Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1911615_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. juni 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 338 (alm. del) af 18. maj
2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af at indføre borgerløn som foreslået
af Alternativet i Det næste Danmark?
Svar
Forslaget om indførelse af en borgerløn er ikke tilstrækkelig konkret defineret i
udspillet ’Det
næste Danmark’
til en egentlig økonomisk vurdering. Til en økono-
misk vurdering kræves som minimum en beskrivelse af, hvem ydelsen skal omfat-
te samt ydelsens niveau. I forhold til ydelsens niveau skal der endvidere tages stil-
ling til, om ydelsen er skattepligtig, og i hvilket omfang den skal indgår i ind-
komstmodregning i andre ydelser.
Derudover vil der skulle tages stilling til, om ydelsen erstatter andre ydelser (fx
kontanthjælpen), om den skal være indkomstmålrettet, og om den skal være ens
for alle eller være differentieret efter fx enlige/par, forsørger/ikke-forsørgere og
alder.
Det danske velfærdssamfund er i vid udstrækning baseret på det såkaldte univer-
selle princip. Herved forstås, at velfærdsydelser og tilbud stilles frit til rådighed for
borgerne, hvis de har været ude for en bestemt begivenhed. Dvs. en forsikrings-
ordning, hvor fællesskabet træder til, hvis fx den enkelte kommer i en situation,
hvor egne ressourcer ikke rækker. Det kan være sundhedsbehandlinger til perso-
ner, der rammes af sygdom, eller overførselsindkomst til personer, der rammes af
ledighed eller mister arbejdsevnen. Borgerløn adskiller sig grundlæggende herfra
ved, at den ikke er knyttet op på en begivenhed eller er målrettet personer med
behov
en brandforsikring, hvor dem, hvis hus ikke er brændt, også får en erstat-
ning.
Et element i en effektiv målretning mod de grupper, hvor behovet er størst, er
endvidere, at borgere med behov for hjælp i en periode også selv arbejder på at
gøre perioden med behov for hjælp så kort som muligt. I visse tilfælde understøt-
tes dette af eksplicitte krav til den enkelte
fx betinges ledighedsunderstøttelse på,
at den enkelte selv yder en indsats for at komme i beskæftigelse igen. Også her
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm. om konsekvenserne af at indføre borgerløn som foreslået af Alternativet, til finansministeren
Side 2 af 2
adskiller borgerløn sig, idet der ikke stilles nogen krav til den enkelte, men til gen-
gæld heller ikke er behov for kontrol.
Effektiv anvendelse af offentlige ressourcer
som i det nuværende system søges
opnået via målretning af mod personer med behov samt i visse tilfælde krav til
den enkeltes egen indsats
kan være central i forhold til at understøtte opbaknin-
gen til systemet blandt de, der skal finansiere ydelserne.
Endelig kan spørgsmålet om omfanget af omfordeling ikke ses uafhængigt af de
forvridninger af danskernes beslutninger om at arbejde, forbruge og spare op,
som omfordelingen bidrager til.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister