Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del
Offentligt
1821655_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Taleseddel til besvarelse af samrådsspørgsmål B-F fra Folketingets For-
svarsudvalg den 16. november 2017
Spørgsmål B
”Mener ministrene, at den retsstilling militært personel, herunder hjemmeværnssoldater, har
når de er udkommanderet til støtte for politiet, herunder ved afgivelse af skud, er tilfredsstil-
lende for personellet?”
Spørgsmål C
”Mener ministrene, at der er udarbejdet de fornødne retningslinjer for samarbejdet mellem
militært personel, herunder hjemmeværnsoldater, og politiet i forbindelse med et terroran-
greb?”
Spørgsmål D
”Mener ministrene, at militært personel, herunder hjemmeværnssoldater, har de fornødne
muligheder for et rimeligt egetforsvar i forbindelse med en indsættelse ved et terroran-
greb?”
Spørgsmål E
”Mener ministrene, at der er udført et tilfredsstillende antal terrorscenariefuldskalaøvelser
med deltagelse af både politi, forsvar, hjemmeværn, beredskab og sundhedsmyndigheder i
forhold til den trussel, der er imod Danmark?”
Spørgsmål F
”Hvilke initiativer vil regeringen tage for at sikre det fornødne terrorberedskab i Danmark?”
Indledning
Tak for invitationen til at komme her i dag for at besvare spørgsmål om et
meget aktuelt og vigtigt emne, nemlig Forsvarets støtte til politiet.
Justitsministeren og jeg vil besvare de stillede spørgsmål B til F samlet.
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til forsvarsministeren
Det vil foregå sådan, at jeg vil indlede med at besvare spørgsmål B og D,
og derefter vil justitsministeren besvare spørgsmål C, E og F.
Inden jeg vender mig mod de stillede spørgsmål, vil jeg indledningsvis sige,
at den altovervejende hovedregel er, at løsningen af politimæssige opgaver
skal foretages af politiets personale og med materiel, som politiet råder
over.
Der er imidlertid situationer, hvor politiet kan anmode om bistand fra andre
myndigheder, fx Forsvaret, herunder Hjemmeværnet.
Det kan fx være situationer, hvor politiets ressourcer ikke er tilstrækkelige,
eller hvor Forsvarets ressourcer er mere egnede end politiets.
Der er en meget lang tradition for, at Forsvaret støtter politiet. Det er med
til at sikre en fornuftig anvendelse af samfundets samlede ressourcer og
med til at sikre, at vi ikke unødigt opbygger parallelle strukturer og kapaci-
teter. Det er i virkeligheden udtryk for en meget dansk tilgang.
Forsvaret kan fx støtte med skibe, fly og helikoptere eller specialoperations-
styrker, der kan støtte politiet i vanskelige eller farlige opgaver. Og Hjem-
meværnet yder dagligt bistand ude i politikredsene og et meget stort bidrag
til grænsekontrollen.
Regeringen tager danskernes sikkerhed og tryghed meget alvorligt. Den
fortsat alvorlige terrortrussel mod Danmark, og den belastning af politiet,
som blandt andet den aktuelle bandekonflikt medfører, betyder, at regerin-
SIDE 2/7
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til forsvarsministeren
gen allerede har taget flere tiltag, der gør, at Forsvaret i endnu højere grad
bidrager til danskernes tryghed og sikkerhed herhjemme.
Derfor leverer Forsvaret og Hjemmeværnet en omfattende støtte til politiet
i forbindelse med grænsekontrollen. Og Forsvaret bistår politiet med be-
vogtning af visse objekter i københavnsområdet. Det er heller ikke nogen
hemmelighed, at Forsvaret og Hjemmeværnet for tiden ofte flyver over Kø-
benhavn for at hjælpe politiet med at observere i forbindelse med bande-
konflikten.
Regeringen har desuden i sit udspil til det kommende forsvarsforlig ”Et
stærkt værn om Danmark” foreslået en række initiativer, der skal styrke
den nationale sikkerhed og herunder også Danmarks antiterrorberedskab.
Vi ønsker at styrke Forsvarets evne til at bidrage til den nationale sikkerhed
særligt gennem øget støtte fra Forsvaret til politiet.
Det vil vi blandt andet gennem opstilling af en let infanteribataljon på 500
mand, hvoraf dele kan indsættes med meget kort varsel til støtte for politiet
og til løsning af blandt andet beskyttelses- og bevogtningsopgaver.
Vi vil også opstille en helikopter på højt beredskab dedikeret til Politiets Ak-
tionsstyrke. Vi vil opstille flere specialoperationsstyrker og yderligere et
vagthold hos Livgarden, der med meget kort varsel kan træde til som støtte
for politiet, hvis det måtte blive nødvendigt.
Regeringen ønsker altså at styrke Forsvarets evne til at støtte politiet, så vi
kan bevare den tryghed, vi prioriterer højt.
SIDE 3/7
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til forsvarsministeren
[Besvarelse af samrådsspørgsmål B]
Jeg vil nu vende mig mod samrådsspørgsmål B, der vedrører retsstillingen
for militært personel, som er indsat til støtte for politiet.
Når Forsvaret støtter politiet, er det selvfølgelig vigtigt, at det juridiske
grundlag er på plads. Personellets retssikkerhed ligger mig meget på sinde,
og der skal naturligvis ikke være soldater, som havner i en juridisk gråzone.
Allerede da et bredt flertal i Folketinget tilbage i 2001 vedtog den nuvæ-
rende forsvarslov, blev der udtrykkeligt taget stilling til netop det juridiske
grundlag for Forsvarets bistand til politiet. Det fremgår af loven og dens
forarbejder, at forsvarsministeren og justitsministeren kan aftale, at Forsva-
ret skal bistå med at løse opgaver for politiet. Det fremgår også, at der
både kan være tale om lejlighedsvis og om permanent bistand.
Forsvaret kan således efter forsvarsloven yde bistand til politiet – både i
forbindelse med enkeltstående operationer og ved fx længerevarende be-
vogtningsopgaver.
Når Forsvarets personel er indsat til støtte for politiet, så sker det under po-
litiets ledelse. Og det er politiet, der er ansvarlig for, at opgaven løses i
overensstemmelse med de regler, der gælder for politiets virksomhed. I
den forbindelse er det politiets opgave at underrette Forsvarets personel
om de rammer, der gælder for opgavens løsning.
Generelt kan Forsvarets personel anvende nødvendig, forsvarlig og propor-
tional magt til at varetage de specifikke opgaver, som de bistår politiet
SIDE 4/7
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til forsvarsministeren
med. Det samme kan de gøre for at forsvare sig selv eller andre efter reg-
lerne om nødværge.
Forsvarets personel bliver uddannet, inden de indsættes for at bistå politiet.
Og retningslinjerne for magtanvendelse er også beskrevet i det såkaldte
”soldatens kort”, som politiet udarbejder. Kortet er rettet til den enkelte sol-
dat og indeholder navnlig oplysninger om konkrete taktiske forholdsregler.
Så det er altså på den måde sikret, at personellet er gjort bekendt med,
hvilke rammer der gælder for udførelsen af deres opgave.
I spørgsmålet omtales specifikt afgivelse af skud, og jeg kan i den forbin-
delse nævne, at Forsvarets personel er bevæbnet med skydevåben i forbin-
delse med bevogtnings- og transportopgaven ved den dansk-tyske grænse
og i forbindelse med bevogtningsopgaven i København. Derimod er Hjem-
meværnets personel ikke bevæbnet i forbindelse med grænsekontrolopga-
ven.
Jeg vil gerne understrege, at anvendelse af skydevåben helt generelt kun
må ske inden for rammerne af nødværge eller nødret. Herudover vil skyde-
våben skulle anvendes efter de samme retningslinjer, som gælder for poli-
tiet, og de specifikke instrukser, som politiet giver om udførelsen af den en-
kelte opgave.
Samlet set mener jeg, at retsstillingen for Forsvarets personel – for nu at
bruge formuleringen fra samrådsspørgsmålet – er tilfredsstillende.
[Besvarelse af samrådsspørgsmål D]
SIDE 5/7
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til forsvarsministeren
Spørgsmål D omhandler soldaternes mulighed for at forsvare sig selv. Lad
mig i den forbindelse sige, at der for mig ikke er nogen tvivl om, at det er
helt centralt, at soldater fra både Forsvaret og Hjemmeværnet har den nød-
vendige beskyttelsesudrustning og det rigtige materiel, når de løser deres
opgaver. Det gælder selvfølgelig også, når de støtter politiet.
Det gælder jo i øvrigt uanset, hvilken opgave soldaterne er indsat i – om
det fx er afspærring af et gerningssted eller bevogtning af terrormål.
Det er sådan, at typen af beskyttelsesudrustning og materiel, der skal an-
vendes, besluttes med udgangspunkt i den konkrete opgave, der skal løses
og den aktuelle trusselsvurdering. Sådan mener jeg også, det bør være.
Det betyder også, at hvis situationen tilsiger det, så kan det være nødven-
digt at bære hjelm eller anden beskyttelsesudrustning. Det kan selvfølgelig
også nogle gange være nødvendigt at bære våben under en konkret opga-
veløsning.
Da det er politiets opgaver, der skal løses, er det som udgangspunkt også
politiet, der er med til at fastsætte anvendelsen af beskyttelsesudrustning,
materiel og eventuel bevæbning. Det bliver altså konkret afstemt i forhold
den aktuelle opgave og den vurderede trussel.
I den sammenhæng er det også politiet, der fastsætter de instrukser og
eventuelle magtbeføjelser, der kan være nødvendige for at løse den kon-
krete opgave.
SIDE 6/7
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til forsvarsministeren
Og så er det jo i øvrigt sådan, at hvis der opstår en situation, hvor det er
nødvendigt, må soldaterne altid forvare sig selv og eventuelt andre jævnfør
de almindelige regler om nødværge. Det gælder uanset udrustning og op-
gavetype. Det må alle andre også – også politiet.
Jeg vil nu give ordet til justitsministeren, som vil besvare spørgsmål C, E og
F.
SIDE 7/7