Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del
Offentligt
1871315_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Forsvarsudvalget
Samråd H, I, J
F-35 piloters arbejdstid og støj
Taleseddel
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Eva Flyvholm (EL).
FOU samrådsspørgsmål H
Hvorfor gav ministeren på det seneste samråd om F-35 indtryk af, at forhandlin-
gerne med piloterne var i god gænge, når forhandlingerne om piloternes flyvetid
på F-35 i virkeligheden slet ikke var påbegyndt?
FOU samrådsspørgsmål I
Ministeren bedes redegøre for, om piloterne er med på Forsvarsministeriets
meget ambitiøse model for, hvor meget de skal arbejde, når F-35 tages i
anvendelse.
FOU samrådsspørgsmål J
Havde daværende forsvarsminister Peter Christensen kendskab til de norske støj-
vurderinger på F-35 og den rapport, der eksisterede i Forsvarsministeriet, på det
tidspunkt hvor spørgeren i Folketingets Forsvarsudvalg fik et forkert svar om sa-
gen?
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-18 om F35 kampfly, til forsvarsministeren
1871315_0002.png
Besvarelse af samrådsspørgsmålene
Tak for ordet.
Jeg skal indledningsvis nævne, at jeg besvarer samrådsspørgsmål H, I og J
samlet i den rækkefølge, de er blevet stillet.
I spørgsmål H bliver jeg spurgt til de udtalelser om forhandlingerne med
piloterne, som jeg kom med i forbindelse med det samråd, som vi havde
her i udvalget den 7. december 2017.
På samrådet drøftede vi blandt andet arbejdsforholdene for piloterne, når
Forsvaret har modtaget de nye F-35 kampfly. Konkret blev jeg spurgt, om
der var reel dialog med piloterne, eller om der kun forelå rapporter.
I min besvarelse af spørgsmålet lagde jeg til grund, at der blev henvist til
den såkaldte dimensioneringsrapport. I rapporten har Forsvarsministeriet
analyseret en række mulige tiltag, der vil medføre en reduktion i antallet af
piloter, som er nødvendige for at løse de opgaver, som Folketingets partier
bag købet af F-35 ønsker løst.
I rækken af mulige tiltag, som vi kunne vælge at gå videre med, var der
blandt andet set på tiltag om en 48 timers arbejdsuge, forkortelse af ferie
eller forlængelse af udsendelsesperioder. Og lad mig bare understrege, at
vi har valgt
ikke
at arbejde videre med disse forslag fra
dimensioneringsrapporten. Der er heller ikke planer om at sætte piloternes
generelle arbejdstid op. Og det kan jeg jo understrege ved at oplyse om, at
SIDE 2/9
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-18 om F35 kampfly, til forsvarsministeren
1871315_0003.png
i de igangværende overenskomstforhandlinger er spørgsmålet om
arbejdstid slet ikke rejst.
Vi har derimod valgt at arbejde videre med tiltaget om at ændre vagterne
ved Afvisningsberedskabet. Derfor har vi nu varslet, at vagterne fremover
vil blive gennemført som døgntjeneste. Det har vi gjort, da det er den
samlede vurdering, at vi på den måde kan opnå den ønskede effekt, uden
at vi behøver kigge på andre ændringer af arbejdstiden.
Den beslutning er ikke ny. Tiltaget omkring omlægningen fremgår også af
aktstykket om anskaffelsen af F-35 og min redegørelse om Rigsrevisionens
rapport vedrørende beslutningsgrundlaget for anskaffelsen. Derudover
nævnte jeg tiltaget i min indledende besvarelse ved samrådet den 7.
december.
Østre Landsret har i en dom fra 2011 fastslået, at afvisningsberedskabet er
egentlig militærtjeneste. Omlægningen af vagterne kunne derfor
gennemføres som et rent administrativt tiltag, da vi havde en gældende
honoreringsaftale på dette område. Alligevel valgte vi at indgå i
forhandlinger med de faglige organisationer for at sikre ensartede vilkår for
ensartede opgaver på tværs af Forsvarsministeriets myndighedsområde.
Forhandlingerne blev afsluttet den 11. december 2017, da
Forsvarsministeriet underskrev en aftale med Hovedorganisationen af
officerer i Danmark
HOD - og Centralforeningen af Stampersonel - CS -
om en ændret planlægning- og honoreringsmodel for vagt af 24 timers
varighed. Aftalen dækker indledningsvis Afvisningsberedskabet og vagterne
SIDE 3/9
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-18 om F35 kampfly, til forsvarsministeren
1871315_0004.png
ved Beredskabsstyrelsen, og vi er i dialog med de faglige organisationer om
at udvide til flere områder. Aftalen medfører en bedre honorering for
døgntjeneste i afvisningsberedskabet end den oprindelige honoreringsaftale
vedr. døgntjeneste.
Det er baggrunden for, at jeg svarede, at forhandlingerne var i god gænge,
da jeg på samrådet den 7. december blev spurgt, om der kun forelå
rapporter, eller om der var en reel dialog med personalet.
Vi er vel flere i dette rum, der kan genkende, at forhandlinger er en proces,
som hurtigt kan ændre sig, og at man aldrig helt ved, hvornår sidste
punktum bliver sat. Jeg mener dog, at det er rimeligt at beskrive
forhandlingerne som værende
”i god gænge”, da aftalen blev underskrevet
blot fire dage senere.
Det er således uomtvisteligt, at der på tidspunktet for samrådet var en reel
dialog med personalet om et af initiativerne, der var beskrevet i
dimensioneringsrapporten
nemlig vagtordningen ved
afvisningsberedskabet.
Det var afslutningen af min besvarelse af samrådsspørgsmål H.
***
SIDE 4/9
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-18 om F35 kampfly, til forsvarsministeren
1871315_0005.png
Jeg vil nu gå over til besvarelsen af samrådsspørgsmål I, hvor der spørges
til en særlig model for piloternes arbejdstid.
Jeg vil gerne understrege, at der ikke arbejdes med en særlig model for
piloternes arbejdstid. Tværtimod har vi med døgnvagtsaftalen lavet en
aftale, der kan sikre ensartede vilkår for de personalegrupper, der går
døgnvagt.
Som tidligere nævnt har vi således
ikke
valgt at arbejde videre med tiltag
om en 48 timers arbejdsuge, forkortelse af ferie eller forlængelse af
udsendelsesperioder. Dette understreges bl.a. af, at vi i f.m. de
igangværende overenskomstforhandlinger
ikke
har rejst krav om en
forøgelse af den ugentlige arbejdstid.
Det er klart, at medarbejderne ved kampflykapaciteten, ligesom alle andre,
kan opleve spidsbelastningsperioder, hvor de kan blive bedt om at gøre en
ekstra indsats. Men det vil ske indenfor de rammer, som vi også kender for
andre personalegrupper.
Jeg vil gerne slå fast, at jeg har et stort fokus på at sikre gode rammer for
alle
medarbejderne, der skal bidrage til, at kampflyene kan løse
opgaverne. Det er vigtigt at understrege, at det er en holdindsats at få
kampfly på vingerne og ikke kun en opgave for piloterne. Vi skal derfor
huske alle de medarbejdere, der får det til at lykkes.
Næste trin er derfor at finde ud af, hvordan vi kan understøtte rekruttering
og fastholdelse af hele personalegruppen
både piloter, teknisk personale
SIDE 5/9
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-18 om F35 kampfly, til forsvarsministeren
1871315_0006.png
og andre, der skal sikre den samlede opgaveløsning. Den dialog lovede vi i
forbindelse med forhandlingerne om den ændrede planlægning- og
honoreringsmodel for vagt af 24 timers varighed at involvere CS og HOD i
efter nytår, og det har vi gjort.
Det arbejde sker sammen med medarbejdernes faglige organisationer, som
jeg oplever, at vi har en god dialog med
også på det her område.
Afslutningsvis vil jeg også understrege, at dialogen med medarbejderne på
dette område ikke kun vil ske centralt gennem deres faglige organisationer.
Lokale drøftelser i samarbejdsudvalg og i det daglige mellem chefer og
medarbejdere vil også medvirke til at vi løbende kan arbejde med og sikre
en god og stabil rekruttering samt fastholdelse af de nødvendige, operative
kræfter til løsning af opgaverne ved kampflykapaciteten.
Det var afslutningen af min besvarelse af samrådsspørgsmål I.
***
Jeg vil nu gå over til besvarelsen af samrådsspørgsmål J
Jeg forstår spørgsmålet sådan, at der spørges til, hvorvidt daværende for-
svarsminister Peter Christensen på tidspunktet for besvarelsen af Forsvars-
udvalgsspørgsmål 194 den 23. maj 2016 havde kendskab til norsk materiale
om støj fra F-35, samt den af Nyt Kampfly Program udarbejdede
Støjrap-
port for Joint Strike Fighter af 29. april 2015
.
SIDE 6/9
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-18 om F35 kampfly, til forsvarsministeren
1871315_0007.png
Som jeg forstår konteksten for Forsvarsudvalgsspørgsmål 194, havde der
på dette tidspunkt i danske medier været omtale af norske tiltag i relation
til F-35 støj.
Nyt Kampfly Program har tidligere oplyst, at der ikke rådes over detaljeret
indsigt i beregninger eller målinger af støj i Norge. Af besvarelse af For-
svarsudvalgsspørgsmål 193 dateret den 23. maj 2016 fremgår det ligeledes
i relation til udgifter forbundet med ombygningen af Ørland flyvestation (og
jeg citerer), at ”
Forsvarsministeriet har ikke detaljeret indsigt i beregninger-
ne af de norske tilpasninger
(af Ørland flyvestation)”.
I forbindelse med typevalgsprocessen udarbejdede Nyt Kampfly Program i
foråret
2015 ”Støjrapport for Joint Strike Fighter”. Rapporten bygger på
producentens egne data og omfatter alene flystøj, idet det i evaluerings-
øjemed var hensigten at frembringe en relativ sammenstilling af de tre
kampflykandidater. Således blev der også for de to andre kampflykandida-
ter udarbejdet tilsvarende støjrapporter.
Det er bl.a. disse støjrapporter, der lå til grund for
og er omtalt i besva-
relsen af Forsvarsudvalgsspørgsmål 194 og Notat 42 om
konsekvenser af
øget støjbelastning,
begge dateret den 23. maj 2016.
Som anført i min besvarelse af FOU spm. 54, dateret den 8. januar 2018,
kan jeg oplyse følgende (idet jeg citerer fra denne besvarelse):
SIDE 7/9
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-18 om F35 kampfly, til forsvarsministeren
1871315_0008.png
”Daværende
forsvarsminister Peter Christensens svar på spørgsmål
194 fra Folketingets Forsvarsudvalg af 23. maj 2016 afspejlede mini-
sterens kendskab til støjrapporten for F-35 fra april 2015.
Jeg kan i øvrigt henvise til min korrektion af svaret på spørgsmål 194
af 1. december 2017.”
På den baggrund havde daværende forsvarsminister Peter Christensen
kendskab til eksistensen af de omtalte danske støjanalyser
på samme
måde som han måtte have haft overordnet kendskab til de norske forhold
som omtalt i danske medier og i Forsvarsudvalgsspørgsmål 194.
Den daværende forsvarsminister Peter Christensen har dog ikke fået fore-
lagt selve
den omtalte støjrapport (”
Støjrapport for Joint Strike Fighter af
29. april 2015”
).
Jeg har den 1. december 2017 beklaget over for Forsvarsudvalget, at be-
svarelsen af Forsvarsudvalgsspørgsmål 194 bl.a. ikke indeholdt oplysning
om, at F-35 ville overskride støjgrænserne, sådan som det fremgik af støj-
rapporten for F-35 fra april 2015 og af notat 42 til forsvarsforligskredsen
Afslutningsvis vil jeg gerne benytte lejligheden til at oplyse udvalget om, at
Forsvarsministeriet på et borgermøde i Skrydstrup den 1. marts
blandt
andet som følge af terminalstøjsproblemstillingen - har annonceret beslut-
ningen om at bygge det kommende F-35 hangarkompleks et andet sted på
flyvestationen end oprindeligt planlagt.
SIDE 8/9
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 15/3-18 om F35 kampfly, til forsvarsministeren
På borgermødet den 1. marts har Forsvarsministeriet endvidere lanceret en
række initiativer for at skabe større åbenhed om støj ved Flyvestation
Skrydstrup,
herunder ”godt naboskabs” møder,
etablering af et flystøjs-
overvågningssystem, gennemførelse af F-35 demonstrationsflyvning og
etablering af hjemmesider med information omkring flystøj, klagemulighe-
der mv.
Arbejdet med at konkretisere implikationerne af F-35 flystøj pågår fortsat
og forventes først afsluttet i løbet af året. Uagtet at retningslinjer for be-
regning af støj i Norge er forskellige fra den danske miljøstyrelses vejled-
ning om beregning af flystøj, vil vi i relevant omfang nyttiggøre de overve-
jelser og erfaringer, som Norge har draget, ligesom erfaringer fra f.eks.
Holland i r.t. F-35 demonstrationsflyvninger vil blive inddraget.
Det var afslutningen af min besvarelse af samrådsspørgsmål H, I og J.
SIDE 9/9