Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1869300_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 212 (Alm. del) af 19.
februar 2018
Spørgsmål
Hvor mange midler anvender staten årligt på markedsføring, herunder reklameud-
gifter? I svaret bedes ministeren oplyse udgifterne fra 2008 og frem til i dag.
Svar
Moderniseringsstyrelsen samler oplysninger om de statslige institutioners indkøb i
de to databaser: indkøbsdatabasen og fakturadatabasen. Indkøbsdatabasen, der
baserer på indkøbsdata fra ministeriernes regnskaber, kan anvendes til dataudtræk
på statens indkøb i perioden 2008 til 2016. Fakturadatabasen kan anvendes til
dataudtræk på statens indkøb i 2017. Ændrede indkøbskategorier og en opgørelse,
der baserer på dataudtræk fra to forskellige databaser, medfører nogen usikkerhed
om statens udgifter til markedsføring og reklame i perioden 2008 til 2017.
Opgørelsen i
Tabel 1
er afgrænset til de indkøbskategorier, der bl.a. indeholder
udgifter til markedsføring og reklame. Det drejer sig om indkøbskategorierne
4300
og
4310.
Af eksempler på statslige udgifter til markedsføring og reklame kan
nævnes stillingsannonceringer, udbudsannonceringer samt kampagner og oplys-
ning til borgerne på f.eks. sundheds- og kulturområdet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om, hvor mange midler staten årligt anvender på markedsføring, til ministeren for offentlig innovation
1869300_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Statens udgifter i perioden 2008-2017 på indkøbskategorier, der bl.a. indeholder markedsføring og reklame,
opgjort i kr. i løbende priser
Indkøbskategori frem til 2014
År
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
4300-Medieudgifter
209
248
181
154
133
138
167
Indkøbskategori fra 2015
4310-Markedsføring og oplysning
Indkøbskategori fra 2015
4300-Abonnementer mv.
61
93
101
162
175
162
Anm.: Opgørelsen vedrører staten uden selvejersektoren. Det bemærkes, at Vejdirektoratet af tekniske årsager
ikke indgår i 2017.
Grundet skift i datakilde fra indkøbsdatabasen i 2008-2016 til fakturadatabasen i 2017 er der usikkerhed
om sammenligningen over årene. For data fra indkøbsdatabasen gælder, at køb indgår efter
bogføringsdato. For data fra fakturadatabasen indgår køb efter fakturadatoen. I indkøbsdatabasen er
indkøb defineret som poster i en afgrænset række udgiftskonti, hvor indkøb i fakturadatabasen defineres
som alle varer og tjenester, som ministerierne har godkendt fakturaer for. Indkøbsdatabasen baserer på
ministeriernes indrapporterede data og opdateres løbende, hvis der fremkommer nye oplysninger. Derfor
kan opgørelsen afvige fra tidligere opgørelser.
Ministerierne er ansvarlige for retvisende kontering på indkøbskategorierne. Da dette er en manuel
proces, kan der forekomme fejl i konteringen. Denne type fejl har Moderniseringsstyrelsen ikke
mulighed for at rette, og opgørelsen er derfor behæftet med en vis usikkerhed.
Kilde: Data for 2008-2016 er fra indkøbsdatabasen. Data for 2017 er fra fakturadatabasen.
Der bemærkes, at der er foretaget væsentlige ændringer i indkøbskategorierne fra
2014 til 2015. Udgifter til markedsføring og reklame lå frem til 2014 på indkøbska-
tegorien
4300-Medieudgifter,
som også indeholder bl.a. nyhedsovervågning og ny-
hedstjenester. Udgifterne i perioden 2008 til 2014 dækker således over flere ind-
købsområder end markedsføring og reklame. I 2015 bliver indkøbsområderne
markedsføring, PR, kommunikation, reklame mv. udskilt på en særskilt indkøbs-
kategori,
4310-Markedsføring og oplysning.
Fra 2015 haves derfor et tydeligere billede
af udgifterne til markedsføring og reklame, men udgifterne kan heller ikke efter
2015 opgøres særskilt.
Ved indførelse af nye indkøbskategorier er der endvidere en implementeringsperi-
ode, hvor de statslige institutioner skal omstille sig til at bruge de nye kategorier.
Derfor kan det ikke udelukkes, at ministerierne også i 2015 og derefter har regi-
streret udgifter til markedsføring og reklame på indkøbskategorien
4300,
som i
2015 ændres til
4300-Abonnementer, nyhedsovervågning, licens mv.
Udviklingen i udgif-
terne på indkøbskategorien
4310-Markedsføring og oplysning
i 2015-2017 afspejler
derfor ikke nødvendigvis en stigning i statens udgifter, men kan være en konse-
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 212: Spm. om, hvor mange midler staten årligt anvender på markedsføring, til ministeren for offentlig innovation
1869300_0003.png
Side 3 af 3
kvens af, at registreringspraksis gradvist er blevet tilpasset de ændrede indkøbska-
tegorier. Samlet set er opgørelsen derfor behæftet med betydelig usikkerhed.
Afgrænsningen af de forskellige områder på indkøbskategorier kan ses på:
https://modst.dk/indkoeb/offentlig-indkoeber/forpligtede-kunder/
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation