Grønlandsudvalget 2017-18
GRU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
UFM-M og UVM-M er kaldt i samråd om
overgange til det danske uddannelsessy-
stem for grønlændere samt bekæmpelse af
fordomme og bedre forståelse for det
grønlandske samfund blandt danske unge.
Svar på samrådsspørgsmål D og E
Grønlandsudvalget
Grønlandsudvalget
4 minutter
Tirsdag den 21. august 2018 kl. 14:00-
15:00 i Folketinget lokale 1-133
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 21. august om overgangen fra det grønlandske til det danske uddannelsessystem, til undervisningsministeren
1932010_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Svar på spørgsmål D og E
1. Indledning
Jeg vil også gerne takke for indkaldelsen til samrådet.
Jeg er glad for, at vi får lejlighed til at diskutere så vigti-
ge emner som rigsfællesskabet og Grønland.
Jeg vil besvare spørgsmålene samlet, og så kan vi tage
en debat efterfølgende.
2. Svar på samrådsspørgsmål D og E
Vi indgår fra dansk side gerne i dialog med det grøn-
landske selvstyre om grønlandske unges udfordringer
med flytning og uddannelsesstart i Danmark.
Det er regeringens politik, at der er et tæt og konstruktivt
samarbejde mellem den danske regering og det grøn-
landske selvstyre.
Jeg lægger stor vægt på, at danske børn og unge har vi-
den om forholdene i Grønland og på Færøerne. Det er
med til at holde rigsfællesskabet levende. Også for de
2
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 21. august om overgangen fra det grønlandske til det danske uddannelsessystem, til undervisningsministeren
yngre generationer. Og det er en del af fortællingen om,
hvem vi er.
I forhold til hvordan vi bekæmper fordomme, så er den
bedste metode viden og indsigt.
Det er derfor glædeligt, at der med finansloven for 2018
er afsat 500.000 kr. til en undersøgelse, der skal afdæk-
ke, hvad unge i Danmark ved om Grønland.
Undersøgelsen vil blive gennemført i løbet af efteråret
2018, og jeg ser frem til resultatet. Herefter må vi se på,
om der er behov for yderligere initiativer.
Der findes dog allerede gode muligheder for at inddrage
Grønland i undervisningen både i grundskolen og i ung-
domsuddannelserne.
Og ministeriet gør meget for at fremme, at Grønland
indgår som en del af undervisningen.
På undervisningsportalen EMU.dk er der blandt andet
ideer til undervisningsforløb og anden inspiration til un-
dervisningen om rigsfællesskabet, Færøerne og Grøn-
land.
I årene 2014-2016 har Grønland og Færøerne været tema
i forbindelse med Undervisningsministeriets udlod-
ningsmidler på både folkeskoleområdet og det gymnasi-
ale område.
Jeg ved, at der findes flere eksempler på, at der i klasse-
lokalerne gøres meget for at øge vidensniveauet om
3
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 21. august om overgangen fra det grønlandske til det danske uddannelsessystem, til undervisningsministeren
Grønland. Og der er gode muligheder for at inddrage
Grønland i undervisningen fra grundskoleniveau til ung-
domsuddannelsesniveau.
Før sommerferien blev rækken af undervisningsmateria-
ler i forhold til Grønland udvidet, idet Undervisningsmi-
nisteriet lancerede 12 små videoer, også kaldet DIGI-
talks. De er nu tilgængelige på EMU.dk.
Én af disse DIGItalks er netop om rigsfællesskabet og
Grønland. Formålet er at præsentere grønlandske værdi-
er inden for rigsfællesskabet med fokus på fælles værdi-
er, samhørighed og historie.
En anden vej til at styrke vidensniveauet blandt danske
lærere og elever er udveksling.
På grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet ville
det glæde mig, hvis flere benyttede sig af muligheden
for udveksling, gerne gennem udvekslingsprogrammet
Nordplus. Her kan man søge støtte til udveksling af både
lærere og elever, og man kan etablere netværk og pro-
jekter.
Det kan også være via venskabsklasser eller lignende,
hvor man for eksempel kan have kontakt via Skype.
I det hele taget giver de teknologiske muligheder en
masse muligheder til alle dem, der ikke er ligeså heldige
som uddannelsesministeren og kunne tage til Grønland
her i sommer.
4
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 21. august om overgangen fra det grønlandske til det danske uddannelsessystem, til undervisningsministeren
Eksempelvis drøftede vi på årets Sorø-møde en forsker-
dating-app med inspiration fra Israel, hvor man meget
lettere tilgængeligt kan hente en forsker ind i klasseloka-
let og hurtigt finde en forsker, som gerne vil være med
til at afsætte lidt tid til at forklare noget særligt om et
emne.
Og på den måde kan man måske få en forsker i indlands-
isen ind i sit klasselokale, bare et kvarter til at stå og for-
tælle et eller andet og på den måde bringe viden ind og
være nærværende uanset om det er gymnasiet, erhvervs-
uddannelse eller folkeskolen. Den idé er blevet grebet af
Uddannelsesdanmark og skulle gerne blive til virke-
lighed.
Det, vi også gerne vil i Undervisningsministeriet, er
selvfølgelig at være med til at binde tingene sammen,
sådan at man er bekendt med nogle af de gode initiati-
ver, der er, både i Grønland og i den danske uddannel-
sesarena.
Afslutningsvis vil jeg nævne, at årets Operation Dags-
værksdag netop handler om unge i Grønland.
Så arbejdet med at give danske unge mere viden om
Grønland er allerede i fuld gang. For kun ved hjælp af
viden og oplysning kan vi bekæmpe myter og fordom-
me.
Tak for ordet.
5