Grønlandsudvalget 2017-18
GRU Alm.del
Offentligt
1930811_0001.png
Ministeren
Grønlandsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 21. august 2018 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del - spørgsmål 86
Ministeren bedes sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 21. august 2018
om at gøre overgangen fra det grønlandske til det danske uddannelsessystem
nemmere for de grønlandske studerende, jf. GRU alm. del
samrådsspm. D og E.
27. august 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Svar
Hermed oversendes mit talepapir fra samrådet den 21. august 2018.
Med venlig hilsen
Ref.-nr.
18/005315-11
Tommy Ahlers
Side 1/5
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 21. august om overgangen fra det grønlandske til det danske uddannelsessystem, til uddannelses- og forskningsminiseren
1930811_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Tak for ordet og tak for invitationen.
Det er et emne, der optager både undervisningsministeren, mig og hele regerin-
gen.
Jeg har været i Grønland to gange
senest her for en lille måneds tid siden, hvor
jeg bl.a. var på indlandsisen og se noget interessant forskning.
Jeg vil starte med at svare på spørgsmål D og derefter på spørgsmål E for så vidt
angår de videregående uddannelser.
Derefter vil undervisningsministeren supplere besvarelserne for så vidt angår
grundskolen og ungdomsuddannelserne.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Samrådsspørgsmål D
På baggrund af artiklen ”Den snørklede vej til en dansk uddannelse” på hjemme-
siden groenlandskestuderende.mediajungle.dk, samt regeringens Strategi for
forskning og uddannelse vedrørende Arktis fra november 2016 bedes ministrene
redegøre for, om regeringen i samarbejde med Naalakkersuisut vil tage initiativ til
at gøre overgangen fra det grønlandske til det danske uddannelsessystem nem-
mere for grønlandske studerende, og i så fald hvilke.
Svar
Regeringen er meget optaget af at fortsætte arbejdet med at forbedre vilkårene for
grønlandske studerende i Danmark.
Så flere studerende gennemfører deres uddannelse.
Selvom Grønland får flere og flere uddannelser, er uddannelsesmulighederne i
Grønland stadig begrænsede.
Og der er samtidig behov for, at de studerende tager ud og uddanner sig for at
vende tilbage til Grønland for at fremme væksten og velfærden i det grønlandske
samfund.
Det er derfor vigtigt, at de grønlandske studerende, der flytter til Danmark, føler sig
velkomne og får gode muligheder for at gennemføre deres uddannelse.
Det har vi fra dansk side
og i samarbejde med Grønland
arbejdet på i en lang
årrække.
Et eksempel på det er særordningen helt tilbage fra 1977, som gør det muligt for
grønlandske studerende at komme ind på alle videregående uddannelser i Dan-
mark
uanset adgangsbegrænsning
–,
hvis de har et karaktergennemsnit fra
gymnasiet på mindst 6.
Side 2/5
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 21. august om overgangen fra det grønlandske til det danske uddannelsessystem, til uddannelses- og forskningsminiseren
1930811_0003.png
Der er fortrinsret til studieboliger for grønlandske studerende i flere kommuner.
Og vi støtter
sammen med Grønland
finansielt de grønlandske huse, som yder
et stort stykke arbejde ved bl.a. gennem råd og vejledning at hjælpe de grønland-
ske studerende med at få fodfæste i Danmark.
De initiativer er med til at gøre overgangen fra det grønlandske til det danske ud-
dannelsessystem nemmere.
Men frafaldstallene de taler desværre deres tydelige sprog
alt for mange falder
fra.
Ser man på frafaldet i det første studieår, er det generelle frafald på vores videre-
gående uddannelser ca. 16 pct., men når vi kigger på de grønlandske studerende,
så er frafaldet på ca. 27 pct.
Og derfor har regeringen også i regeringsgrundlaget, fremhævet, at ”Regeringen i
samarbejde med Grønland vil fortsætte arbejdet med at forbedre vilkårene for
grønlandske studerende i Danmark med henblik på, at flere studerende gennem-
fører deres uddannelse”.
Og videre i ”Strategi for forskning og uddannelse vedr. Arktis”, der blev lanceret i
2016, er der initiativer, som skal være med til at nedbringe frafaldet blandt grøn-
landske studerende, ved at gøre dem mere klar til deres studie i Danmark.
Vi har for eksempel givet en bevilling til Aarhus Universitet på 485.000 kr., således
at Aarhus Universitetet blandt andet i samarbejde med Det Grønlandske Hus i
Aarhus kan køre et pilotprojekt i 2018.
Projektet indeholder et tilbud om studieforberedende forløb for grønlandske stude-
rende i Danmark.
Derudover er det meningen med projektet, at det skal være med til
på et forsk-
ningsbaseret grundlag
at udvikle metoder til at understøtte grønlandske stude-
rendes gennemførelse af videregående uddannelser. Og selvfølgelig også ved at
beskrive de enkelte virkemidler, og hvilken effekt de enkelte virkemidler har på
gennemførelse.
Vi styrker også samarbejdet mellem Studievalg og de grønlandske studievejlede-
re.
Det har vi gjort ved at give økonomisk støtte til Studievalg, således at to repræ-
sentanter herfra kunne deltage i ”Sea Show Grønland 2017”.
Initiativet i Grønland har været med til at udbrede information til grønlandske stu-
derende og studievejledere om muligheder og krav i forhold til at studere i Dan-
mark.
Den deltagelse i ”Sea Show Grønland 2017” førte til en netværkskonference i
Aalborg med deltagelse af blandt andet de fleste videregående uddannelser, de
grønlandske huse og studievalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/5
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 21. august om overgangen fra det grønlandske til det danske uddannelsessystem, til uddannelses- og forskningsminiseren
1930811_0004.png
Formålet med konferencen var, at dele den viden de enkelte aktører har og dele
sine erfaringer.
Det er regeringens håb, at implementeringen af initiativerne på bedste vis kan
bidrage til mere viden om de grønlandske studerende og hermed gøre overgan-
gen til det danske uddannelsessystem nemmere.
Inden jeg går videre til besvarelsen af spørgsmål E, vil jeg gerne understrege, at
Uddannelses- og Forskningsministeriet meget gerne indgår i dialog med det grøn-
landske selvstyre om de grønlandske unges udfordringer med flytning til og ud-
dannelsesstart i Danmark.
Spørgsmål E:
Vil ministrene medvirke til, at lærere, undervisere samt danske elever og stude-
rende får mere viden om forholdene i Grønland, således at man bekæmper for-
domme og skaber en bedre forståelse for det grønlandske samfund?
Svar:
Det er meget vigtigt for regeringen at bekæmpe fordomme og skabe en bedre
forståelse for det grønlandske samfund.
De grønlandske studerende har et meget stort potentiale og bidrager til både vo-
res samfund og det grønlandske samfund.
Og det er vigtigt, at der tages godt imod dem, når de kommer til Danmark for at
studere - både af deres medstuderende og undervisere.
Jeg vil besvare den del af spørgsmål E, som vedrører undervisere og studerende
på de videregående uddannelser.
For at kunne bekæmpe fordomme og skabe bedre forståelse er det vigtigt, at un-
dervisere og studerende i Danmark får viden om det grønlandske samfund.
Og det er ønsket, at de initiativer, der er igangsat i forbindelse med Strategien for
forskning og uddannelse vedr. Arktis, skal ses som et første skridt i at opbygge
viden og netværk, som forhåbentlig bæres videre af uddannelsesinstitutionerne til
underviserne og de studerende.
Det er derfor en vigtig del af initiativerne, at der bliver delt viden på tværs af blandt
andet de danske videregående uddannelsesinstitutioner, studievejledere i Grøn-
land og Danmark og de grønlandske huse.
For eksempel skal erfaringerne fra det pilotprojekt på Aarhus Universitet, som jeg
nævnte før, kunne deles med de øvrige videregående uddannelser.
Derudover har vi også som en del af den Arktiske Strategi givet en større bevilling
til mobilitetsprogrammet UArctic
North2North.
Det program giver studerende, undervisere og forskere inden for det arktiske om-
råde mulighed for at komme på udveksling til for eksempel Grønland.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/5
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 21. august om overgangen fra det grønlandske til det danske uddannelsessystem, til uddannelses- og forskningsminiseren
1930811_0005.png
Udveksling, tror vi, er en god måde at få viden og indsigt i andre kulturer, og der er
derfor behov for mest muligt samarbejde imellem institutionerne for at skabe et
alsidigt og attraktivt uddannelsestilbud.
Jeg håber, at de her initiativer vil være med til at skabe en større opmærksomhed
og viden om forholdene i Grønland hos de studerende og underviserne i Danmark.
Og at vi derved kan gøre det, som jeg indledte med i spørgsmål E
at vi kan
komme nogle af de fordomme, som de grønlandske studerende oplever, til livs.
Tak for ordet, som jeg nu vil give videre til undervisningsministeren.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/5