Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1840880_0001.png
BUDSKABER
Samråd i Finansudvalget den 18. december 2017
Samrådsspørgsmål E fra Martin Lidegaard
Vil ministeren redegøre for, på hvilke områder indberetningen til OECD af den
danske udviklingsbistand vil ændre sig som følge af de præciserede DAC
regler?
[Introduktion]
Tak for invitationen til samråd.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for, på hvilke områder indberetningen til
OECD af den danske udviklingsbistand vil ændre sig som følge af det
præciserede DAC direktiv.
[Processen med præcisering af DAC-direktivet]
Lad mig indledningsvist slå fast, at Danmark aktivt har engageret sig i
OECD’s arbejde med at gøre DAC-rapporteringen
af
flygtningemodtagelsesudgifter på tværs af OECD’s medlemslande mere
entydig og klar.
Jeg redegjorde på samrådet i maj for den danske forhandlingsposition, som
blev lagt til grund for arbejdet frem mod det præciserede direktivs
tiltrædelse i OECD DAC regi.
1
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. december 2017 om de præciserede DAC reglers betydning for dansk udviklingsbistand, til ministeren for udviklingssamarbejde
Det overordnede udgangspunkt for Danmark har været at fastholde den
nuværende praksis for DAC-rapportering.
Det danske udgangspunkt lå i forlængelse af regeringsgrundlaget, hvor det
klart fremgår, at regeringen fuldt ud vil udnytte mulighederne for at opgøre
udgifter til flygtningemodtagelse som udviklingsbistanden i
overensstemmelse med DAC-direktivet.
[Det præciserede direktiv og indberetningen til OECD af den danske
udviklingsbistand]
Det præciserede DAC-direktivet blev tiltrådt ved
OECD DAC ”High
Level Meeting” den 31. oktober 2017.
Det er glædeligt, at vi i OECD DAC regi har kunne opnå konsensus om
godkendelsen af et præciseret direktiv, som sikrer øget konsistens,
sammenlignelighed og transparens.
Direktivet skal tages i anvendelse senest ved rapporteringen af udgifter for
finansåret 2019.
2
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. december 2017 om de præciserede DAC reglers betydning for dansk udviklingsbistand, til ministeren for udviklingssamarbejde
Regeringen har igangsat arbejdet med at tilpasse den danske
rapporteringspraksis til det præciserede DAC-direktiv, og vil som en del af
denne proces træffe beslutning om implementerings-tidspunktet.
Lad mig fremhæve områder, som med det præciserede direktiv kan indgå i
indberetningen til OECD DAC.
For Danmark gælder, at det præciserede direktiv på visse områder,
forventeligt vil udvide Danmarks muligheder for at kunne rapportere
flygtningemodtagelsesudgifter som udviklingsbistand, og på andre
områder indsnævre mulighederne.
Generelt gælder, at det kun er udgifter til flygtninge, som kan indberettes,
og at der maksimalt kan være tale om 12 måneder fra ankomsttidspunktet.
Direktivet indebærer bl.a., at udgifter til afviste asylansøgere frem til
endelig afgørelse - dvs. indtil afgørelsen i Flygtningenævnet - kan
medregnes som udviklingsbistand, dog maksimalt op til 12 måneder.
3
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. december 2017 om de præciserede DAC reglers betydning for dansk udviklingsbistand, til ministeren for udviklingssamarbejde
Udgifter til familiesammenførte til flygtninge kan - som noget væsentligt
nyt - indgå i DAC-rapporteringen fra ankomsttidspunktet i Danmark.
Familiesammenførte til flygtninge indgår i direktivet, under de samme
kriterier som flygtninge.
Direktivet omfatter desuden flere af de elementer, som Danmark
argumenterede for inkludering af under forhandlingerne, herunder DAC-
rapportering af udgifter til:
Tilvejebringelse af midlertidig indkvartering, fx asylcentre,
telte og istandsættelse af bygninger.
Undervisning og uddannelse i form af grundskole
Sociale ydelser
Statssubsidier til kommunerne fx støtte til integrationsydelse
Direktivet medfører også, at Danmark efter ikrafttrædelsen ikke længere
vil kunne inkludere visse elementer i indberetningen til OECD
eksempelvis:
Udgifter vedrørende hjemsendelse af afviste asylansøgere
Udgifter til afviste asylansøgere fra endeligt afslag til og med
12. opholdsmåned.
Repatriering af flygtninge efter de første 12 måneders ophold.
Indsnævring af udgifter til administration.
4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. december 2017 om de præciserede DAC reglers betydning for dansk udviklingsbistand, til ministeren for udviklingssamarbejde
Danmark vil
efter direktivets implementering fortsat følge OECD DAC’s
retningslinjer i opgørelsen og indberetningen af udgifter under
udviklingsbistanden.
[0,7 pct.-målet]
Det præciserede direktiv ændrer ved opgørelsen og indberetningen af
flygtningemodtagelsesudgifter under udviklingsbistanden, men vil ikke
påvirke opfyldelsen af 0,7 pct.-målsætningen.
Når det ikke påvirker 0,7 pct. målsætningen skyldes den
reguleringsmekanisme, som regeringen indførte i foråret for 2017.
Reguleringsmekanismen sikrer, at der over en rullende treårig periode
afsættes 0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand.
Med reguleringsmekanismen har vi taget højde for en situation med både
faldende og stigende udgifter til flygtningemodtagelse. I et tilfælde med
stigende udgifter vil udviklingsbistanden ikke blive ramt omgående men
først på det førstkommende finanslovsforslag med forbehold for
exceptionelle tilfælde. I en situation med faldende udgifter overføres
midler til udviklingsbistanden administreret af Udenrigsministeriet med
henblik på anvendelse i finansåret
Regeringen vil således fortsat leve op til 0,7 pct. målsætningen.
5
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. december 2017 om de præciserede DAC reglers betydning for dansk udviklingsbistand, til ministeren for udviklingssamarbejde
[Afslutning]
Danmark har aktivt støttet
OECD’s arbejde med at gøre DAC-
rapporteringen på tværs af OECD’s medlemslande mere konsistent,
sammenlignelig og transparent. Det tror jeg vi med det præciserede og
konsensusstøttede direktiv er lykkes med.
Som nævnt har regeringen igangsat arbejdet med at tilpasse den danske
rapporteringspraksis til det præciserede DAC-direktiv, og vil som en del af
denne proces træffe beslutning om implementeringstidspunktet.
Regeringens faktaark
”Danmarks udviklingsbistand og udgifter til
flygtningemodtagelse”
fra august 2017 vil naturligvis blive opdateret efter
tilpasningen af den danske rapporteringspraksis.
Tak for ordet.
6