Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1939076_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 1843
Doknr.
551742
Dato
17-09-2018
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har d. 21. december 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 82 (alm. del) til beskæftigelsesministeren, der har videregivet
spørgsmålet til besvarelse hos økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 82:
”Ministeren
bedes i forlængelse af ERU alm. del - spm. 83 og 84 (2016-17) og svaret
fra transportministeren af 28/9-17 (det eneste bidrag indtil videre) oplyse, hvornår der
kan forventes
svar fra samtlige ministre.”
Svar:
Jeg har den 2. maj 2018 svaret udvalget, at der ikke under ministeriets ressort fandtes
erhvervsrettet EU-lovgivning, og jeg derfor ikke fandt behov for at lave en særskilt
besvarelse af spørgsmål 84. Dette har vist sig ikke at være korrekt, da der i tilknytning
til Danmarks Statistik er forordninger, der falder inden for genstandsfeltet for
spørgsmål 84.
Ved foreløbig besvarelse af 21. juni 2018 har jeg derfor beklaget over for udvalget og
oplyst, at jeg ville vende tilbage med en endelig besvarelse af
spørgsmål 84,
som har
følgende ordlyd:
”I
forlængelse af ministeren besvarelse af 31. januar 2017 af ERU alm. del
spørgsmål
54, bedes ministeren
eventuelt ved indhentelse af bidrag fra relevante ministerier
tilsende udvalget en oversigt der viser for hvilke forordninger, der efter regeringens
opfattelse er overimplementeret, bedes for hvert enkelt forordnings vedkommende
oplyst a) på hvilke områder og måder efter regeringens opfattelse implementeringen
adskiller sig fra minimumskravene i EU-lovgivningen, b) begrundelserne for, at rege-
ringen mener, at man er gået videre end minimumskravene i EU-reguleringen, c) på
hvis foranledning/ønske, der er foretaget den efter regeringens vurdering pågældende
overimplementering, d) den oprindelige vurdering af de administrative konsekvenser
for det offentlige af implementeringen, e) den oprindelige vurdering af de økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. af implementeringen, f) den
oprindelige vurdering af de administrative konsekvenser for borgerne af implemente-
ringen, g) den oprindelige vurdering af de miljømæssige konsekvenser af implemente-
ringen. Der bedes for hvert af punkterne d, e, f og g oplyst, om regeringen er enig i de
oprindelige vurderinger af konsekvenserne af implementeringen. Hvis regeringen ikke
er enig heri, bedes oplyst regeringens vurdering af konsekvensernes nævnt i punkt d,
e, f og g for hver enkelt forordning. Hvis spørgsmålet ikke kan besvares inden for den
normale 4 ugers frist, bedes oplyst, hvornår svar kan forventes.”
ERU, Alm.del - 2017-18 - Foreløbigt svar på spørgsmål 82: Spm. om ministeren i forlængelse af ERU alm. del - spm. 83 og 84 (2016-17) og svaret fra transportministeren af 28/9-17 (det eneste bidrag indtil videre) vil oplyse, hvornår der kan forventes svar fra samtlige ministre, til beskæftigelsesministeren
1939076_0002.png
Jeg har til brug herfor indhentet et bidrag fra Danmarks Statistik.
Danmarks Statistik oplyser mig, at de har gennemgået implementeringen af samtlige
EU-forordninger henhørende under Danmarks Statistik i perioden siden den tidligere
V-regerings tiltræden 28. juni 2015. Gennemgangen omfatter også implementering af
bestyrelsesbeslutninger om ændring af indberetningskrav, der er truffet efter den tid-
ligere V-regerings tiltræden den 28. juni 2015, men som er udsprunget af allerede
gældende EU-forordninger (dvs. forordninger offentliggjort før 28. juni 2015).
Danmarks Statistik har på baggrund af gennemgangen fundet i alt fem tilfælde på tre
områder, hvor der er sket en overimplementering af en forordning i form af krav om
hyppigere indsendelse af oplysninger og/eller mere detaljerede oplysninger end mini-
mumsimplementeringen foreskriver. Disse gennemgås nedenfor i forhold til punkt a)-
g) i ovennævnte spørgsmål.
Besvarelse af pkt. a) på hvilke områder og måder efter regeringens opfattelse imple-
menteringen adskiller sig fra minimumskravene i EU-lovgivningen
2015
Landbrugsbedrifternes struktur og undersøgelse af produktionsmeto-
derne
ændring af definitioner (EU) Nr. 1391/2015
Formålet med kommissionsforordningen er at tilpasse forordning (EF Nr. 1200/2009)
om gennemførelse af en række undersøgelser af landbrugsbedrifternes struktur og
undersøgelse af produktionsmetoderne for så vidt angår definitioner af kendetegn.
Tilpasningen sker som følge af, at der i kommissionsforordning (EU Nr. 715/2014)
fastsættes en ny liste over kendetegn, der skal indsamles i forbindelse med 2016-
undersøgelsen.
Overimplementering
Landbrugs- og gartneritællingen gennemføres årligt, mens forordningen 1166/2008
kun foreskriver tællinger tre gange på ti år, i det seneste tiår tællinger i 2010, 2013 og
2016. De årlige tællinger implementerer imidlertid andre EU-lovkrav end den struk-
turbeskrivende landbrugsstatistik. Det gælder krav om årlig statistik vedr. regnskabs-
statistik for jordbrug, høstopgørelsen, landbrugets bruttofaktorindkomst og national-
regnskabet. Den byrde, som følger af overimplementeringen, er på baggrund af AM-
VAB-metoden opgjort til 0,2 mio. kr. årligt.
2016
Informationssamfundet (EU) Nr. 2003/2015
Kommissionsforordningen er en udmøntning for året 2016 af rammeforordningen om
informationssamfundet. Forordningen fastlægger indholdet og fristerne for undersø-
gelsen af virksomheders og husstandes anvendelse af IT.
Overimplementering
Forordningen vedrører undersøgelsen om it-anvendelse i 2016. Et større antal variable
udskiftes årligt som følge af ny teknologi og udviklingen i brugerbehov. EU har define-
ret 30 obligatoriske spørgsmål. Herudover har Danmarks Statistik medtaget 4 ikke-
forordningsbestemte EU-spørgsmål, der vurderes at belyse væsentlige aspekter af
udviklingen i danske virksomheders it-anvendelse. Der er desuden indgået aftale med
Erhvervsstyrelsen om 24 nationale spørgsmål, og en aftale med Copenhagen Business
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Foreløbigt svar på spørgsmål 82: Spm. om ministeren i forlængelse af ERU alm. del - spm. 83 og 84 (2016-17) og svaret fra transportministeren af 28/9-17 (det eneste bidrag indtil videre) vil oplyse, hvornår der kan forventes svar fra samtlige ministre, til beskæftigelsesministeren
1939076_0003.png
School om 3 spørgsmål. EU obligatoriske spørgsmål udgør således 49 pct. af det sam-
lede antal spørgsmål, og de fire ikke-forordningsbestemte EU spørgsmål udgør 7 pct.
Aftalerne med Erhvervsstyrelsen og Copenhagen Business School udgør henholdsvis
39 pct. og 5 pct.
Byrden, som følger af overimplementeringen, er på baggrund af AMVAB-metoden
opgjort til 0,2 mio. kr. i 2016.
2017
Informationssamfundet for referenceåret 2017, (EU) Nr. 2015/2016
Kommissionsforordningen er en udmøntning for året 2017 af rammeforordningen om
informationssamfundet. Forordningen fastlægger indholdet og fristerne for undersø-
gelsen af virksomheders og husstandes anvendelse af IT.
Overimplementering
Forordningen vedrører undersøgelsen om it-anvendelse i 2017. Et større antal variable
udskiftes årligt som følge af ny teknologi og udviklingen i brugerbehov. EU har define-
ret 29 obligatoriske spørgsmål. Danmarks Statistik har medtaget 5 ikke-
forordningsbestemte EU-spørgsmål, der vurderes at belyse væsentlige aspekter af
udviklingen i danske virksomheders it-anvendelse. Der er desuden indgået aftale med
Erhvervsstyrelsen om 14 nationale spørgsmål. Der er også indgået aftale med Copen-
hagen Business School samt Styrelsen for Forskning og Uddannelse om 3 spørgsmål
fra hver. Danmark Statistik har herudover valgt at medtage 5 spørgsmål om deleøko-
nomi pga. interesse bl.a. fra Digitaliseringsstyrelsen. EU obligatoriske spørgsmål ud-
gør således 49 pct. af det samlede antal spørgsmål, og de frivillige EU spørgsmål udgør
8 pct. Kontrakterne med nationale parter og Danmarks Statistiks spørgsmål udgør i alt
42 pct.
Byrden, som følger af overimplementeringen, er på baggrund af AMVAB-metoden
opgjort til 0,2 mio. kr. i 2017.
Informationssamfundet for referenceåret 2018, (EU) Nr. 1515/2017
Kommissionsforordningen er en udmøntning for året 2018 af rammeforordningen om
informationssamfundet. Forordningen fastlægger indholdet og fristerne for undersø-
gelsen af virksomheders og husstandes anvendelse af IT.
Overimplementering
Forordningen vedrører undersøgelsen om it-anvendelse i 2018. Et større antal variable
udskiftes årligt som følge af ny teknologi og udviklingen i brugerbehov. EU har define-
ret 28 obligatoriske spørgsmål. Danmarks Statistik har medtaget 9 ikke-
forordningsbestemte EU-spørgsmål, der vurderes at belyse væsentlige aspekter af
udviklingen i danske virksomheders it-anvendelse. Der er desuden indgået aftale med
Erhvervsstyrelsen om 18 nationale spørgsmål. Der er også indgået aftale med Styrel-
sen for Forskning og Uddannelse om 3 spørgsmål. Danmark Statistik har valgt at med-
tage 4 spørgsmål om deleøkonomi pga. interesse bl.a. fra Digitaliseringsstyrelsen. EU
obligatoriske spørgsmål udgør 45 pct. af det samlede antal spørgsmål, og de frivillige
EU spørgsmål udgør 14 pct. Kontrakterne med nationale parter og Danmarks Stati-
stiks spørgsmål udgør i alt 40 pct.
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Foreløbigt svar på spørgsmål 82: Spm. om ministeren i forlængelse af ERU alm. del - spm. 83 og 84 (2016-17) og svaret fra transportministeren af 28/9-17 (det eneste bidrag indtil videre) vil oplyse, hvornår der kan forventes svar fra samtlige ministre, til beskæftigelsesministeren
1939076_0004.png
Byrden, som følger af overimplementeringen, er på baggrund af AMVAB-metoden
opgjort til 0,2 mio. kr. i 2018.
Statistikker over Jernbanetransport
omarbejdning, (EU) Nr. 643/2018
I forordningen sammenskrives en række ændringer, der er blevet lavet siden ramme-
forordningens ikrafttræden i 2003 om at opstille fælles regler for udarbejdelse af stati-
stikker over jernbanetransport på EU-plan.
Overimplementering
Ud over de oplysninger, som skal indsamles i henhold til forordningen, indsamler
Danmarks Statistik også oplysninger om jernbanernes investering i materiel. Den eks-
tra variabel indsamles af hensyn til OECD og indsamles også i sammenlignelige lande.
Den ekstra byrde berører ét privat jernbaneselskab.
Byrden ved den ekstra variabel, opgjort på grundlag af AMVAB-metoden, er beregnet
til i alt 185 kr. pr. år, altså 0,0002 mio. kr.
Besvarelse af pkt. b) begrundelserne for, at regeringen mener, at man er gået videre
end minimumskravene i EU-reguleringen og c) på hvis foranledning/ønske, der er
foretaget den efter regeringens vurdering pågældende overimplementering
Jeg henviser til begrundelserne for overimplementering i beskrivelserne under besva-
relsen af pkt. a, hvoraf det fremgår, at der er EU-krav, internationale, nationale
og/eller forskningsmæssige hensyn, der ligger til grund for yderligere og/eller hyppi-
gere information. De konkrete forhold er isoleret set udtryk for overimplementering i
forhold til minimumskravene. Danmarks Statistik oplyser, at langt de fleste EU-lande
også medtager ikke-forordningsbestemte EU spørgsmål og nationale spørgsmål i deres
spørgeskemaer, hvorfor danske virksomheder efter deres vurdering ikke stilles dårli-
gere som følge heraf end virksomheder i sammenlignelige EU-lande.
Besvarelse af pkt. d) den oprindelige vurdering af de administrative konsekvenser for
det offentlige af implementeringen, e) den oprindelige vurdering af de økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. af implementeringen, f) den oprin-
delige vurdering af de administrative konsekvenser for borgerne af implementeringen
og g) den oprindelige vurdering af de miljømæssige konsekvenser af implementerin-
gen. Der bedes for hvert af punkterne d, e, f og g oplyst, om regeringen er enig i de
oprindelige vurderinger af konsekvenserne af implementeringen. Hvis regeringen ikke
er enig heri, bedes oplyst regeringens vurdering af konsekvensernes nævnt i punkt d,
e, f og g for hver enkelt forordning
Jeg henviser til beregningerne af de ekstra byrder, der er forbundet med overimple-
menteringen, under bevarelsen af pkt. a.
Danmarks Statistik sender alle forslag til nye virksomhedsindberetninger til høring i
Danmarks Statistiks Indberetterudvalg, hvori indgår repræsentanter for de centrale
erhvervsorganisationer. Dette sker, før forslagene forelægges Danmarks Statistiks
bestyrelse til godkendelse, og bestyrelsen gøres bekendt med indholdet i disse hørings-
svar. Danmarks Statistik kan ikke iværksætte ny dataindsamling fra erhvervslivet uden
bestyrelsens godkendelse.
Danmarks Statistik har på den baggrund vurderet, at de anførte tilfælde af overimple-
mentering er proportionale og forsvarlige. Jeg er enig heri.
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Foreløbigt svar på spørgsmål 82: Spm. om ministeren i forlængelse af ERU alm. del - spm. 83 og 84 (2016-17) og svaret fra transportministeren af 28/9-17 (det eneste bidrag indtil videre) vil oplyse, hvornår der kan forventes svar fra samtlige ministre, til beskæftigelsesministeren
1939076_0005.png
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
5