Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del
Offentligt
1839870_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
22. december 2017
Folketingets Forsvarsudvalg har den 1. december 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 49 til
forsvarsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 49:
Ministeren bedes redegøre for, om forsvaret har indgået andre kontrakter om materielleve-
rance, hvor der ikke indgår CSR krav.
Svar:
Forsvarsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Forsvarsministeri-
ets Materiel- og Indkøbsstyrelse.
”Forsvarsministeriets
Materiel- og Indkøbsstyrelse indkøber årligt for ca. 6,5 mia. kr. fordelt
på ca. 100.000 nye indkøb og derudover et antal løbende indkøb som del af flerårige ind-
købsaftaler.
Disse mange indkøb gennemføres som udgangspunkt ved anvendelse af Forsvarsministeri-
ets Materiel- og Indkøbsstyrelses aftaleskabeloner. Det gælder dog for de 8 lokalindkøbs-
centre under Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, at der kan foretages indkøb
uden aftalegrundlag, så længe beløbet for indkøbet er under 25.000 kr. Ved disse indkøb
anvendes dansk rets almindelige regler.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 9
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om forsvaret har indgået andre kontrakter om materielleverance, hvor der ikke indgår CSR krav, til forsvarsministeren
Ved indkøb i rammen af udbudslovgivningen kan Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbs-
styrelse oplyse, at indkøb
over tærskelværdierne
som udgangspunkt omfatter Corporate
Social Responsibility (CSR) i henhold til Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses til
enhver tid gældende skabelonkompleks. Derudover kan det oplyses, at indkøb
under tær-
skelværdierne
siden september 2014 som udgangspunkt omfatter CSR i henhold til For-
svarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses til enhver tid gældende skabelonkompleks.
Generelt gælder for indkøb i rammen af udbudslovgivningen
over
og
under tærskelværdier-
ne
, at skabelonkomplekset løbende er udviklet og revideret. Det betyder, at der vil være
indkøb, som ikke indeholder CSR krav. Det vil eksempelvis være de indkøb, der er foretaget
på baggrund af tidligere skabeloner, som dengang ikke indeholdt CSR krav.
Derudover er Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses CSR bilag ikke indeholdt i
aftalegrundlag vedrørende
Foreign Military Sale
(FMS) og
NATO Support and Procurement
Agency
(NSPA), og som hovedregel heller ikke i
Government to Government
(GtG) aftaler.
Ved anskaffelser via FMS og NSPA er Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse ty-
pisk ikke den direkte ordregivende myndighed, og dermed ikke den direkte kontraktholder.
Ved anskaffelser via
Government to Government
kan Forsvarsministeriets Materiel- og Ind-
købsstyrelse standardaftaleskabeloner finde anvendelse. Endelig er Forsvarsministeriets Ma-
teriel- og Indkøbsstyrelses CSR bilag ikke indeholdt i aftalegrundlaget, hvor Forsvarsministe-
riets Materiel- og Indkøbsstyrelse i forbindelse med forhandlinger ikke har kunnet opnå an-
vendelse af styrelsens egne standard aftaleskabeloner. Dette er typisk tilfældet, når der er
tale om monopolsituationer.”
Jeg henholder mig hertil.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
2