Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 516
Offentligt
1908921_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 11. juni 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål nr. 179 (EUU alm. del) stillet den 16.
maj 2018 vedrørende dyretransporter.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 516: Kopi af miljø- og fødevareministerens besvarelse af EUU alm. del – spm. 179 om dyretransporter
1908921_0002.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 11. juni 2018
MFVM 536
Miljø- og Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 179 (EUU alm. del) stillet den 16. maj 2018
efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 179
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten nationalt kan stramme
reglerne for, hvor længe dyr på vej til slagtning må transporteres, herunder hvor mange gange trans-
porterne som minimum skal kontrolleres under kørslen?
Svar:
Spørgsmålet er forelagt for Fødevarestyrelsen, der oplyser følgende:
”Reglerne
for transport at dyr er fastsat i forordning 1/2005 om beskyttelse af dyr under transport
(transportforordningen) samt i bekendtgørelse nr. 1729/2006 om beskyttelse af dyr under transport
(transportbekendtgørelsen).
Om varigheden af dyretransporter foreskriver transportforordningen, at forsendelsestiden for heste,
kvæg, får, geder og svin som udgangspunkt ikke må overstige 8 timer, men kan forlænges, såfremt
nogle supplerende krav vedrørende bl.a. strøelse, foder og vand er opfyldt. Svin må i så fald transpor-
teres i op til 24 timer, hvorefter de skal hvile i 24 timer, før de igen kan transporteres. For kvæg, får og
geder gælder, at de efter 14 timers transport skal have en hvileperiode på mindst 1 time.
Transportforordningens art. 1, stk. 3 foreskriver endvidere at der på nationalt plan kan fastsættes reg-
ler, som er strengere end forordningen, med henblik på at forbedre dyrenes velfærd under transporter,
der fuldt ud afvikles nationalt.
Heraf følger, at der for transporter, som fuldt ud afvikles i Danmark, ikke er noget til hinder for at
fastsætte regler, der, for så vidt angår varigheden af transporter, er strammere end transportforord-
ningen.
Eksempler på eksisterende nationale regler for transporter, der fuldt ud afvikles i Danmark, og som er
strammere end forordningen, findes i transportbekendtgørelsens kap. 3. Der er bl.a. tale om regler, om
at kvæg ikke anses for transportegnede i 14 dage efter kælvning, at lettere tilskadekomne eller syge dyr,
som dog vurderes godt at kunne klare transporten, kun må transporteres under ekstra hensyn samt
særlige krav til transportkasser til fjerkrætransporter.
Med hensyn til omfanget af kontrollen med transportreglerne er dette på EU-plan reguleret af art. 3 i
kontrolforordningen
(RFO 882/2004). Det fremgår heraf, at offentlig kontrol foretages ”regelmæssigt,
på grundlag af en risikovurdering og med passende hyppighed”. Der er med andre ord givet
medlems-
landene et bredt spillerum til at fastsætte kontrolfrekvenserne ud fra en konkret behovsvurdering.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 516: Kopi af miljø- og fødevareministerens besvarelse af EUU alm. del – spm. 179 om dyretransporter
Det er fastsat i Veterinærforlig I, at der skal udføres 100 stikprøvekontroller årligt. Tilsvarende udfører
Fødevarestyrelsens Kødkontrol ca. 750 stikprøvekontroller per år. Politiet udfører desuden ca. 900
vejkontroller om året."
2