Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1865823_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Fiskeriafdelingen
J.nr. 2018 - 37
Den 27. februar 2018
Talepunkt til brug for ministeren for fiskeri og ligestilling og nordisk samarbejdes
samråd i Miljø- og Fødevareudvalget onsdag den 28. februar 2018
Dagsordenspunkt: Rådmøde (fiskeri) 19. marts 2018
(Det talte ord gælder)
[Samrådsspørgsmål AN
”Ministeren
bedes redegøre for sin indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde
(landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 19. marts 2018 samt eventuelle sager, hvortil der søges
mandat i Europaudvalget.”]
[Svar:]
Tak.
Der er tale om en kort dagsorden til rådsmødet den 19. marts 2018 for så vidt angår fiskeri.
Punkt 1 og 2 er til orientering. Punkt 3 er til forhandlingsoplæg.
Det første punkt er forslaget om en plan for de demersale bestande i det vestlige Middelhav.
Dette forslag er et i rækken af ensartede forvaltningsplaner for fiskebestandene
i EU’s farvande,
der udarbejdes som led i reformen af den fælles fiskeripolitik.
Danmark har ikke fiskeriinteresser i området, men regeringen kan generelt støtte hensigten om
at sikre et bæredygtigt fiskeri og finder det generelt vigtigt, at reglerne er enkle, kontrollerbare
og omkostningseffektive og
i tråd med EU’s politik for fiskerikontrol.
Punkt 2 er forslaget om en mindre række ændringer af TAC/kvoteforordningen, hvor den
vigtigste ændring er fastsættelse af fiskerimuligheder for tobis for 2018.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/2-18 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 19. marts 2018, til ministeren for fiskeri og ligestilling
2
Rådgivningen fra ICES om tobis blev offentliggjort i fredags. Kommissionen har endnu ikke
fremsat sit forslag, men der forventes en samlet reduktion i fiskerimulighederne for tobis for
2018 i forhold til fiskerimulighederne for 2017.
Regeringen støtter, at TAC for tobis fastsættes i overensstemmelse med rådgivningen fra ICES.
Og regeringen lægger vægt på, at TAC fastsættes hurtigst muligt, så fiskeriet kan påbegyndes
den 1. april 2018.
Punkt 3 er forslaget om tekniske foranstaltninger for fiskeriet, som blandt andet omfatter
fastlæggelse af krav til redskaber og lukkede områder.
Forslaget blev fremsat i marts 2016. I maj 2017 vedtog man Rådets generelle indstilling, og
Europa-Parlamentet kom i januar med sine forslag til ændringer af forslaget.
Nu er Rådet ved at forberede sit mandat til trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet og
Kommissionen om forslaget.
Ved vedtagelsen af Rådets generelle indstilling sidste år stemte Danmark imod, idet man ikke
fandt, at forslaget var tilstrækkeligt fleksibelt i forhold til, at man i fremtiden kunne ændre
reglerne i regional procedure. Der ser ikke ud til at blive større fleksibilitet introduceret i
forhandlingerne.
I forhandlingerne med Parlamentet er der dog for Danmark i et vist omfang fortsat mulighed
for at præge forslagets endelige udformning ved en aktiv deltagelse.
Generelt er det sådan, at et givent lands forhandlingsposition i Rådet er kraftigt svækket, når de
øvrige lande ved, at et land må forventes at stemme imod forslaget ved den endelige vedtagelse.
Der vil således være en tendens til at se bort fra ønsker og forslag fra ’modstanderlande’ og kun
en meget ringe grad af vilje til at imødekomme disse.
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 28/2-18 om indstilling til den kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - fiskeridelen den 19. marts 2018, til ministeren for fiskeri og ligestilling
3
På fiskeriområdet er Danmarks position i EU lige nu i fokus, ikke mindst i lyset af de
forestående forhandlinger om Brexit, hvor Danmark på fiskeriområdet som bekendt er et af de
8 direkte berørte medlemslande.
For at opnå størst mulig indflydelse på det endelige resultat
og i øvrigt for at forbedre
Danmarks stilling i andre centrale forhandlinger på fiskeriområdet, eksempelvis i den
forestående revision af kontrolforordningen
vil det være fordelagtigt, hvis Danmark, som en
af de større fiskerinationer i EU kan give udtryk for en løsningsorienteret linje med udsigt til, at
Danmark vil bakke op om forslaget.
Samtidig vil dansk støtte også sende et positivt signal om sammenhold i EU-27-kredsen i
forhold til de forestående forhandlinger om Brexit.
Ud fra en samlet vurdering af forhandlingssituationen på det konkrete forslag og en bredere
vurdering af Danmarks position på fiskeriområdet inden for EU påtænker regeringen derfor at
lægge op til et ændret forhandlingsoplæg med henblik på at kunne støtte forslaget ved den
endelige vedtagelse i Rådet, således at Danmark kan få størst mulig indflydelse i de videre
forhandlinger.
Jeg kan tilføje, at regeringen
på linje med Parlamentets forslag herom
vil arbejde for, at det
bliver muligt at iværksætte pilotprojekter med anvendelse af elektroniske systemer som
eksempelvis kameraer til fuld dokumentation af fangster og fiskeripraksis. I projekterne skal det
være muligt helt eller delvist at kunne fravige reglerne om tekniske foranstaltninger.
Tak.