Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1826853_0001.png
TALEPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
23. november 2017
Samråd i ERU den 23. november 2017
Spørgsmål F-H
stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål F:
Hvad er ministerens holdning til, at Danske Banks estiske
filial, ifølge bankens egen revisionschef, ikke ville tjekke op på de reelle
ejere (beneficial owners), fordi de ikke ville genere deres kunder og der-
med med åbne øjne brød hvidvaskreglerne, jf. artiklen
”Internt
brev i
hvidvasksag: Danske Bank skjulte lyssky kunder for myndighederne” i
Berlingske www.b.dk den 1. november 2017?
Spørgsmål G:
Der udbedes ministerens kommentarer til, at Danske
Banks topledelse blev advaret, først i 2012 og igen i februar 2014 i de
kraftigste vendinger af bankens egen revisionschef, og at bankens tople-
delse hverken kontaktede myndighederne eller foretog et akut stop for
disse transaktioner, men først tog affære langt inde i 2015?
Spørgsmål H:
Hvad er ministerens holdning til, at Danske Bank, ifølge
den mail vedrørende revision, der er omtalt i artiklen
”Internt
brev i hvid-
vasksag: Danske Bank skjulte lyssky kunder for myndighederne” i Ber-
lingske www.b.dk den 1. november 2017 har tjent 7,5 mio. euro, svarende
til 55,8 mio. kr., alene i 2013 på samarbejdet med de ni russiske mellem-
mænd?
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra åbent samråd den 23/11 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
2/8
Indledning
Tak for invitationen til samrådet.
Inden jeg besvarer de konkrete spørgsmål nogle indle-
dende bemærkninger.
Jeg vil godt gentage, at der efter min opfattelse er tale
om et uacceptabelt ledelsesmæssigt svigt, hvis danske
banker medvirker til eller ikke gør nok for at forhindre
hvidvask af penge
det er fuldstændig uacceptabelt.
Det er først og fremmest bankernes ledelser, som bærer
ansvaret for, at reglerne overholdes. Det gælder også i
forhold til at undgå at blive involveret i hvidvask af pen-
ge eller finansiering af terrorisme.
Lad mig også endnu en gang understrege, at regeringen
prioriterer bekæmpelse af hvidvask højt. Vi har et stærkt
fokus på området, hvilket bl.a. er udmøntet i at der i
sommer som bekendt blev indgået en ambitiøs politisk
aftale, som styrker bekæmpelsen af hvidvask. Den aftale
er vi i gang med at implementere.
Med aftalen bliver fit and proper reglerne for ledelses-
medlemmerne i den finansielle sektor skærpet.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra åbent samråd den 23/11 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
3/8
Skærpelsen indebærer, at overtrædelser af hvidvasklov-
givningen indgår i bedømmelsen af ledelsens egnethed.
Det betyder, at ledelsesmedlemmer i finansielle institut-
ter kan få frataget deres mulighed for at stå i spidsen for
virksomheden, hvis Finanstilsynet vurderer, at vedkom-
mende ikke længere er egnet til at varetage posten grun-
det overtrædelse af hvidvasklovgivningen.
Vi skærper desuden sanktionerne for overtrædelse af
hvidvaskloven, vi indfører mulighed for at inddrage
virksomhedens tilladelse ved grove overtrædelser af
hvidvasklovgivningen, rådgiveransvaret skærpes, vi ud-
arbejder en national hvidvaskstrategi og tilfører yderlige-
re ressourcer til Finanstilsynet.
Vi gennemfører således en væsentlig skærpelse af regler
og rammer på området.
Når det gælder Danske Bank peger den seneste tids hi-
storier i medierne på, at Danske Banks estiske filial til-
syneladende er blevet misbrugt til hvidvask. Der er også
rejst spørgsmål om Danske Banks ledelses viden om sa-
gen.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra åbent samråd den 23/11 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
4/8
Det er generel praksis, at når der er mistanke om mang-
lende overholdelse af hvidvaskloven, foretager Finanstil-
synet en undersøgelse af forholdene.
Udgangspunktet for Finanstilsynet er at undersøge, om
den pågældende finansielle virksomhed lever op til lo-
vens krav om at have tilstrækkelige procedurer for at
forhindre hvidvask mv.
Hvis Finanstilsynet fatter mistanke om hvidvask eller
medvirken hertil overdrages sagen til politiet, der gen-
nemfører den videre efterforskning og eventuelle retsfor-
følgelse.
I 2016 reagerede Finanstilsynet over for Danske Bank:
For det første fik banken i 2016 en påtale for ikke retti-
digt at have identificeret væsentlige hvidvaskrisici i ban-
kens filial i Estland.
For det andet blev banken den 16. marts 2016 politian-
meldt for overtrædelse af hvidvasklovens bestemmelser
om korrespondentbanker.
Politiet er i gang med efterforskning af sagen med hen-
blik på at træffe beslutning om eventuelle sanktioner.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra åbent samråd den 23/11 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
5/8
Derudover har jeg en klar formodning om, at Finanstil-
synet som led i sit arbejde er i gang med at afdække, om
ledelsen i Danske Bank har haft en effektiv virksom-
hedsstyring i forhold til at forhindre hvidvask, herunder i
forhold til bankens estiske filial, og får undersøgt, om
ledelsen har reageret, hvis dette ikke er tilfældet.
Jeg kan på grund af den særlige tavshedspligt i henhold
til lov om finansiel virksomhed, som tilsynsmæssige sa-
ger er omfattet af, ikke udtale mig nærmere om det ar-
bejde. Den særlige tavshedspligt skyldes, at Finanstilsy-
net i forbindelse med sin tilsynsvirksomhed bliver be-
kendt med en række fortrolige oplysninger om de enkelte
virksomheders drift og interne forhold.
Det ændrer imidlertid ikke på, at det må stå klart for en-
hver, at de relevante myndigheder reagerer tydeligt på
mistanke om hvidvask eller for svage forholdsregler i
bankerne for at bekæmpe hvidvask.
Den slags sager får ikke lov til at passere og bliver taget
særdeles alvorligt.
Jeg vil nu besvare de konkrete samrådsspørgsmål.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra åbent samråd den 23/11 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
6/8
Ad spørgsmål F:
I samrådsspørgsmål F spørges der, hvad min holdning er
til, at Danske Banks estiske filial ikke ville tjekke op på
de reelle ejere, fordi de ikke ville genere deres kunder.
De mulige konkrete overtrædelser af hvidvaskloven i
den estiske filial og den estiske filials ledelses handlinger
er underlagt de estiske myndigheders tilsyn og efter-
forskning. Jeg går ud fra, at de estiske myndigheder har
reageret på de oplysninger der er kommet frem.
Forholdene i Danske Banks estiske filial er, som jeg
nævnte før, omfattet af Finanstilsynets tilsynsreaktioner
fra 2016. Det der måtte være foregået i filialen vil jeg
forvente bliver inddraget i en eventuel undersøgelse af
om Danske Bank har haft en effektiv virksomhedsstyring
og tilstrækkeligt effektive interne procedurer mv. til at
forhindre hvidvask mv.
Jeg forventer, at Finanstilsynet, i det omfang hvidvask-
loven er overtrådt, vil tage de nødvendige videre skridt
over for Danske Bank.
Ad spørgsmål G:
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra åbent samråd den 23/11 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
7/8
I samrådsspørgsmål G er jeg blevet bedt om at kommen-
tere, at bankens ledelse
ifølge de oplysninger, som
fremgår af Berlingske Tidendes artikel
ikke har reage-
ret rettidigt på oplysninger om mistænkelige transaktio-
ner i banken.
Bankernes ledelse er i kraft af det ledelsesansvar, som
generelt påhviler en virksomheds ledelse, forpligtet til at
sikre, at banken efterlever de krav, som påhviler virk-
somheden, herunder at banken efterlever hvidvaskreg-
lerne.
Som jeg nævnte forventer jeg, at Finanstilsynet som led i
sit arbejde vil afdække, om ledelsen i Danske Bank har
haft en effektiv virksomhedsstyring i forhold til bankens
estiske filial og får undersøgt, om ledelsen har reageret,
hvis dette ikke var tilfældet.
Som sagt vil Finanstilsynet naturligvis reagere, hvis en
undersøgelse afdækker forhold, der er kritisable.
Ad spørgsmål H:
I samrådsspørgsmål H bliver jeg bedt om at redegøre for
min holdning til, at Danske Bank ifølge artiklen bragt af
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra åbent samråd den 23/11 om Danske Bank og hvidvask, til erhvervsministeren
8/8
Berlingske, har tjent store summer på et samarbejde med
ni russiske mellemmænd.
Det er afgørende for tilliden til det finansielle system, at
der er effektive værn mod, at finansielle virksomheder
bliver misbrugt af kriminelle til hvidvask og finansiering
af terrorisme.
Det er bl.a. derfor, at regeringen som nævnt indgik en
bred aftale i sommer om at styrke indsatsen mod hvid-
vask mv. i den finansielle sektor.
Det siger sig selv, at finansielle virksomheder ikke skal
kunne tjene penge på økonomisk kriminalitet, herunder
hvidvask.
Det er op til de relevante myndigheders undersøgelser og
efterforskning at fastslå, hvad der er foregået og om de
oplysninger der er kommet frem er korrekte.
I det omfang undersøgelserne afdækker, at der er foregå-
et noget ulovligt forventer jeg, at Finanstilsynet vil tage
de nødvendige videre skridt over for Danske Bank.
Tak for ordet.