Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1922662_0001.png
MINISTEREN
Europaudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. juli 2018
2018-2833
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 17. maj 2018 stillet mig følgende spørgsmål (EUU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 199:
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten må
stille krav om, at lastbiler skal have lav siderude i højre side og lav forrude, så-
dan som den danske Havarikommission tidligere har foreslået.
Svar:
Danmarks medlemskab af det indre marked indebærer som bekendt, at med-
lemslandene forhandler fælles lovgivning
herunder fælles regler og standar-
der for varer og tjenesteydelser, som sælges på det indre marked. Det er en
meget stor fordel for virksomhederne, at de alene skal forholde sig til ét sæt
regler og standarder frem for 28. Det gælder ikke mindst for små og mellem-
store virksomheder, som eksporterer til det europæiske marked og skaber
mange arbejdspladser i Danmark. For forbrugerne er det tilsvarende en stor
fordel, at de ved, hvad de kan regne med, når de handler på tværs af lande-
grænser.
For så vidt angår krav til lastbilernes tekniske indretning, herunder krav til
udsynet fra førerhuset, kan jeg oplyse, at disse er omfattet af fælles EU-regler.
Krav til lastbilers førerhuse er reguleret ved Rådets forordning 661/2009/EF,
som igen henviser til detaljerede tekniske bestemmelser i en række FN-ECE-
regulativer.
Det fremgår af direktiv 2007/46/EF, at medlemsstaterne ikke må forbyde, be-
grænse eller hindre registrering, salg, ibrugtagning af eller kørsel på vej med
køretøjer, komponenter eller separate tekniske enheder, hvis de opfylder kra-
vene i direktivet.
Danmark kan således ikke fastsætte nationale krav til køretøjer
fra EU’s med-
lemslande, hvorimod der ikke er noget til hinder for, at der stilles tekniske,
nationale krav til danske lastbiler. En (omvendt) diskrimination af danske kø-
retøjer vil imidlertid være til ulempe for den danske del af transportbranchen,
og vil dermed skade den danske konkurrenceevne på området. Såfremt de tek-
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om, hvorvidt Danmark i overensstemmelse med EU-retten må stille krav om lastbilers sideruder som foreslået af Haverikommissionen, til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til udenrigsministeren
1922662_0002.png
niske regler ønskes ændret, skal dette således ske via EU, hvor de tekniske krav
løbende tages op til revision.
Jeg kan desuden oplyse, at Europa-Kommissionen har fremsat forslag, hvorved
det bliver et krav, at lastbilers førerhuse skal konstrueres således, at føreren får
et bedre direkte udsyn til bløde trafikanter. Der arbejdes således allerede på at
få indført de omtalte krav til lastbiler på EU-niveau.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen