Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1865920_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Tak for invitationen til dette samråd om
regeringens forhandlingslinje til ministermødet i
HELCOM, den 6. marts 2018 i Bruxelles.
Jeg er glad for, at dette samråd giver mig
muligheden for at præsentere indholdet af den
ministererklæring, der skal drøftes på
ministermødet.
Forud for samrådet har jeg sendt et orienterende
notat om ministererklæringen til Miljø- og
Fødevareudvalget.
HELCOM: Sigte, opgave, organisering
Danmark har været part til Helsinki
konventionen -også kaldet HELCOM- siden den
blev indgået i 1974.
De øvrige medlemmer er EU-landene omkring
Østersøen samt EU og Rusland.
Konventionens overordnede formål er at beskytte
og genoprette havmiljøet i Østersøen.
Konventionen fastsætter den overordnede ramme
for arbejdet i HELCOM.
Der afholdes typisk ministermøde med nogle års
mellemrum, hvor der vedtages
ministererklæringer. Det seneste ministermøde
blev afholdt i 2013.
HELCOM er organiseret med en Kommission
som den øverste besluttende instans.
Under Kommissionen er Heads of Delegation,
hvor beslutninger fra Kommissionens forskellige
arbejdsgrupper godkendes og evt. sendes videre
til endelig vedtagelse i Kommissionen.
Det løbende arbejde er organiseret i faste
arbejdsgrupper og midlertidige arbejdsgrupper.
Under de faste arbejdsgrupper findes en lang
række ekspert- og projektgrupper.
Der er med andre ord tale om et rimeligt stort
apparat med en meget teknisk faglig orientering.
1
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 1/3-18 om regeringens forhandlingslinje til ministermødet i HELCOM, den 6/3, til miljø- og fødevareministeren
1865920_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Danmark deltager aktivt på alle niveauer i
HELCOM. Både på embedsmandsniveau og via
danske eksperter i de mere fagligt tekniske
arbejdsgrupper.
Ministererklæring - om udarbejdelsen
HELCOM vedtog i 2007 en
Østersøhandlingsplan, der sætter rammen for
arbejdet under HELCOM for at nå god
miljøtilstand i Østersøen i 2021.
Den erklæring, der skal drøftes på ministermødet
6. marts, sætter rammerne for en revision af
Østersøhandlingsplanen, der udløber i 2021. Den
opdaterede handlingsplan forventes at skulle
dække perioden 2021-2030.
Danmark har deltaget aktivt i udarbejdelsen af
den kommende ministererklæring.
Udkastet er desuden blevet koordineret i EU-regi.
Hovedelementerne i ministererklæring
Ministererklæringen indeholder nu 61 punkter
under 11 overskrifter.
3
De væsentligste områder er miljøfarlige stoffer,
eutrofiering, biodiversitet og maritime
aktiviteter, hvilket flugter med handlingsplanen
fra 2007.
Derudover er der øget fokus på nyere områder
som undervandsstøj, marint affald og fysisk
forstyrrelse af havbunden.
Disse emner er også er vigtige elementer i EU's
havstrategidirektiv. Ligesom de er væsentlige i
forhold til den senere kommisionsbeslutning om
fastsættelse af god miljøtilstand, der blev
vedtaget i 2017.
Ministererklæringen indeholder desuden
ambitioner om styrket regionalt samarbejde og
øget fokus på fælles forvaltning af havområder.
Derudover er der også fokus på synergi med
aftaler og forpligtigelser indgået i andet regi.
Det gælder eksempelvis i forhold til
ballastvandskonventionen,
biodiversitetskonventionen, og i forbindelse med
FN's bæredygtighedsmål.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 1/3-18 om regeringens forhandlingslinje til ministermødet i HELCOM, den 6/3, til miljø- og fødevareministeren
1865920_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Nærmere om indholdet i
ministererklæringen
Jeg vil kort opridse hovedelementerne i udkastet
til ministererklæring.
Indledende formuleringer
I de indledende formuleringer genbekræftes
forpligtigelsen til at implementere
Østersøhandlingsplanen fra 2007 og de
efterfølgende ministererklæringer fra 2010 og
2013.
Desuden fremgår det af ministererklæringen, at
opdateringen af Østersøhandlingsplanen skal
være færdig senest i 2021.
Næringsstofbelastning
Et centralt punkt i Østersøhandlingsplanen er
HELCOM reduktionsmålene for næringsstoffer.
Disse indgår også i den forrige HELCOM
ministeraftale fra 2013.
Det anerkendes i den nye ministererklæring, at
de oprindelige reduktionsmål ikke længere altid
er tilstrækkelige til at opnå god miljøtilstand.
Dette skyldes, at der er kommet ny viden om
kilder til næringsstofbelastning og opdaterede
opgørelsesmetoder.
Dette skal tages i betragtning i forbindelse med
opdateringen af Østersøhandlingsplanen frem
mod 2021.
Der indgår også et ønske om, at fremtidige
reduktionsmål i de åbne havområder bliver bedre
i overensstemmelse med mål for kystvandene.
Derfor skal der ske et øget samarbejde med
myndigheder, som er ansvarlige for
vandplanlægningen i kystvandene.
Ministererklæringen lægger også op til, at der
skal udarbejdes en strategi for genanvendelse af
næringsstoffer.
Desuden opfordres der i ministererklæringen til
øget viden om ophobning af næringsstoffer i
5
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 1/3-18 om regeringens forhandlingslinje til ministermødet i HELCOM, den 6/3, til miljø- og fødevareministeren
1865920_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
havbunden og udvikling af en risikovurdering for
eventuelle tiltag.
Miljøfarlige stoffer
I forhold til miljøfarlige stoffer, skal det
undersøges om eksisterende tiltag og
anbefalinger i forhold til de kendte stoffer er
effektive nok.
Størrelsen af problemet med nye forurenende
stoffer skal identificeres. Herudover skal mulige
omkostningseffektive tiltag overvejes.
Derudover skal forurenende miljøfarlige stoffer
fra offshore kilder identificeres og vurderes, og
passende tiltag udvikles.
Biodiversitet
I forhold til biodiversitet, skal der skal laves tiltag
for at forhindre tab af biodiversitet i Østersøen og
forbedre tilstanden for truede rødlistede arter,
biotoper og habitater.
Det kan fx ske gennem forvaltningsplaner eller
andre relevante programmer eller tiltag.
Desuden genkaldes forpligtelserne til at styrke
indsatsen for at etablere et sammenhængende,
repræsentativt og velforvaltet netværk af
beskyttede områder.
Derudover skal forståelsen af de beskyttede
områders rolle i forhold til naturværdier og
naturressourcer styrkes.
Marint affald, undervandsstøj og fysisk
forstyrrelse af havbunden
I udkast til ministererklæringen har marint
affald, undervandsstøj og fysisk forstyrrelse af
havbunden øget fokus.
Der skal udarbejdes en handlingsplan for
undervandsstøj. Ligesom der arbejdes hen imod
en handlingsplan for fysisk forstyrrelse af
havbunden.
Derudover vil HELCOM bidrage med fagligt
input til EU-processen under
havstrategidirektivet vedr. fastsættelse af
tærskelværdier for marint affald og
undervandsstøj.
8
7
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 1/3-18 om regeringens forhandlingslinje til ministermødet i HELCOM, den 6/3, til miljø- og fødevareministeren
1865920_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Desuden skal der udvikles kvantitative
reduktionsmål for at reducere nationale input af
marint affald og fysisk forstyrrelse af havbunden i
det omfang, det er nødvendigt for at opnå god
miljøtilstand.
Der skal også udvikles regionalt kordinerede
tiltag til at reducere de negative effekter af
undervandstøj.
Maritime aktiviteter
I forhold til maritime aktiviteter, skal der bl.a. ske
en forbedring af tilgængeligheden af
modtagefaciliteter for affald i havnene.
Sammenhængen med regeringens politik
Det er centralt, at ministererklæringen afspejler
Danmarks internationale forpligtigelser, og
erklæringen indeholder rammen for en fornuftig
balance mellem beskyttelse og benyttelse af
Østersøen.
Ministererklæringen bærer overordnet set præg
af en realistisk tilgang til beskyttelsen af
9
havmiljøet. Der fokuseres på et styrket
samarbejde, en styrket forskningsindsats og
vidensindsamling.
Jeg mener, at Danmark kan være tilfreds med det
foreliggende udkast til ministererklæringen.
Retlige bindinger af HELCOM
Det overordnede mål om god miljøtilstand i
Østersøen i 2021 matcher havstrategidirektivets
overordnede mål om at opnå god miljøtilstand i
havet i 2020.
Efter havstrategidirektivet er der en pligt for EU-
landene til at gennemføre regional koordinering
af deres gennemførelse af direktivet.
HELCOM bruges i vid udstrækning som et forum
for de nødvendige regionale drøftelser i forhold
til havstrategidirektivet.
Beslutninger og anbefalinger vedtaget i HELCOM
er ikke i sig selv retligt bindende.
10
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 1/3-18 om regeringens forhandlingslinje til ministermødet i HELCOM, den 6/3, til miljø- og fødevareministeren
1865920_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
HELCOM leverer analyser og faglige
pejlemærker,
som helt generelt kan og skal
inspirere efterfølgende politiske beslutninger.
Beslutninger truffet i HELCOM har fået mere
vægt siden havstrategidirektivets vedtagelse i
2008. Dertil kommer, at Kommissionens
beslutning om fastsættelse af god miljøtilstand i
2017 har skærpet kravene til, hvordan målene
fastsættes.
Danmark skal i 2018 udarbejde en ny
Havstrategi. I den forbindelse vil det nærmere
blive vurderet, hvordan Danmark skal leve op til
målet om god miljøtilstand i 2020.
Fremadrettet proces
Udkastet til ministererklæringen forhandles
færdigt på HELCOM Kommissions mødet den 5.
marts. Hvis der stadig er udeståender, forhandles
det sidste på plads på ministermødet den 6.
marts.
Sideløbende skal udkastet diskuteres på
miljørådsmøde i EU den 5. marts.
11
Tak for ordet!
12