Indfødsretsudvalget 2017-18
IFU Alm.del
Offentligt
1931961_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 3. juli 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 67 (Alm.
del) efter ønske fra Astrid Krag (S) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 67
Ministeren bedes oplyse, hvad der i gældende dansk og international ret er til
hinder for, at personer, som er fængslet in absentia efter straffelovens kapitel 13,
kan fratages deres danske statsborgerskab, mens de befinder sig i udlandet, samt
redegøre for, om eventuelle juridiske hindringer kan ændres ved lov?
Svar:
1.
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, kan den, som dømmes for overtrædelse af
en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13, ved dom frakendes sin
danske indfødsret, medmindre den pågældende derved bliver statsløs. Er en per-
son i udlandet straffet for en handling, der efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1,
kan medføre frakendelse af dansk indfødsret, kan indfødsret frakendes i medfør
af straffelovens § 11, jf. indfødsretslovens § 8 B, stk. 2.
Efter straffelovens § 11 kan frakendelse af dansk indfødsret ske efter offentlig
påtale her i landet, hvis en person, der har dansk indfødsret og er bosat i den dan-
ske stat eller har lignende fast ophold her i landet, i en fremmed stat er straffet
for en handling, der efter dansk ret kan medføre frakendelse eller fortabelse af
kald eller erhverv eller anden rettighed.
Det følger af forarbejderne til indfødsretslovens § 8 B, jf. pkt. 4.2.5 i de almindeli-
ge bemærkninger til lovforslag nr. L 138 af 28. januar 2004 om ændring af ind-
fødsretsloven (ændring af reglerne om erhvervelse af dansk indfødsret ved erklæ-
ring samt indførelse af ny bestemmelse om frakendelse af dansk indfødsret), at
det i overensstemmelse med almindelige betragtninger om proportionalitet er
forudsat, at domstolene ved vurderingen af, om en person skal frakendes dansk
indfødsret, foretager en afvejning af på den ene side forholdets grovhed og på
den anden side en frakendelses betydning for den pågældende.
30. august 2018
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 12783
477892
Side
1/4
IFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvad der i gældende dansk og international ret er til hinder for, at personer, som er fængslet in absentia efter straffelovens kapitel 13, kan fratages deres danske statsborgerskab, mens de befinder sig i udlandet, samt redegøre for, om eventuelle juridiske hindringer kan ændres ved lov , til udlændinge- og integrationsministeren
Det fremgår af forarbejderne, at den betydning, som frakendelse af dansk ind-
fødsret har for en person, må bero på en konkret vurdering af den pågældendes
forhold. Ved denne vurdering bør der navnlig lægges vægt på personens tilknyt-
ning her til landet og til udlandet, herunder det eller de lande, den pågældende
tillige er statsborger i. Der kan i den forbindelse bl.a. lægges vægt på varigheden
og karakteren af en persons ophold i Danmark og i udlandet. Det bør således til-
lægges særlig vægt, hvor den pågældende har fået sin opvækst, ligesom ophold i
udlandet kan tillægges mindre vægt, hvis udlandsopholdet skyldes arbejde for
danske interesser, eller hvis den pågældende person under sit ophold i udlandet
har bevaret en tæt tilknytning til Danmark f.eks. gennem tilbagevendende ferie-
besøg, deltagelse i danske foreninger i udlandet mv.
Der kan ifølge forarbejderne endvidere lægges vægt på bl.a. en persons aktuelle
familiemæssige forhold her i landet og i udlandet samt den pågældendes rødder,
herunder om familien har en langvarig tilknytning til Danmark. Også sprogkund-
skaber kan have en betydning, herunder navnlig i hvilket omfang den pågældende
behersker dansk og sproget i det eller de lande, den pågældende tillige er stats-
borger i. Også udlændingelovens regler om inddragelse af opholdstilladelse og
udvisning bør efter forarbejderne i et vist omfang indgå i proportionalitetsafvej-
ningen.
2.
Reglerne om frakendelse af dansk indfødsret på grund af en dom for overtræ-
delse af straffelovens kapitel 12 og 13 er udformet inden for rammerne af Den
Europæiske Konvention af 6. november 1997 om Statsborgerret (statsborgerrets-
konventionens) bestemmelser om fortabelse af statsborgerskab.
Statsborgerretskonventionen fastsætter udtømmende, i hvilke situationer en stats
lovgivning må indeholde regler om fortabelse af statsborgerskab. Det følger såle-
des af statsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 1, litra d, vedrørende fortabelse
af statsborgerskab på grund af kriminalitet, at en kontraherende stats nationale
lovgivning kun må indeholde bestemmelser om fortabelse af statsborgerret i de
tilfælde, hvor der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig skade for den kon-
traherende stats vitale interesser.
Herudover fremgår det af statsborgerretskonventionens artikel 4, litra c, at de
kontraherende staters regler om statsborgerskab skal bygge på princippet om, at
ingen kan fratages sin statsborgerret på et vilkårligt grundlag. Som eksempler på
vilkårlig fratagelse af statsborgerret er i den forklarende rapport til konventionen
nævnt fratagelse på grund af bl.a. religion, race, national eller etnisk oprindelse og
fratagelse af politiske grunde. Det anføres videre, at princippet om, at statsbor-
gerret ikke må fratages på et vilkårligt grundlag, generelt indebærer, at en afgø-
relse om fratagelse skal være forudsigelig, proportional og foreskrevet ved lov.
Endelig fremgår det af statsborgerretskonventionens artikel 12, at enhver kontra-
herende stat skal sikre, at afgørelser, der vedrører bl.a. fortabelse af statsborger-
skab kan gøres til genstand for fornyet administrativ eller retslig prøvelse i over-
ensstemmelse med landets nationale lovgivning.
Side
2/4
IFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvad der i gældende dansk og international ret er til hinder for, at personer, som er fængslet in absentia efter straffelovens kapitel 13, kan fratages deres danske statsborgerskab, mens de befinder sig i udlandet, samt redegøre for, om eventuelle juridiske hindringer kan ændres ved lov , til udlændinge- og integrationsministeren
3.
Indfødsretslovens § 8 B indebærer, at frakendelsen af den danske indfødsret i
givet fald sker ved dom i forbindelse med rettens stillingtagen til, om vedkom-
mende skal straffes for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13. Behand-
lingen af frakendelsesspørgsmålet sker således i strafferetsplejens former, og de
almindelige straffeprocessuelle retssikkerhedsgarantier vil være iagttaget i forbin-
delse med sagen.
Dette indebærer bl.a., at frakendelse af dansk indfødsret normalt vil forudsætte,
at den pågældende person opholder sig her i landet. Det følger således af retsple-
jelovens § 853, at tiltalte i udgangspunktet skal være personligt til stede under
hele domsforhandlingen. Retsplejeloven indeholder visse undtagelser herfra, men
disse finder i praksis ikke anvendelse i sager af så alvorlig karakter, hvor der påstås
frakendelse af statsborgerskab i medfør af indfødsretslovens § 8 B.
4.
Det bemærkes, at en ordning, hvor en dansk statsborger er varetægtsfængslet
in absentia og befinder sig i udlandet, indebærer, at den pågældende person end-
nu ikke er fundet skyldig i en straffelovsovertrædelse. Endvidere indebærer ord-
ningen, at den pågældende person ikke vil have lejlighed til at udtale sig under
sagen, herunder om bl.a. en frakendelses betydning for den pågældende.
En ændring af reglerne om frakendelse af statsborgerskab vil skulle udformes
inden for rammerne af statsborgerretskonventionen.
Herudover vil en sag om frakendelse af dansk statsborgerskab på grund af krimi-
nalitet muligvis af Menneskerettighedsdomstolen blive anset for en straffesag i
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions forstand. Det indebærer i givet
fald, at den pågældende har krav på en retfærdig rettergang i overensstemmelsen
med konventionens artikel 6, herunder domstolsprøvelse under overholdelse af
de retsgarantier, som gælder for straffesager.
En fyldestgørende besvarelse af det rejste spørgsmål forudsætter imidlertid en
nærmere kvalificering af den skitserede ordning samt nærmere overvejelser om
forholdet til Danmarks internationale forpligtelser.
5.
Det bemærkes afslutningsvist, at det fremgår af indfødsretsaftalen af 29. juni
2018, at der blandt aftaleparterne er enighed om at iværksætte en afdækning af
andre landes forståelse og anvendelse af relevante internationale forpligtelser
vedrørende frakendelse af statsborgerskab med henblik på at undersøge, om der
er mulighed for i højere grad end i dag at frakende dansk statsborgerskab.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil orientere Folketingets Indfødsretsud-
valg, når denne afdækning er afsluttet.
Side
3/4
IFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om, hvad der i gældende dansk og international ret er til hinder for, at personer, som er fængslet in absentia efter straffelovens kapitel 13, kan fratages deres danske statsborgerskab, mens de befinder sig i udlandet, samt redegøre for, om eventuelle juridiske hindringer kan ændres ved lov , til udlændinge- og integrationsministeren
Inger Støjberg
/
Morten Duus
Side
4/4