Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1893600_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 14. maj 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 289 (alm. del) af 12. april
2018 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål
Hvordan vil ministeren sikre, at aftalen om digitaliseringsklar lovgivning, som
regeringen indgik sammen med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedsli-
sten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti i januar 2018, ud-
møntes på en måde, der tager tilstrækkelig hensyn til borgernes retssikkerhed mv.
som forudsat i aftalen, herunder at det som anført i Justitias høringssvar af 12.
marts 2018 til vejledningen om digitaliseringsklar lovgivning kommer til at fremgå
af den nævnte vejledning:
-
at det er myndighedernes ansvar både at identificere sager, som ud fra en ge-
nerel og konkret vurdering er uegnede til automatisk sagsbehandling, og at det
ikke bare kan overlades til borgerne selv at identificere de atypiske sager, som
efter en konkret vurdering skal undtages automatisk sagsbehandling.
at der opstilles mere generelle kriterier til brug for fagministeriernes vurderin-
ger af, hvornår det er retssikkerhedsmæssigt forsvarligt at erstatte det fagpro-
fessionelle skøn med objektive kriterier, således at det sikres, at det fagprofes-
sionelle skøn opretholdes i tilfælde, hvor hensynet til borgernes retssikkerhed
taler herfor,
at automatiske afgørelser skal have en sådan gennemsigtighed, at det efterføl-
gende er muligt for borgeren at vurdere sine klagemuligheder, ligesom det skal
være muligt at foretage en reel efterprøvelse af afgørelsen,
at myndighederne i forbindelse med deres indsamling, deling og viderebehand-
ling af personoplysninger skal være opmærksom på både de persondataretlige
regler og på reglerne om borgernes ret til privatliv og beskyttelse af personop-
lysninger,
at der i forbindelse med udarbejdelsen af ny lovgivning, der indebærer behand-
ling af personoplysninger, herunder ikke mindst behandling af personoplys-
ninger i kontroløjemed, bør opstilles klare kriterier for myndighedernes ind-
samling og efterfølgende behandling af personoplysninger,
at der ved myndighedernes deling af registre skal tages tydeligt stilling til, hvil-
ken myndighed der er ansvarlig for registeret og dermed for opfyldelsen af
forpligtelserne i de persondataretlige regler, herunder ansvar for oplysninger-
-
-
-
-
-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om sikring af, at aftalen om digitaliseringsklar lovgivning udmøntes på en måde, der tager tilstrækkelig hensyn til borgernes retssikkerhed m.v. iht. Justitias høringssvar af 12/3-18, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 3
-
-
-
nes kvalitet, information til den registrerede, sletning af forældede og urigtige
oplysninger samt databeskyttelse,
at der sikres den nødvendige gennemsigtighed i myndighedernes behandling af
personoplysninger, så borgerne løbende kan gøre sig bekendt med deres op-
lysninger hos de enkelte myndigheder og oplysningernes anvendelse, ligesom
borgerne kan få mulighed for at reagere, når der behandles urigtige eller vild-
ledende oplysninger,
at behandling af personoplysninger i kontroløjemed så vidt muligt skal målret-
tes de personer, som ud fra objektive kriterier må anses for relevante, fremfor
at anvende en mere generel kontrol, der omfatter en uforholdsmæssig stor an-
del af befolkningen, samt
at myndighederne er ansvarlige for etablering af alternative løsninger til de
borgere, som ikke kan kommunikere digitalt, og at fritagelsesmulighederne
som altovervejende hovedregel bør være identiske med de allerede gældende
bestemmelser i de fire samlelove om obligatorisk digital selvbetjening?
Svar
Aftalen om digitaliseringsklar lovgivning, som regeringen indgik sammen med
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti i januar 2018, er et stort og vigtigt skridt på vejen mod
mindre bureaukrati i den offentlige sektor og en mere enkel og klar lovgivning.
Det fremgår af den politiske aftale, at digitaliseringen af den offentlige sektor og
arbejdet med digitaliseringsklar lovgivning skal ske med respekt for borgernes
retssikkerhed.
Som følge af den politiske aftale skal implementeringskonsekvenser af nye be-
stemmelser vurderes og anføres i lovbemærkningerne. Implementeringskonse-
kvenserne skal også vurderes i forbindelse med politiske forhandlinger og forlig.
Aftalen vil understøtte, at implementeringsmæssige spørgsmål bliver grundigt be-
lyst i hele beslutningskæden
fra det første udspil til det endelige lovforslag er
vedtaget i Folketinget. Vurderingen af implementeringsmæssige konsekvenser
omfatter bl.a. også forslagets betydning for borgerne. Det kan eksempelvis være,
hvis
der er ændringer vedrørende partshøring, klageadgang eller lignende.
Med henblik på at understøtte udmøntningen af den politiske aftale er de nye krav
indarbejdet i Digitaliseringsstyrelsens kommende vejledning om digitaliseringsklar
lovgivning. Vejledningen har været sendt i høring fra den 27. februar 2018 til den
13. marts 2018.
Hovedparten af de hensyn, som Justitia gør opmærksom på i deres høringssvar, er
indarbejdet i den kommende vejledning om digitaliseringsklar lovgivning.
For så vidt angår opstilling af generelle kriterier for, hvornår der kan anvendes
objektive kriterier, så er det en politisk beslutning at fastsætte, hvilke regler der
skal være gældende. Objektive kriterier bør fastsættes ud fra en vurdering af de
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm. om sikring af, at aftalen om digitaliseringsklar lovgivning udmøntes på en måde, der tager tilstrækkelig hensyn til borgernes retssikkerhed m.v. iht. Justitias høringssvar af 12/3-18, til ministeren for offentlig innovation
Side 3 af 3
konkrete forhold, samt om det er retssikkerhedsmæssigt forsvarligt. Derfor er der
i den kommende vejledning ikke opstillet generelle kriterier for, hvornår fagpro-
fessionelle skøn kan erstattes med objektive kriterier. Det fremgår derfor flere
steder i den kommende vejledning, at skøn bør fastholdes, hvor der er et konkret
behov, fx i sager om barnets tarv og støtte til særligt udsatte borgere.
Vejledningen om digitaliseringsklar lovgivning forventes offentliggjort medio maj
2018.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for Offentlig Innovation