Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1902572_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. maj 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 218 (Alm. del) af 21.
februar 2018
Spørgsmål
Hvor stor ville besparelsen for det offentlige være til lovbundne integrationsudgif-
ter frem mod 2025, hvis der årligt kom præcis hhv. 1.000, 2.000, 5.000 og 10.000
ikke-vestlige indvandrere til Danmark, frem for det der lægges til grund i befolk-
ningsfremskrivningen? Vil ministeren ligeledes oplyse, hvorvidt disse lovbundne
udgifter indgår i det demografiske træk?
Svar
På finansloven er der opført en række lovbundne udgifter rettet mod integratio-
nen af indvandrere i kommunerne. Disse udgifter bliver også betegnet som lov-
bunde integrationsudgifter. Det gælder bl.a. udgifter til beskæftigelsesrettede til-
bud og danskuddannelse under integrationsprogrammet og introduktionsforløbet,
integrationsydelse, forskellige sociale tilbud samt et grundtilskud for flygtninge,
familiesammenførte til flygtninge samt familiesammenførte til øvrige. Perioden
for, hvor længe staten afholder udgifter, varierer på tværs af ordninger og tilskud.
Udover de lovbunde integrationsudgifter har kommunerne og regionerne herud-
over udgifter til bl.a. folkeskole, sundhed og ældrepleje.
Bruttoindvandringen i de fire scenarier antages at have samme fordeling for alder
og opholdsgrundlag som befolkningsfremskrivningen, der lå til grund for det op-
daterede 2025-forløb fra august 2017,
jf.
svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 216
(Alm. Del).
For beregningen af de lovbundne integrationsudgifter, tages der ud-
gangspunkt i de gennemsnitlige enhedsomkostninger for gruppen af 18-64 årige
fordelt på opholdsgrundlag, opholdstid og socioøkonomisk status. Heri indgår tre
sociogrupper: Modtagere af integrationsydelse, beskæftigede og øvrige
1
.
Med en forudsat ikke-vestlig bruttoindvandring på hhv. 1.000, 2.000, 5.000 og
10.000 personer skønnes en besparelse for det offentlige til lovbundne integrati-
onsudgifter på hhv. ca. 4¾, 4�½, 3�½ og 2 mia. kr. i 2025, målt i forhold til befolk-
ningsfremskrivningen, der lå til grund for det opdaterede 2025-forløb fra august
2017,
jf. tabel 1.
Besparelsen er beregnet i umiddelbare virkninger før tilbageløb via
skatter og afgifter og er forbundet med usikkerhed da beregningen er baseret på
1
Den socioøkonomiske status, opdelt på opholdstid og
–grundlag,
er beregnet som gennemsnit over årene 2008-2016, og
fastholdes i beregningsperioden 2019-2025.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om, hvor stor besparelsen for det offentlige vil være til lovbundne integrationsudgifter frem mod 2025, til finansministeren
1902572_0002.png
Side 2 af 2
grove antagelser om bruttoindvandringens sammensætning, den forudsatte socio-
økonomiske status og de gennemsnitlige enhedsomkostninger,
jf. Finansloven for
2018.
For en opgørelse af en samlet saldovirkning henvises til svar
på Finansudval-
gets spørgsmål nr. 217 (Alm. Del).
De lovbundne integrationsudgifter indgår delvist i beregningen af det demografi-
ske træk, som illustrerer udgiftstrækket på det samlede offentlige forbrug. De ud-
gifter der knytter sig til aflønning af ansatte og køb af varer og tjenesteydelser, så
som danskundervisning og aktive tilbud under integrationsforløbet mv. indgår i
det offentlige forbrug og dermed i beregningen af det demografiske træk, mens
udgifter til fx integrationsydelse ikke er del af det offentlige forbrug.
Tabel 1
Offentlige besparelser til lovbundne integrationsudgifter ved alternative indvandringsforudsætninger
2018
mia.kr (2018-priser)
1.000 ikke-vestlige indvandrere årligt
2.000 ikke-vestlige indvandrere årligt
5.000 ikke-vestlige indvandrere årligt
10.000 ikke-vestlige indvandrere årligt
-
-
-
-
1.0
1.0
0.8
0.5
1.8
1.7
1.3
0.8
2.5
2.4
1.9
1.2
3.1
2.9
2.4
1.4
3.9
3.6
2.9
1.7
4.7
4.4
3.5
2.0
5.1
4.8
3.8
2.2
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Anm.: Besparelsen på de lovbundne integrationsudgifter forbundet med den lavere bruttoindvandring er målt i
forhold til befolkningsfremskrivningen anvendt til det opdaterede 2025-forløb, august 2017, hvor bruttoind-
vandringen gennemsnitligt er knap 18.000 personer om året i perioden 2019-2025. I de lovbundne integrati-
onsudgifter indgår: Aktive tilbud under introduktionsforløbet og integrationsprogrammet, dansk undervis-
ning for udlændinge under introduktionsforløbet og integrationsprogrammet, hjælp i særlige tilfælde, hjælp i
enkelt tilfælde, integrationsydelse og grundtilskud.
Kilde: Danmarks Statistik, DREAM og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister