Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1909446_0001.png
Europaudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 211 ad EUU alm. del stillet af udvalget den 18.
maj 2018 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
ERHVERVSMINISTERIET
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-ret-
ten kan genindføre et forbud imod markedsføring ved brug af rabatkupo-
ner og købsbetingede konkurrencer, sådan som det tidligere har været til-
fældet i Danmark.
Svar:
Danmarks medlemskab af det indre marked indebærer som bekendt, at
medlemslandene forhandler fælles lovgivning
herunder fælles regler og
standarder for varer og tjenesteydelser, som sælges på det indre marked.
Det er en meget stor fordel for virksomhederne, at de alene skal forholde
sig til ét sæt regler og standarder frem for 28. Det gælder ikke mindst for
små og mellemstore virksomheder, som eksporterer til det europæiske
marked og skaber mange arbejdspladser i Danmark. For forbrugerne er det
tilsvarende en stor fordel, at de ved, hvad de kan regne med, når de handler
på tværs af landegrænser.
Jeg har indhentet et bidrag til besparelsen fra Konkurrence og Forbruger-
styrelsen, der oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Ved
en ændring af markedsføringsloven i 2011 (lov nr. 621 af 14. juni
2011) blev det danske forbud mod salgsfremmende foranstaltninger som
rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer ophævet. Årsagen til ophæ-
velsen er, at bilag 1 i direktivet om urimelig handelspraksis (direktiv
2005/29/EF) indeholder en liste over 31 former for handelspraksis, som
under alle omstændigheder betragtes som urimelige
(en såkaldt ”sortli-
ste”).
Rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer er ikke en del af denne
liste. EU-Domstolen har i flere sager udtalt, at
”sortlisten” er
en udtøm-
mende liste over de former for handelspraksis, der kan anses for urimelige
uden, at det først
i hvert enkelt tilfælde
skal vurderes, om en handelspraksis
er vildledende eller aggressiv.
EU Domstolen har således slået fast, at generelle forbud mod salgsfrem-
mende foranstaltninger, der ikke står på ovennævnte liste, er i strid med
direktivet om urimelig handelspraksis. Derfor kunne det danske forbud
mod salgsfremmende foranstaltninger som rabatkuponer og købsbetingede
konkurrencer ikke opretholdes. Direktivet om urimelig handelspraksis er
fortsat gældende, og der kan derfor ikke genindføres et forbud mod disse
former for salgsfremmende foranstaltninger.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 211: Spm. om forbud imod markedsføring ved brug af rabatkuponer og købsbetingende konkurrencer, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren
Danmark har tidligere undersøgt mulighederne for at ændre direktivet om
urimelig handelspraksis således, at salgsfremmende foranstaltninger ikke
længere reguleres af direktivet, bl.a. i forbindelse med Kommissionens
evaluering af direktivet i 2013, men Kommissionen har endnu ikke fundet
grundlag for at ændre direktivet på dette punkt.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
2