Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1901955_0001.png
1. Talepapir
Samrådsspørgsmål M, N og O
Tale til besvarelse af samrådsspørgsmål M, N og O den 24. maj 2018 om beløbs-
ordningen og nettobidrag til de offentlige finanser.
Det talte ord gælder.
20. maj 2018
Samrådsspørgsmål M
Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af gevinsten på 1 mia.
kr. som Finansministeriet ifølge rapporten ”Analyser af ordninger til
international rekruttering” vurderer, at der er ved at importere uden-
landsk arbejdskraft, kan tilskrives de 425 nepalesere der ifølge ugebre-
vet A4s artikel ”Nepalesere arbejder her for 12.200 kroner om måne-
den” af 30. januar 2018, arbejder i Danmark til en løn på i gennemsnit
12.200 kr. om måneden?
Samrådsspørgsmål N
Vurderer ministeren på baggrund af Finansministeriet rapport ”Analy-
ser af ordninger til international rekruttering”, at import af f.eks. 1.000
ekstra nepalesere der arbejder i Danmark til i gennemsnit 12.200 kro-
ner om måneden, jf. ugebrevet A4s artikel ”Nepalesere
arbejder her
for 12.200 kroner om måneden” af 30. januar 2018, vil øge gevinsten
ved at importere udenlandsk arbejdskraft fra den ene mia. kr. som
Danmark i dag har som gevinst, jf. Finansministeriet rapport ”Analy-
ser af ordninger til international
rekruttering”?
Samrådsspørgsmål O
Vurderer ministeren i lyset af, at den nuværende import af udenland-
ske arbejdskraft via beløbsordningen ifølge Finansministeriet rapport
”Analyser af ordninger til international rekruttering” giver 1 mia. kr.,
at det vil øge denne gevinst at sænke beløbsgrænsen i beløbsordningen
til de 146.400 kr. om året, svarende til det som 425 nepalesere ifølge
ugebrevet A4s artikel ”Nepalesere arbejder her for 12.200 kroner om
måneden” af 30. januar 2018, arbejder til i gennemsnit
i dag?
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 24. maj 2018 om udenlandsk arbejdskraft, til finansministeren
Side 2 af 5
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet.
Når jeg nu alligevel er her, vil jeg benytte lejligheden til at
slå fast, at i en situation, hvor virksomhederne i stigende
grad melder om mangel på arbejdskraft, er det vigtigt, at vi
gør, hvad vi kan for at styrke danske virksomhedernes ad-
gang til relevant udenlandsk arbejdskraft. Det er regerin-
gen meget optaget af.
Formålet med beløbsordningen er at give danske virksom-
heder en enkel og smidig adgang til rekruttering af højtkva-
lificeret udenlandsk arbejdskraft.
Finansministeriets analyser viser, at personer under be-
løbsordningen i gennemsnit bidrager med omkring
280.000 kr. til de offentlige finanser.
Jeg vil også gerne benytte lejligheden til at gøre opmærk-
som på, at nettobidraget for personer under beløbsordnin-
gen, som var på i alt 1 mia. kr. i 2014, er steget til 1,2 mia.
kr. i 2015. Det fremgår af en analyse fra Finansministeriet,
der blev offentliggjort i februar måned 2018.
Derfor er det også meget ærgerligt, at et flertal i Folketin-
get i 2016 og 2017 har gjort det sværere at komme til
Danmark under beløbsordningen. Det er det modsatte, der
er brug for.
Når det er sagt, så mener jeg, at det er at skyde helt ved
siden af skiven at bede om et samråd omkring specifikt
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 24. maj 2018 om udenlandsk arbejdskraft, til finansministeren
Side 3 af 5
nepalesere på beløbsordningen, der i gennemsnit har
12.200 kr. om måneden.
Spørgeren ved godt, at det centrale krav for at der kan gi-
ves opholds- og arbejdstilladelse efter beløbsordningen er,
at udlændingen er tilbudt et job med en årsløn på mini-
mum 417.793,60 kr. (2018-niveau) svarende til en måneds-
løn på over 34.800 kr.
Med hensyn til om indvandring af udenlandsk arbejdskraft
bidrager positivt til de offentlige finanser, har Finansmini-
steriet for nylig vist, at allerede ved lønindkomster om-
kring 200.000 kr. årligt begynder beskæftigede indvandrere
samlet set at bidrage positivt til de offentlige finanser.
[Spm. M
om nepaleseres bidrag til de offentlige
finanser under beløbsordningen]
I samrådsspørgsmål M spørges der til, i hvilket omfang
nepalesere under beløbsordningen bidrager positivt til de
offentlige finanser.
Det korte svar er: Nepalesere bidrager stort set ikke til de
offentlige finanser under beløbsordningen, fordi det drejer
sig om meget få personer.
Ifølge Beskæftigelsesministeriets
jobindsats.dk
er 44 nepale-
siske statsborgere med lønindkomst registreret med op-
hold under beløbsordningen i 2014, som er det år, der lig-
ger til grund i den analyse fra Finansministeriet, som
spørgsmålet refererer til.
Hvis det tal lægges til grund, bidrager de 44 nepalesere
med i størrelsesordenen 12 mio. kr. til de offentlige finan-
ser.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 24. maj 2018 om udenlandsk arbejdskraft, til finansministeren
Side 4 af 5
Tal fra
jobindsats.dk
viser, at langt de fleste beskæftigede
nepalesere i Danmark har et studiemæssigt opholdsgrund-
lag.
[Spm. N
– om gevinsten ved at ”importere” nepa-
lesere til arbejde med lav løn]
Det andet spørgsmål vedrører
gevinsten ved at ”importe-
re” 1.000 ekstra nepalesere
til at arbejde i Danmark med
en gennemsnitsløn på 12.200 kr. om måneden
og om det
vil bidrage til at øge den éne mia. kr. for beskæftigede un-
der beløbsordningen.
Det korte svar er: Personer med en løn på 12.200 kr. om
måneden kan ikke få ophold under beløbsordningen og vil
dermed heller ikke kunne bidrage til den ene mia. kr., som
netop vedrører personer under beløbsordningen.
Lad mig lige gentage, så kræves en årlig lønindkomst på
knap 418.000 kr. for at få ophold under beløbsordningen
og det opfylder de 1.000 nepalesere i spørgsmålet ikke.
[Spm. O
om gevinsten ved at sænke beløbs-
grænsen i beløbsordningen til 146.400 kr.]
Det tredje spørgsmål vedrører størrelsen af beløbsgrænsen
i beløbsordningen
og konsekvenserne, hvis beløbsgræn-
sen sænkes markant.
Som jeg nævnte før, synes jeg det er rigtig ærgerligt, at et
flertal i Folketinget i 2016 og 2017 reelt har hævet beløbs-
grænsen for, hvornår der kan gives ophold under beløbs-
ordningen.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 24. maj 2018 om udenlandsk arbejdskraft, til finansministeren
Side 5 af 5
Det bidrager til, at det bliver vanskeligere for virksomhe-
derne at rekruttere den arbejdskraft de har brug for. Rege-
ringen vil gerne gøre det nemmere.
Men regeringen har ikke en ambition om at sænke beløbs-
grænsen til 146.600 kr., som der spørges til.
Finansministeriet har ikke foretaget en konsekvensbereg-
ning af at sænke beløbsgrænsen. Men de analyser, der er
lavet på området peger på, at en vis reduktion i beløbs-
grænsen kan bidrage til at styrke de offentlige finanser.
Samtidig vil virksomhederne få nemmere ved at rekruttere
udenlandsk arbejdskraft.
Regeringen vil arbejde på at gøre det nemmere for virk-
somhederne at rekruttere den arbejdskraft, de har brug for
fx ved at lette de administrative byrder for virksomhederne
ved rekruttering af udenlandsk arbejdskraft under beløbs-
ordningen.
Virksomhederne melder om en del administrativt bøvl ved
den nuværende beløbsordning. Det er vi ved at se på, om
vi kan afhjælpe.