Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1832357_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
7. december 2017
17/09856-2
Samråd i ERU den 7. december 2017
Spørgsmål I stillet efter ønske
fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål I
Ministeren bedes redegøre for Finansiel Stabilitets forberedelse, tilrette-
læggelse og førelse af retssager om erstatningsansvar mod bankledelser
og revisionsfirmaer m.fl. i forbindelse med krakkede banker, og om mini-
steren er tilfreds med Finansiel Stabilitets hidtidige varetagelse af sådanne
sager eller agter at tage initiativer på baggrund af de nuværende erfarin-
ger.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd den 7/12-17 om finansiel stabilitet, til erhvervsministeren
2/16
Indledning
Jeg vil gerne takke for invitationen til sam-
rådet.
Med samrådsspørgsmålet er jeg blevet bedt
om at redegøre for Finansiel Stabilitets for-
beredelse, tilrettelæggelse og førelse af rets-
sager om ledelses- og revisionsansvar i for-
bindelse med krakkede banker.
Desuden har udvalget bedt mig vurdere, om
jeg er tilfreds med Finansiel Stabilitets vare-
tagelse af ansvarssagerne, eller om jeg agter
at tage initiativer på baggrund af erfaringer-
ne.
Lad mig indledningsvist understrege, at det
efter min opfattelse er afgørende, at hvis der
er ledelser i de krakkede banker, der kan
drages til ansvar for de tab, de har påført
kunder, kreditorer og aktionærer mv. i ban-
ken, så skal det ske. Selvfølgelig skal det
det.
Det er efter min opfattelse afgørende for
retsbevidstheden. Der er nemlig tale om
pengeinstitutter, hvis lukning har haft store
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd den 7/12-17 om finansiel stabilitet, til erhvervsministeren
3/16
indvirkninger på kunder, kreditorer og sam-
fundet generelt.
Det er først og fremmest bankernes ledelser
det vil sige bestyrelsen og direktionen
som bærer ansvaret for, at en bank drives
forsvarligt, og at reglerne overholdes.
Det er derfor også et vigtigt element i hånd-
teringen af nødlidende pengeinstitutter i Fi-
nansiel Stabilitet, at det bliver undersøgt til
bunds gennem en advokatundersøgelse, om
en bank er drevet på en ordentlig måde, eller
om der kan gøres et ansvar gældende over
for den tidligere ledelse m.v. Samtidig skal
der selvsagt ikke rejses sager, hvor der ikke
er grundlag herfor.
Det har også været et bredt politisk ønske i
den finansielle forligskreds bag bankpakker-
ne.
Det leder mig til besvarelsen af det stillede
spørgsmål
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd den 7/12-17 om finansiel stabilitet, til erhvervsministeren
4/16
Finansiel Stabilitets forberedelse, tilrettelæggelse og førelse af
sagerne om erstatningsansvar
Jeg har bedt Finansiel Stabilitet redegøre for
dets forberedelse, tilrettelæggelse og førelse
af ansvarssagerne.
Finansiel Stabilitet har oplyst, at når selska-
bet overtager et nødlidende pengeinstitut
iværksættes en ekstern advokatundersøgelse.
Denne eksterne advokatundersøgelse har til
formål at undersøge forholdene i det over-
tagne institut. Advokaten bliver bl.a. bedt
om at finde de væsentligste årsager til det
økonomiske sammenbrud i pengeinstituttet.
Desuden skal advokaten vurdere, om der er
mistanke om, at pengeinstituttets tidligere
ledelse, revision eller nærtstående har begået
ansvarspådragende handlinger.
Hvis det er vurderingen, at der foreligger an-
svarspådragende handlinger, vurderer advo-
katen, om der foreligger et erstatningsan-
svar.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd den 7/12-17 om finansiel stabilitet, til erhvervsministeren
5/16
Hvis det er vurderingen, at der er tale om
strafbare handlinger, vil Finansiel Stabilitet
gøre Finanstilsynet opmærksom herpå. Her-
efter vil Finanstilsynet kunne indgive an-
meldelse herom til Statsadvokaten for Sær-
lig Økonomisk Kriminalitet.
Den eksterne advokatredegørelse og advoka-
tens anbefalinger danner endvidere grundlag
for Finansiel Stabilitets beslutning om,
hvorvidt der skal anlægges en erstatningssag
mod den tidligere ledelse og revision.
Finansiel Stabilitet anlægger kun en retssag,
hvis de sammen med deres eksterne advoka-
ter vurderer, at det er overvejende sandsyn-
ligt at vinde sagen.
Det er Finansiel Stabilitets bestyrelse, der
træffer beslutning om, hvorvidt der skal an-
lægges en retssag.
Hvis bestyrelsen beslutter at anlægge sag,
får en ekstern advokat til opgave at forbere-
de en stævning. Det vil medføre yderligere
undersøgelser og vurderinger, og det er også
i den forbindelse, at det besluttes hvilke per-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd den 7/12-17 om finansiel stabilitet, til erhvervsministeren
6/16
soner, der vurderes at være erstatningsan-
svarlige, og dermed skal stævnes, og hvilke
der ikke skal.
Finansiel Stabilitet har overtaget 13 nødli-
dende pengeinstitutter. I 8 af tilfældene har
Finansiel Stabilitet på baggrund af advokat-
undersøgelserne vurderet, at det er overve-
jende sandsynligt, at FS vil få medhold i en
erstatningsansvarssag. I de 5 øvrige sager
har Finansiel Stabilitet således ikke anlagt
retssager.
Der er altid en procesrisiko forbundet med
anlæggelse af en retssag, blandt andet fordi
der kan komme nye oplysninger frem ved
afhøring af vidner m.v. Denne procesrisiko
er højere i denne type sager, hvor domsprak-
sis er begrænset.
Hvis der fremkommer nye oplysninger frem
i sagen undervejs, kan det være relevant for
Finansiel Stabilitet at tilskære en sag, såle-
des at der ikke forfølges spørgsmål, der ikke
vurderes at kunne lede til dom.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd den 7/12-17 om finansiel stabilitet, til erhvervsministeren
1832357_0007.png
7/16
Det skal i øvrigt bemærkes, at erstatningsan-
svarssagerne har et omfang og kompleksitet,
der sjældent er set i det danske retssystem.
Fx fyldte sagsakterne i Roskilde Bank-sagen
ca. 30.000 sider, og sagen blev behandlet i
Østre Landsret over en periode på 112 rets-
dage fra november 2015 til juni 2017.
Tilsvarende var også sagerne vedrørende
Amagerbanken og Capinordic Bank meget
omfattende med henholdsvis ca. 21.000 si-
der samt hovedforhandling i 61 retsdage og
ca. 24.000 sider med hovedforhandling i 54
retsdage.
Der er på nuværende tidspunkt afsagt dom i
tre af de anlagte ansvarssager. Det vedrører
Capinordic Bank, Amagerbanken og Ros-
kilde Bank.
Dommene vedrørende Capinordic Bank og Amagerbanken
I sagen vedrørende Capinordic Bank fik Fi-
nansiel Stabilitet i 2015 delvist medhold, da
landsretten dømte tre personer i bankens tid-
ligere ledelse til at betale i alt 90,5 millioner
kroner med tillæg renter til Finansiel Stabili-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd den 7/12-17 om finansiel stabilitet, til erhvervsministeren
1832357_0008.png
8/16
tet, idet ledelsen fandtes at være erstatnings-
svarlige for tabet i 9 konkrete udlånsenga-
gementer.
De dømte valgte at anke dommen til Høje-
steret, hvorefter Finansiel Stabilitet ligeledes
ankede.
Et af de væsentlige emner i sagen er, hvor
grænserne går for det forretningsmæssige
skøn, der tilkommer ledelsen. Et andet væ-
sentligt emne er, hvilken betydning Finans-
tilsynets vurdering af udlånsengagementer
skal tillægges.
I Amagerbank-sagen blev der afsagt dom af
byretten i juni 2017. Sagen for byretten ved-
rører tabene i 3 konkrete udlånsengagemen-
ter.
Byretten frikendte den tidligere ledelse i
Amagerbanken vedrørende alle 3 udlånsen-
gagementer.
Finansiel Stabilitet har anket sagen, dog kun
vedrørende dele af det ene engagement. Det
skyldes, at Finansiel Stabilitet vurderer, at
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd den 7/12-17 om finansiel stabilitet, til erhvervsministeren
9/16
byretten har trukket fortolkningen af græn-
serne for det forretningsmæssige skøn i
Østre Landsrets dom i Capinordic-sagen
meget langt.
I både Capinordic Bank- og Amagerbank-
sagen har Finansiel Stabilitet i anken skåret
sagerne til på baggrund af dommene i første
instans og efter rådgivning fra de eksterne
juridiske rådgivere.
I begge sager anser Finansiel Stabilitet og de
eksterne juridiske rådgivere det for overve-
jende sandsynligt, at man vil opnå et bedre
resultat vedrørende de dele af dommene,
som er anket.
Jeg har ikke herudover bemærkninger til
måden disse sager er grebet an på.
Dommen vedrørende Roskilde Bank
I forhold til dommen i Roskilde Bank-sagen
afsagde Østre Landsret dom den 7. novem-
ber i år, hvor den sagsøgte tidligere ledelse
og eksterne revision i banken blev frifundet.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd den 7/12-17 om finansiel stabilitet, til erhvervsministeren
10/16
I forhold til sagen om Roskilde Bank, så har
Finansiel Stabilitet i redegørelsen oplyst føl-
gende over for mig:
Bestyrelsen i den ny Roskilde Bank (som på
daværende tidspunkt var ejet af National-
banken og Det Private Beredskab) beslutte-
de efter sammenbruddet i august 2008, at
anmode to eksterne advokater om at foretage
en undersøgelse af forholdene i Roskilde
Bank i perioden 1. januar 2005 til august
2008.
Advokatredegørelsen foreslå i juli 2009.
Heri var det vurderingen, at den tidligere le-
delse havde handlet ansvarspådragende og
kunne holdes ansvarlig for bankens tab.
Herefter besluttede Ny Roskilde Bank, at
opgaven med at forberede og føre retssagen
blev overdraget til en ny ekstern advokat.
I februar 2010 blev der indleveret stævning
mod den tidligere ledelse og revision med
påstand om, at de sagsøgte i fællesskab skul-
le betale 1 mia. kr. i erstatning.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd den 7/12-17 om finansiel stabilitet, til erhvervsministeren
11/16
Af landsrettens domsresumé fremgår, at der
har foreligget kritisable forhold i forbindelse
med driften af banken. Det drejer sig særligt
om bankens omfattende brug af såkaldt
presserende bevillinger, og at banken desu-
den i meget væsentlig grad havde været ek-
sponeret
mod
den konjunkturfølsomme
ejendomsbranche. Disse forhold gav dog ik-
ke landsretten grundlag for at fastslå, at le-
delsen generelt havde drevet banken ufor-
svarligt.
For så vidt angår de konkrete forhold, har
landsretten vedrørende udlån til bankens sto-
re kunders køb af aktier i Roskilde Bank lagt
til grund, at der reelt ikke blev foretaget en
kreditvurdering. Landsretten har anset dette
forhold for ansvarspådragende for direktio-
nen og bestyrelsen.
Landsretten fandt dog videre, at Finansiel
Stabilitet ikke havde kunnet opgøre sit tab i
forbindelse hermed, og at landsretten derfor
ikke havde det fornødne grundlag for at fo-
retage et skøn over et tab.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd den 7/12-17 om finansiel stabilitet, til erhvervsministeren
12/16
Det er domstolene, der i de konkrete sager
foretager en bevisbedømmelse af forholdene
i sagen. Der er derfor altid risiko for, at
domstolene ikke bedømmer en sag på sam-
me måde som Finansiel Stabilitet og deres
advokater.
Landsrettens påpegning af, at der ikke har
været det fornødne grundlag for at foretage
et skøn over tabene synes imidlertid at frem-
stå som en kritik af det juridiske arbejde som
advokaterne på Finansiel Stabilitets vegne
har foretaget.
Hvis Finansiel Stabilitets advokater ikke har
udført deres arbejde ordentligt, så mener jeg,
at det er utilfredsstillende.
Jeg har forstået, at Finansiel Stabilitet drøf-
ter dette spørgsmål med advokaterne. Både
for at afdække i hvilket omfang advokaterne
har udført deres arbejde godt nok og for at
afklare, om sagen skulle ankes.
I forhold til anke har Finansiel Stabilitet, si-
den dommens afsigelse, grundigt overvejet
spørgsmålet.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd den 7/12-17 om finansiel stabilitet, til erhvervsministeren
13/16
Det er Finansiel Stabilitets og advokaternes
vurdering, at landsretten anlægger en streng
bevisbedømmelse for at statuere ansvar for
en bankledelses kreditgivning, og at denne
bevisbedømmelse
umiddelbart
er
noget
strengere, end hvad advokaterne har vurde-
ret, at der kunne udledes af bl.a. den forelig-
gende praksis.
Finansiel Stabilitets bestyrelse har derfor be-
sluttet at anke dele af dommen. Påstanden
for Højesteret er fastsat til 375 mio. kr.
Ankesagen vil omfatte konkrete aktiekredit-
ter samt konkrete udlånsengagementer, her-
under den aktiekredit hvor Østre Landsret
finder, at bestyrelse og direktion har handlet
ansvarspådragende.
Finansiel Stabilitet vil under ankesagen gøre
gældende, at der gælder et skærpet ansvar
for ledelsen i en finansiel virksomhed, lige-
som dokumentationen af tabene vil blive fo-
relagt på den måde, som Østre Landsret har
efterlyst.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd den 7/12-17 om finansiel stabilitet, til erhvervsministeren
14/16
Finansiel Stabilitet har desuden i forbindelse
med anken besluttet at skifte ud i den per-
sonkreds fra advokatfirmaet som skal føre
sagen.
Finansiel Stabilitet har endvidere oplyst, at
der er drøftelser med advokaterne om kvali-
teten af det arbejde som de eksterne advoka-
ter leverer. Det samme gælder mulige kon-
sekvenser for salær og kompensation for
eventuelle fejl og mangler ved de leverede
ydelser.
Jeg har noteret mig de skridt som Finansiel
Stabilitet har taget over for deres advokater i
Roskilde Bank-sagen.
Det er Finansiel Stabilitet, der har ansvaret
for at sagerne føres, og i den forbindelse
sørger for, at den eksterne juridiske bistand
er kvalificeret og kompetent. Derfor har jeg
bedt Finansiel Stabilitet redegøre for, hvor-
dan det fremadrettet sikres, at en lignende si-
tuation undgås.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd den 7/12-17 om finansiel stabilitet, til erhvervsministeren
15/16
Afslutning
Forløbet i sagerne har i øvrigt givet anled-
ning til spørgsmål, om der skal ses nærmere
på reglerne for at drage ledelserne i finan-
sielle virksomheder til ansvar i tilfælde, hvor
den finansielle virksomhed bliver nødliden-
de.
På nuværende tidspunkt foreligger der imid-
lertid alene erfaringer på baggrund af 3 før-
ste instansafgørelser. Inden der drages kon-
klusioner om evt. lovgivningsmæssige ini-
tiativer bør Højesteret have mulighed for at
se på og forholde sig til omfanget af de gæl-
dende regler om ledelsesansvar i de konkrete
ankesager.
Vi forventer en afgørelse fra Højesteret i
Capinordic-sagen december 2018.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at
jeg har meget stor forståelse for, at retssa-
gerne er en belastning for de personer, som
sagerne vedrører.
Men vi skal heller ikke glemme, at sammen-
bruddene i disse institutter har betydet tab
og omkostninger for almindelige borger,
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir til udvalget fra åbent samråd den 7/12-17 om finansiel stabilitet, til erhvervsministeren
16/16
kreditorer, samfundet og de offentlige kas-
ser.
Derfor er det vigtigt at vi, på en ordentlig og
professionel måde, får afklaret, hvorvidt de
tidligere ledelser har handlet ansvarspådrag-
ende og er erstatningspligtige.
Som tidligere nævnt er retspraksis i denne
type sager sparsom, hvorfor der er afgørende
at få fastlagt, hvor grænserne for det forret-
ningsmæssige skøn går.
Det er et stort ansvar at stå i spidsen for en
finansiel virksomhed, og det er baggrunden
for den omfattende regulering på området.
Man må derfor som tidligere ledelse forven-
te, at der stilles spørgsmålstegn ved, om det-
te ansvar er udøvet godt nok, hvis virksom-
heden går ned.
Tak for ordet.