Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1965841_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. november 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 342 (Alm. del) af 18. maj
2018 stillet af Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af at gøre det gratis for alle under 30
år og alle med børn under 18 år at besøge landets museer og kulturinstitutioner?
Svar
Svaret er udarbejdet med inddragelse af Kulturministeriet.
Indledningsvist bemærkes det, at der alene er taget udgangspunkt i de økonomiske
konsekvenser ved implementeringen af forslaget om gratis adgang for bestemte
befolkningsgrupper. Desuden bemærkes det, at de økonomiske konsekvenser er et
skøn og er forbundet med væsentlig usikkerhed grundet mangel på et fyldestgø-
rende datagrundlag.
De skønsmæssige merudgifter forbundet med gratis adgang til museer og kultur-
institutioner fremgår nedenfor,
jf. pkt. 1 og 2.
1. Gratis adgang til museer
De samlede udgifter til kompensation for gratis adgang til statslige og statsaner-
kendte museer for nedenstående grupper skønnes med væsentlig usikkerhed at
udgøre i størrelsesordenen 330 mio. kr.,
jf. tabel 1.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om konsekvenserne af at gøre det gratis for alle under 30 år og alle med børn under 18 år at besøge landets museer og kulturinstitutioner, til finansministeren
1965841_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Estimeret udgift ved kompensation for gratis adgang til statslige og statsanerkendte museer
Mio. kr., 2018-pl
Estimeret udgift ved kompensation for gratis adgang for
personer under 30 år (18-29-årige)
1)
Estimeret udgift ved kompensation for gratis adgang for
voksne med børn under 18 år
2)
Estimeret udgift ved kompensation for gratis adgang
for både personer under 30 og voksne med børn
under 18 (inkl. overlap mellem grupper)
3)
Ca. 160
Ca. 190
Ca. 330
Anm.: Beregningerne er baseret på tilrådighedsværende data om besøgstal, Kulturministeriets beregninger over
gennemsnitlige billetpriser og delvist skønnede entréindtægter. Beregningerne er behæftet med væsentlig
usikkerhed som følge af begrænset datagrundlag og tager ikke højde for evt. adfærdseffekter, merindtægter
fra café-, restaurant-, bog- og plakatsalg mv. 1) Det bemærkes, at børn og unge under 18 år i dag som
udgangspunkt kan opnå gratis adgang til statslige og statsanerkendte museer, hvorfor de ikke indgår i
beregningerne. Beregningerne tager udgangspunkt i populationens størrelse per 1. kvartal 2018 samt et skøn
over andelen af besøgende i aldersgruppen 18-29 år på baggrund af data fra den nationale
brugerundersøgelse for museer. I forbindelse med opregningen er der forsøgt taget højde for, at de 18-29-
årige ofte har en lavere billetpris end ældre grupper. 2) Beregningen for kompensationen ved gratis adgang til
voksne med børn under 18 år tager udgangspunkt i antallet af besøgende børn på de museer, der har opgjort
dette, samt et skøn herover for de museer, der ikke har indrapporteret besøgstal for denne gruppe. Derefter
er der lagt et skøn over antallet af forældre, der har været med barnet på museum, til grund. 3) Beregningen
for kompensation ved gratis adgang for både personer under 30 år og voksne med børn under 18 år er
foretaget ved at addere de to ovenstående skøn fratrukket et skøn over andelen af 18-29-årige (der besøger et
museum) med børn under 18 år (disse er kun medregnet som børnefamilier).
Kilde: Egne beregninger og skøn på baggrund af data fra bl.a. Lovmodellen, Danmarks Statistik og den nationale
brugerundersøgelse for museer. Estimaterne er behæftet med væsentlig usikkerhed.
Merudgifterne er et udtryk for, at de statslige og statsanerkendte museer vil skulle
modtage en merbevilling til dækning af tabte entréindtægter for såvel eksisterende
gæster (der nu kommer gratis ind) samt nye gæster. Det bemærkes, at udgiftsesti-
materne er udtryk for en række skøn, antagelser over antal museumsgæster mv.
Udgiftsestimaterne er således forbundet med stor usikkerhed.
2. Gratis adgang til kulturinstitutioner (teatre)
Kulturinstitutioner forstås typisk som institutioner, der danner rammen om kul-
turoplevelser inden for forskellige kulturelle genrer, herunder scenekunst, musik,
film, idrætsbegivenheder mv. Desuden er kulturinstitutioner karakteriseret ved, at
der er en naturlig knaphed i forhold til antallet af pladser eller sæder, der er til
rådighed for den enkelte forbruger.
Det er imidlertid vanskeligt at vurdere de økonomiske konsekvenser af at gøre
henholdsvis musik-, film- og idrætsbegivenheder mv. gratis. En sådan vurdering
vil kræve en dybdegående dataindsamling i forhold til kulturinstitutioners ind-
tægtsgrundlag mv.
Derfor fokuseres der her alene på omkostningerne forbundet med at indføre gra-
tis adgang på statsstøttede og statsligt godkendte teatre. Grundet en stor grad af
variation i billetpriserne på teaterområdet er udgifterne angivet ved tre forskellige
skøn for den gennemsnitlige billetpris:
Høj (250 kr. pr. billet)
Middel (150 kr. pr. billet)
Lav (100 kr. pr. billet)
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om konsekvenserne af at gøre det gratis for alle under 30 år og alle med børn under 18 år at besøge landets museer og kulturinstitutioner, til finansministeren
1965841_0003.png
Side 3 af 4
De samlede udgifter til kompensation for gratis adgang til statsstøttede og statsligt
godkendte teatre skønnes med meget væsentlig usikkerhed at befinde sig mellem
ca. 140 mio. kr. og ca. 350 mio. kr. for de efterspurgte befolkningsgrupper,
jf. tabel
2.
Tabel 2
Estimeret udgift ved kompensation for gratis adgang til statsstøttede og statsligt godkendte teatre
Billetpris (skøn)
Mio. kr., 2018-pl
Estimeret udgift ved kompensation for gratis adgang for unge under 30 år samt
voksne med børn under 18 år.
Høj
Ca. 350
Middel
Ca. 210
Lav
Ca. 140
Anm.: Der er ikke indregnet adfærdseffekter, størrelse af fortrængningseffekten, anvendelse af overskudskapacitet,
merindtægter fra café-, restaurant-, bog- og plakatsalg mv. på de enkelte teatre. Beregningerne er baseret på
data om tilskuertal for statsstøttede og statsligt godkendte teatre. Desuden hviler tallene på en antagelse om,
at andelen af tilskuere for de pågældende befolkningsgrupper er proportional med befolkningsgruppens
andel af befolkningen. De forskellige niveauer for gennemsnitlige billetpriser er bestemt med udgangspunkt i
en Deloitte-rapport om Det Kgl. Teater (2015), hvor den gennemsnitlige billetpris i 2014 var 166 kr. (177 kr.
i 2018-pl). Det skønnes, at den gennemsnitlige billetpris på tværs af alle statsstøttede og statsligt godkendte
teatre formentligt er lavere end den gennemsnitlige billetpris på Det Kgl. Teater. Idet dette er behæftet med
væsentligt usikkerhed, er der angivet et interval ift. tre forskellige billetprisniveauer.
Kilde: Egne beregninger og skøn
på baggrund af data fra Lovmodellen, Danmarks Statistik, ’Analyse af Det
Kongelige Teater’ (Deloitte, 2015) mv.
Estimaterne er behæftet med væsentlig usikkerhed.
Merudgifterne er et udtryk for, at der i givet fald ville skulle gives en merbevilling
til de pågældende institutioner som følge af tabte entréindtægter for såvel eksiste-
rende gæster (der nu kommer gratis ind) samt nye gæster. Beregningerne er som
for museumsberegningerne behæftet med væsentlig usikkerhed, og de faktiske
udgifter kan reelt befinde sig uden for det angivne interval. Dertil kommer, at
ovenstående
som tidligere beskrevet
udelukkende tager udgangspunkt i stats-
støttede og statsligt godkendte teatre, hvorfor der ikke indgår skøn for øvrige kul-
turinstitutioner, herunder kulturinstitutioner med virke inden for musik, film og
idræt.
De samlede udgifter forbundet med forslaget udgør således (med meget væsentlig
usikkerhed og med ovenstående forbehold og antagelser) årligt ca. 470-680 mio.
kr.,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Samlet estimeret udgift ved kompensation til museer og teatre for gratis adgang
Mio. kr., 2018-pl
Kompensation for gratis adgang for personer under 30 og voksne med børn under 18 i alt
- Heraf statslige og statsanerkendte museer
- Heraf kulturinstitutioner (statsstøttede og statsligt godkendte teatre)
Årlig udgift
Ca. 470-680
Ca. 330
Ca. 140-350
Anm.: Udgiftsskønnene er behæftet med væsentlig usikkerhed og beror på de samme antagelser som beskrevet i
tabel 1
og
tabel 2.
Kilde: Egne beregninger og skøn
på baggrund af data fra Lovmodellen, Danmarks Statistik, ’Analyse af Det
Kongelige Teater’ (Deloitte,
2015) mv.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om konsekvenserne af at gøre det gratis for alle under 30 år og alle med børn under 18 år at besøge landets museer og kulturinstitutioner, til finansministeren
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister