Færøudvalget 2017-18
FÆU Alm.del
Offentligt
1892704_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Færøudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018
18611
JTFM
9. maj 2018
FÆU alm. del
svar på spørgsmål 8 fra Magni Arge (T) stillet
den 17. april 2018 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Mener udenrigsministeren, at præamblen til den Grønlandske selvstyrelov
ikke forpligter Danmark til folkeretligt at respektere Grønlands eksterne
selvbestemmelsesret til at etablere Grønland som selvstændig stat, men
alene giver udtryk for Grønlands interne selvbestemmelsesret?
Svar
Jeg kan henvise til mit svar af 24. april 2018 på § 20-spørgsmål nr. S 715
stillet den 17. april 2018 af Magni Arge (T).
Det kan i tilslutning hertil anføres, at Udenrigsministeriets notat af 15.
august 2005 om det grønlandske folks selvbestemmelsesret i henhold til
folkeretten, som er vedlagt som bilag 8 i Grønlands-dansk
selvstyrekommissions betænkning om selvstyre i Grønland, bl.a.
indeholder følgende afsnit vedrørende Grønlands adgang til
selvstændighed:
”Det
fremgår af kommissoriet for Fælleskommissionen, at
Kommissionens arbejde skal sigte mod at øge det grønlandske folks
selvbestemmelsesret inden for rammerne af det eksisterende
rigsfællesskab. Det følger endvidere af kommissoriet, at der er enighed
mellem regeringen og Grønlands landsstyre om, at det tilkommer det
grønlandske folk selv at afgøre, hvorvidt Grønland ønsker selvstændighed.
Det fremgår også, at selvstændigheden i givet fald skal gennemføres ved
indgåelse af en aftale herom efter reglerne i Grundlovens §19.
FÆU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om præamblen til den Grønlandske selvstyrelov ikke forpligter Danmark til folkeretligt at respektere Grønlands eksterne selvbestemmelsesret til at etablere Grønland som selvstændig stat, til udenrigsministeren
2
Kommissionens forslag til en nyordning skal indeholde en bestemmelse
om Grønlands adgang til selvstændighed i overensstemmelse hermed.
Dette svarer til gentagne udtalelser fra regeringen og Folketinget om at
ville respektere et ønske i den grønlandske/færøske befolkning om
selvstændighed.
Det vil kun være relevant at vurdere det folkeretlige grundlag for en
grønlandsk beslutning om selvstændighed i det tilfælde, at danske
myndigheder
i modstrid med såvel skiftende danske regeringers og
Folketings vedtagelser som den forventede lovbestemmelse i en ny
selvstyrelov - skulle afvise at medvirke til Grønlands opnåelse af
selvstændighed.
En sådan situation vil efter Udenrigsministeriets opfattelse være utænkelig,
og der ses derfor ikke at være behov for at udarbejde en folkeretlig
vurdering af en sådan rent hypotetisk situation.”
Det bemærkes i den anledning, at den fælles selvstyrekommission var en
paritetisk sammensat kommission med medlemmer udpeget efter
indstilling fra Folketinget og Grønlands Landsting.
Efter valget til Folketinget den 8. februar 2005 var samtlige partier i
Folketinget repræsenteret i kommissionen med et medlem.
Kommissionen afgav sin betænkning i 2008 med tilslutning fra alle
deltagende medlemmer, bortset fra Dansk Folkepartis medlem, der afgav
mindretalsudtalelse.
Den daværende regering fremsatte, i forståelse med Grønlands landsstyre
og i overensstemmelse med Grønlands Landstings beslutning, i februar
2009 forslag til lov om Grønlands Selvstyre, der
bortset fra ganske få
tekniske ændringer
er i overensstemmelse med
Selvstyrekommissionens forslag.
Med venlig hilsen
Anders Samuelsen