Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1801154_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål A (tidl. BF)
Vil ministeren redegøre for status på hvert af
initiativerne i handlingsplanen for bedre velfærd
for svin og redegøre for, hvordan regeringen vil
sikre mere fremdrift i forhold til at realisere
målene i rapporten, jf. MOF alm. del
bilag 554?
Svar
Der er med den seneste evaluering af
handlingsplanen for bedre dyrevelfærd for svin
fra juli 2017 gjort status på alle de
indsatsområder, som er en del af
handlingsplanen.
Regeringen vil fastholde den frivillige aftale, der
er indgået mellem relevante interessenter i form
af handlingsplanen for bedre dyrevelfærd for
svin, og vil fortsat arbejde for at nå de mål,
planen indeholder.
Af den seneste evaluering fremgår, at der er god
fremdrift på flere områder. Jeg må dog desværre
også konstatere, at der er områder i
handlingsplanen, hvor der ikke ses den ønskede
1
fremdrift. Blandt andet for så vidt angår
dødelighed og halekupering.
Jeg vil nu gennemgå indsatsområderne punkt for
punkt, som de fremgår af den oversendte
handlingsplan.
Selvom både pattegrisedødeligheden og
sodødeligheden har været nedadgående de
seneste år, kan det vise sig at blive vanskeligt at
nå at opfylde de fastsatte mål fuldt ud.
Der er ingen tvivl om, at de danske landmænd
bliver bedre til at passe deres pattegrise og få
flere grise til at overleve. Problemstillingen er
kompleks, i og med mange faktorer spiller ind.
Selv i de økologiske besætninger er
pattegrisedødeligheden høj, og ofte højere end i
de konventionelle besætninger. Målet om at hæve
overlevelsesraten med én pattegris pr. kuld i
2020 er meget ambitiøst. Det er derfor vigtigt at
vende alle muligheder og at optimere indsatsen,
hvis målet skal nås.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 4/10-17 om handlingsplanen for bedre velfærd for svin, til miljø- og fødevareministeren
1801154_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Der er i regi af handlingsplanen netop ved at blive
igangsat en evaluering af de eksisterende avlsmål.
Evalueringen skal belyse, i hvilket omfang avlen
forventes at bidrage til målopfyldelsen.
I forhold til løsdrift i farestalde er der etableret en
tilskudsordning, som landmænd, der ønsker at
omlægge til løsdrift i farestalden kan søge tilskud
under. Der er under ordningen etableret 2.323
stipladser indtil videre. Det er dog forventningen,
at der vil blive etableret endnu flere stipladser
under ordningen.
I forhold til målet om, at kastration uden
bedøvelse skal ophøre senest i 2018, har vi nu
taget et stort skridt i den rigtige retning for at
forbedre dyrevelfærden i de danske stalde. Jeg er
i færd med at indføre en ny ordning, der giver
landmanden mulighed for selv at bedøve
pattegrise inden kastration.
Hvis en landmand i dag vil bedøve sine grise
inden kastration, skal han tilkalde en dyrlæge, og
det er ikke en realistisk mulighed økonomisk set.
Mit håb er, at mange landmænd vil tage det
påkrævede kursus og selv bedøve deres dyr inden
kastration.
Det er et godt skridt på vejen i forhold til
målsætningen om ophør af kastration uden
bedøvelse i 2018.
Hvad halekupering af grise angår, vides det ikke
præcist, hvor mange besætninger, der kuperer
halerne på deres pattegrise. Men baseret på
erfaringer fra blandt andet kontrollen, formoder
vi, at i ca. 95 % af de konventionelle besætninger
bliver grisene halekuperet
og det er alt for
mange.
I 2016 kom EU-Kommissionen med en
henstilling til medlemsstaterne vedrørende
foranstaltninger med henblik på at begrænse
behovet for halekupering. Det er en henstilling,
som vi i Danmark tager meget seriøst.
Fødevarestyrelsen er som følge af henstillingen i
færd med at implementere reviderede
retningslinjer for kontrol. Det sker bl.a. ved at
revidere styrelsens vejledning om beskæftigelses-
4
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 4/10-17 om handlingsplanen for bedre velfærd for svin, til miljø- og fødevareministeren
1801154_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
og rodematerialer, så den harmonerer med
Kommissionens udmeldinger.
Jeg er af den overbevisning, at de mange
projekter, der er iværksat i regi af
handlingsplanen, og Kommissionens henstilling
vil bidrage positivt til at nedbringe antallet af
halekuperede grise. Der er dog lang vej igen, og
måske kunne der løftes endnu mere her.
Hvad angår målet om at reducere forekomsten af
mavesår, så er screeningen for mavesår hos søer i
gang. Screeningen vil foregå i 2017 og 2018.
Besætninger, hvor mere end 50 % af søerne har
mavesår af grad 7 eller derover, vil blive pålagt at
udarbejde en handlingsplan for hvordan
mavesundheden i besætningen kan forbedres.
Det kan heldigvis konstateres, at der
indtil nu -
er færre besætninger end forventet, der er
forpligtet til at udarbejde en sådan
handlingsplan.
Målet om at skabe større valgmulighed for
forbrugerne i forhold til produkter med bedre
dyrevelfærd for svin, er nået.
5
Det statslige dyrevelfærdsmærke er kommet godt
fra start. Allerede den første måned efter
lancering udgjorde grisekød med
dyrevelfærdsmærket 17,5 pct. af grisekød solgt fra
Dansk Supermarked.
Initiativet er et meget vigtigt bidrag i
handlingsplanen. Først og fremmest bidrager
mærket til at skabe større valgmulighed for
forbrugerne, når det gælder dyrevelfærd.
Derudover bidrager mærket positivt til
opfyldelsen af nogle af de øvrige målsætninger i
planen. Herunder målet om at færre grise skal
halekuperes, da ingen af de eksisterende
kategorier under ordningen tillader, at grisene får
klippet haler.
Mærket stiller ligeledes krav om, at søerne skal i
løsdrift i farestalden og bidrager dermed også til
målet om, at flere søer skal i løsdrift hele deres
produktive liv.
Vi er også kommet langt med hensyn til målet om
at øge viden om, og forståelse for dyrevelfærd via
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 4/10-17 om handlingsplanen for bedre velfærd for svin, til miljø- og fødevareministeren
1801154_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
undervisning. Jeg forventer, at en
bekendtgørelse med regler om uddannelse for
den besætningsansvarlige for malkevæg, svin og
æglæggende høner kan træde i kraft 1. juli 2018.
Jeg konstaterer, at branchen har påtaget sig at
udvikle et frivilligt kursus om dyrevelfærd for
medarbejdere i svineproduktionen.
Indsatsen for at fremme dyrevelfærden på
internationalt niveau er i fuld gang.
Vi arbejder på EU niveau for at løfte
dyrevelfærden. Blandt andet har Danmark været
med til at udarbejde et positionspapir, som er
underskrevet af ministrene fra Tyskland,
Nederlandene, Sverige og Danmark.
Positionspapiret opfordrer Kommissionen til at
ændre Svinedirektivet på væsentlige områder.
Blandt andet peger positionspapiret på, at
dokumentationskravet for behovet for at
halekupere pattegrise bør ændres, således at det
også kommer til at omfatte opkøbere af
pattegrise. Positionspapiret opfordrer også
Kommissionen til at overveje et krav om
smertebehandling og bedøvelse af pattegrise
forud for kastration.
Der pågår også et tæt samarbejde på
embedsmandsniveau mellem Danmark, Tyskland
og Nederlandene i den såkaldte ”Working
Group
Pigs”. Landende deler erfaringer vedrørende
tolkning og håndtering af regler om blandt andet
halekupering og kastration.
Så alt i alt: Der er på de fleste punkter god
fremdrift i handlingsplanen på flere områder. Jeg
vil særligt fremhæve den gode start det statslige
dyrevelfærdsmærke har fået.
Og så er der som nævnt nogle områder, hvor der
ikke er sket nok.
Fordi der i evalueringen er indsatsområder, hvor
vi ikke ser den ønskede fremdrift, så har jeg
inviteret de centrale interessenter,
7
8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 4/10-17 om handlingsplanen for bedre velfærd for svin, til miljø- og fødevareministeren
1801154_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
branchen, Dyrenes Beskyttelse, DOSO
1
og
Forbrugerådet Tænk til møder i starten af
oktober om fremtiden svineproduktion, hvor der
i højere grad er lagt vægt på dyrevelfærden.
Vi skal vise, at Danmark kan sætte nye
standarder for dyrevelfærd, der kan drive
forbrugeradfærden hen mod de danske
produkter.
Det er vigtigt at huske, at selv om vi ikke er
kommet så langt, som vi gerne ville, med hensyn
til alle de opsatte mål i svinehandlingsplanen, så
er der blevet - og bliver der - ydet en stor indsats i
branchen for at forbedre dyrevelfærden.
Som ansvarlig minister er jeg optaget af, at vi
konstant holder et højt ambitionsniveau i forhold
til at opfylde målene i handlingsplanen
og i det
hele taget i forhold til dyrevelfærd. Vi skal
samtidig sørge for, at processen foregår sådan, at
vi stadig i Danmark kan opretholde og udvikle et
konkurrencedygtigt erhverv.
1
DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation
9
10