Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del
Offentligt
1881613_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
[email protected]
Karina Adsbøl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
17. april 2018
Ligestillingsudvalget har i brev af 24. januar 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 21
(alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ka-
rina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 21:
J.nr. 2018 - 898
”Vil ministeren indhente erfaringer fra andre lande om, hvorledes landene sikrer li-
ge løn for mænd og kvinder samt status vedrørende ligeløn i disse lande? Der øn-
skes indhentet erfaringer fra lande som Danmark normalt sammenligner sig med
herunder Island.”
Endeligt svar:
Som jeg oplyste i mit foreløbige svar af 12. februar 2018, har Beskæftigelsesmini-
steriet anmodet om at få oplysninger om erfaringerne med ligeløn fra Finland,
Norge og Sverige. Ministeriet har nu modtaget svar fra alle tre lande, der vedlæg-
ges til orientering.
Ligesom i Danmark reguleres løn i de øvrige nordiske lande af arbejdsmarkedets
parter.
Overordnet kan man sige følgende om tilgangen i de øvrige nordiske lande:
Arbejdsgivere i Sverige skal hvert år kortlægge praksis for løn- og ansættelses-
vilkår. Arbejdsgivere med mere end ti ansatte skal desuden dokumentere deres
arbejde med kortlægning af lønvilkår. Derudover oplyses det, at ligeløn altid er
et vigtigt emne, når der forhandles kollektive overenskomster, ligesom der i
Sverige ved flere lejligheder er aftalt særlige lønstigninger på kvindedominere-
de områder.
I Finland har der siden 1. januar 2015 været en pligt for arbejdsgivere til i sam-
arbejde med tillidsrepræsentanten at udarbejde en ligestillingsplan for arbejds-
pladsen. Desuden indgik den finske regering i 2006 i et trepartssamarbejde med
arbejdsmarkedets parter om at reducere lønforskellen mellem mænd og kvinder
til 15 pct. i 2015. Dette mål blev ikke nået. Et nyt ligelønsprogram mellem rege-
ringen og arbejdsmarkedets parter for perioden 2016-19 skal reducere lønfor-
skellen yderligere.
I Norge følger det af ligestillingsloven, at den, som har mistanke om ulovlig
forskelsbehandling, kan kræve oplysninger om sammenlignelige kollegers løn,
og at arbejdsgivere har en pligt til at arbejde for ligestilling, herunder i forhold
til løn. I Norge drøftes spørgsmål om løn og lønforskelle i trepartssamarbejdet
om ligestilling i arbejdslivet (Arbeidslivs- og pensjonspolitisk råd, Arbeids-
gruppe for likestilling i arbeidslivet).
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om ministeren vil indhente erfaringer fra andre lande om, hvorledes landene sikrer lige løn for mænd og kvinder samt status vedrørende ligeløn i disse lande, til beskæftigelsesministeren
1881613_0002.png
Bruttolønforskellen mellem mænd og kvinder var i Sverige 12 pct. i 2016 (målt
som andelen af kvinders løn i forhold til mænds løn var lønforskellen 88 pct.).
I Finland var den gennemsnitlige lønforskel mellem mænd og kvinder 16 pct. i
2016.
I Norge var bruttolønforskellen mellem mænd og kvinder ca. 13,3 pct. i 2017
(målt som andelen af kvinders løn i forhold til mænds løn var lønforskellen 86,7
pct.).
For så vidt angår de islandske erfaringer med ligeløn henviser jeg til den engelsk-
sprogede hjemmeside om ligelønscertificeringsordningen:
https://www.government.is/news/article/2018/01/04/New-Icelandic-law-on-Equal-
Pay-Certification-entered-into-force-on-January-1-2018/
Jeg henviser endvidere til mit foreløbige svar på LIU alm del spørgsmål 21, som
vedlægges til orientering.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2