsstat ret til at begrænse fiskeriet til de fartøjer, der traditionelt
fisker i disse farvande. Det fremgår af den danske fiskerilov, at den, der
har påbegyndt opstilling af et fiskeredskab har fortrinsret frem for andre,
og at der ikke må lægges hindringer i vejen for denne, så længe
opstillingen varer eller fiskeriet udøves. De fartøjer, der først når en
given fiskeplads, har ret til at fiske det pågældende sted.
Fiskeristyrelsen, der har ansvaret for kontrol af, om regler på
fiskeriområdet overholdes, kan kun håndhæve regler om hindringer, så
længe styrelsen er tilstede under en potentiel overtrædelse. Når der, som i
den sag, der omtales i henvendelsen fra Levende Hav, måtte ske en
nedsejling af redskaber er forholdet ikke omfattet af fiskeri-lovgivningen,
men henhører under Søfartsstyrelsen. En evt. nedsejling af redskaber kan
meldes til politiet. Fiskerstyrelsen vil dog normalt i sådanne sager være
behjælpelig med at levere allerede eksisterende data om et fartøjs færden
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om kommentar til henvendelse af 26/4-18 fra Levende Hav om retfærdighed i fiskeriet og om fiskeriets spilleregler, jf. MOF alm. del - bilag 434, til ministeren for fiskeri og ligestilling
2
på tidspunktet for nedsejlingen, hvilket vil være relevant bevismateriale
ifm. en eventuel erstatningssag. Selve erstatningskravet er dog underlagt
civilt søgsmål, hvorfor Fiskeristyrelsen ikke kan intervenere heri.
I den pågældende sag har Fiskeristyrelsen assisteret med at videregive
oplysninger fra satellitovervågningen af det hollandske fartøj, der viser, at
fartøjet var på det pågældende sted, hvor nedsejlingen fandt sted. Disse
informationer blev overgivet til politiet i notatform. Desuden etablerede
Fiskeristyrelsen udvidet overvågning af det hollandske fartøj med henblik
på, at politiet kunne antræffe det pågældende fartøj, så snart det anløb
havn.
Helt generelt har Fiskeristyrelsen på baggrund af tilstedeværelsen af
særligt bomtrawlere i Skagerrak, øget kontrolfrekvensen på fartøjerne til
søs for at sikre, at der ikke sker ulovligt fiskeri eller afskrivning af kvoter.
Fiskeristyrelsen skal ikke udtale sig om udfaldet af en eventuel
erstatningssag. Styrelsen kan imidlertid oplyse, at der tidligere har været
en anden sag, hvor et andet dansk fartøj mistede redskaber ved
nedsejling af en hollandsk bomtrawler. Denne sag er afgjort alene ved
mellemkomst af en hollandsk og en dansk fiskeriforening uden at have
været bragt for retten og der er netop sket udbetaling af hele det
forlangte erstatningsbeløb.
Da Fiskeristyrelsens kontrolfartøj ikke har været tilstede ved nedsejlingen
af redskaberne, har det ikke været muligt at udfærdige en besøgsrapport,
som det er tilfældet, når fiskerikontrollen udfører almindelig kontrol til
søs. Som tidligere nævnt har Fiskeristyrelsen ansvaret for kontrol af, om
regler på fiskeriområdet overholdes. I medfør af EU-reglerne har såvel
snurrevodsfartøjer som fartøjer, der fisker med bomtrawl, ret til at udøve
fiskeri i det pågældende område i Skagerrak.
I forhold til det generelle spørgsmål vedr. bomtrawlere kontra fiskeri
med snurrevod skal det nævnes, at der eksisterer et område langs den
jyske vestkyst (den såkaldte rødspættekasse), som er lukket for fiskeri
med bomtrawl med en motorkraft på over 300 HK, men at fiskeri med
snurrevod er tilladt i det pågældende område. Der er således i
reguleringen af fiskeriet i Nordsøen/Skagerrak i et vist omfang taget
højde for forskellige fartøjsgruppers indvirkning på bestandene og
havbunden.”
Jeg skal henholde mig til Fiskeristyrelsens svar og i øvrigt henvise til
besvarelse af MOF alm. del 113, der redegør for Fiskeristyrelsens
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om kommentar til henvendelse af 26/4-18 fra Levende Hav om retfærdighed i fiskeriet og om fiskeriets spilleregler, jf. MOF alm. del - bilag 434, til ministeren for fiskeri og ligestilling
3
umiddelbare håndtering af sagen, der er anledning til henvendelsen fra
Levende Hav.
Fiskeristyrelsen har desuden oplyst, at Levende Hav vil blive inviteret til
et møde med henblik på at drøfte foreningens henvendelse.
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen