Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1825762_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
30. november 2017
Besvarelse af spørgsmål 36 alm. del stillet af udvalget den 9. novem-
ber 2017 efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes på baggrund af vejledningen ”Skattemæssige forhold i
udbud” fra Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, juni 2017, redegøre for
de nuværende EU-regler,
herunder dels EU’s tærskelværdier, dels regler-
ne om udbud med klar grænseoverskridende interesse. Derudover bedes
ministeren tilkendegive sin holdning til, om de nuværende EU-regler gi-
ver kommunerne tilstrækkelig mulighed for at fravælge selskaber, der har
primær beskatning i et skattely.
Svar:
Jeg mener, at det er en væsentlig fordel for kommunerne, at de har adgang
til at købe deres varer og tjenester hos de virksomheder, der leverer de
bedste produkter til prisen. Reglerne på udbudsområdet understøtter dette
formål. Samtidig lægger jeg vægt på, at danske virksomheder kan deltage
fuldt ud i de andre EU-landes udbud af offentlige opgaver. Det er en vig-
tig del af det indre marked i EU.
EU-udbudsreglerne er implementeret i den danske udbudslov. Udbudslo-
vens afsnit II regulerer offentlige indkøb af varer, tjenesteydelser og byg-
ge- og anlægsarbejder over EU-tærskelværdierne. Tærskelværdierne for
kommuner for køb af varer og tjenesteydelser er 1.558.409 kr. Ved køb af
varer og tjenesteydelser til en værdi under EU-tærskelværdierne skal der
altid foretages en konkret vurdering af, om kontrakten har en klar græn-
seoverskridende interesse.
Kontrakter vedrørende varer og tjenesteydelser under tærskelværdierne
med klar grænseoverskridende interesse er reguleret i udbudslovens afsnit
IV. For disse kontrakter finder principperne i Traktaten om Den Europæi-
ske Unions Funktionsmåde anvendelse. Ved indgåelse af disse kontrakter
skal ordregivers handlemuligheder vurderes efter de EU-retlige principper
i traktaten. Disse principper tilsiger bl.a., at ligebehandling, gennemsig-
tighed og proportionalitet samt det generelle forbud mod diskrimination
på grund af nationalitet altid skal iagttages.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: MFU spm. om ministeren på baggrund af vejledningen om Skattemæssige forhold i udbud fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, juni 2017, vil redegøre for de nuværende EU-regler, herunder dels EU’s tærskelværdier, dels reglerne om udbud med klar grænseoverskridende interesse, til erhvervsministeren
1825762_0002.png
2/4
I forbindelse med indgåelse af kontrakter under tærskelværdierne, som
ikke har klar grænseoverskridende interesse, finder udbudslovens afsnit V
anvendelse. For disse kontrakter gælder, at ordregiverne alene skal over-
holde de forvaltningsretlige principper om saglighed i forvaltningen, her-
under forbuddet mod varetagelse af private hensyn, ligebehandlingsprin-
cippet, kravet om forsvarlig økonomisk forvaltning og proportionalitets-
princippet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har, som en del af skattely-aftalen
fra maj 2017 (”Aftale om styrket indsats mod international skatteunddra-
gelse”) offentliggjort vejledningen ”Skattemæssige forhold i udbud”. I
vejledningen vurderes mulighederne for at inddrage skattemæssige for-
hold i forbindelse med udbud af offentlige myndigheders indkøb både
over og under EU-tærskelværdierne og i de forskellige trin i en udbuds-
proces. De overordnede vurderinger fremgår nedenfor.
Udbudslovens regler om udelukkelse af virksomheder
Udbudsloven indeholder en række obligatoriske og frivillige udelukkel-
sesgrunde. Ordregiver er forpligtet til at udelukke en virksomhed, hvis
den er omfattet af en obligatorisk udelukkelsesgrund. Ordregiver skal, før
et udbud offentliggøres, tage stilling til, om man vil gøre brug af de frivil-
lige udelukkelsesgrunde. Følgende udelukkelsesgrunde kan være relevan-
te i forhold til udelukkelse af virksomheder på grund af skattemæssige
forhold:
-
-
-
Obligatorisk udelukkelse ved ubetalt forfalden gæld til det offent-
lige på over 100.000 kr.
Frivillig udelukkelse ved ubetalt forfalden gæld til det offentlige
på under 100.000 kr.
Frivillig udelukkelse ved alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om
virksomhedens integritet.
Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at disse udeluk-
kelsesgrunde kan anvendes både ved udbud over og under tærskelværdi-
erne. Det er således muligt at udelukke virksomheder, der har overtrådt
skattelovgivningen, fra at deltage i offentlige udbud.
Krav til en virksomheds egnethed
Ordregiver kan stille krav til en virksomheds egnethed til at deltage i et
udbud. Kravene til egnethed er ordregivers sikkerhed for, at de virksom-
heder, der deltager i et udbud, har de nødvendige ressourcer til at gen-
nemføre kontrakten i forhold til virksomhedens økonomiske, faglige og
tekniske evner.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: MFU spm. om ministeren på baggrund af vejledningen om Skattemæssige forhold i udbud fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, juni 2017, vil redegøre for de nuværende EU-regler, herunder dels EU’s tærskelværdier, dels reglerne om udbud med klar grænseoverskridende interesse, til erhvervsministeren
1825762_0003.png
3/4
De krav, der stilles til en virksomheds egnethed, skal være relevante for
udførelsen af den konkrete kontrakt og dermed hænge sammen med kon-
traktens genstand og værdi.
Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at en virksomheds
skattemæssige forhold som udgangspunkt ikke i sig selv kan formuleres
som et egnethedskrav, der kan bidrage til vurderingen af, om en virksom-
hed har de tilstrækkelige økonomiske ressourcer til at udføre en kontrakt,
uanset om kontrakten er over eller under tærskelværdierne. Dette gælder
uanset, om kontrakten har klar grænseoverskridende karakter eller ej.
Tildeling på baggrund af skattemæssige forhold
Ordregivere skal fastsætte kriterier for tildeling af en kontrakt. Som ud-
gangspunkt betyder det i praksis, at offentlige ordregivere i EU er forplig-
tede til at skabe en konkurrence om offentlige opgaver, hvor de krav og
kriterier, der anvendes, er knyttet til den konkrete genstand, der skal ind-
købes, og ikke er generelle krav til selve virksomheden. De underkriterier,
der fastsættes, skal endvidere være objektive og målbare. Kriterierne skal
således udgøre konkurrenceparametre, som sætter ordregiver i stand til at
vurdere det enkelte tilbuds indhold i forhold til kontraktgenstanden.
Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at det som ud-
gangspunkt ikke vil være muligt for kontrakter over eller under tærskel-
værdierne at formulere tildelingskriterier, som vedrører en virksomheds
skattemæssige forhold eller
praksis. Det skyldes, at der vil være tale om
kriterier, der ikke direkte vedrører kontraktens genstand, og som ikke er
egnede som konkurrenceparametre i forbindelse med en konkret opgave.
Dette gælder uanset, om kontrakten har klar grænseoverskridende karak-
ter eller ej.
Kontraktvilkår om skattemæssige forhold
Kontrakten fastsætter de vilkår, som virksomheden skal leve op til under
kontraktens udførelse. Disse krav skal være forbundet med kontraktens
genstand. Der skal således være en sammenhæng mellem kontraktvilkårene
og kontraktgenstanden, hvilket betyder, at der ikke kan fastsættes kontrakt-
vilkår, der vedrører generelle forhold hos virksomheden. Kontraktvilkår
skal således være knyttet til den konkrete opgave, som skal udføres under
den udbudte kontrakt.
Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at det som ud-
gangspunkt ikke vil være muligt at stille kontraktvilkår om skattemæssige
forhold eller praksis, da der vil være tale om vilkår, der som udgangspunkt
ikke er forbundet med kontraktens genstand og ikke direkte vedrører virk-
somhedens evne til at levere den ydelse, som kontrakten omfatter.
Det er imidlertid også Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: MFU spm. om ministeren på baggrund af vejledningen om Skattemæssige forhold i udbud fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, juni 2017, vil redegøre for de nuværende EU-regler, herunder dels EU’s tærskelværdier, dels reglerne om udbud med klar grænseoverskridende interesse, til erhvervsministeren
1825762_0004.png
4/4
reglerne
afhængig af kontraktens udformning
formentlig giver mulig-
hed for, at skattemæssige forhold kan inddrages som vilkår ved kontrakter
under tærskelværdierne uden klar grænseoverskridende interesse. Dette vil
dog afhænge af den konkrete udformning af et sådant kontraktvilkår. Or-
dregiver skal desuden gøre det klart, hvilke principper eller krav som virk-
somhedernes skattepolitik skal leve op til, ligesom det skal overvejes, om
de krav, der stilles, og den dokumentation, der kræves, er proportionale i
forhold til de konkrete kontrakter. Det vil således være en konkret vurde-
ring i de enkelte udbud, om det vil være sagligt og proportionalt at stille
krav til fx skattepolitik set i forhold til den kontrakt, der skal udføres.
Mulighederne for at udelukke selskaber fra deltagelse i udbud
Formålet med EU’s udbudsregler
er at skabe en effektiv konkurrence om
og lige adgang til - offentlige kontrakter i EU. Midlerne hertil er bl.a. et
forbud mod forskelsbehandling af virksomheder og medlemslande, krav om
gennemsigtighed i udbudsprocessen samt proportionalitet i de krav, der stil-
les.
Dermed udgør reglerne også et værn mod protektionisme og handelshin-
dringer inden for EU. Det betyder i praksis, at offentlige ordregivere er for-
pligtede til at sikre, at de krav og kriterier, der anvendes i offentlige udbud,
er knyttet til den konkrete genstand, der skal indkøbes, og ikke er generelle
krav til selve virksomheden.
I regeringen er vi imidlertid også meget optaget af udfordringerne med
særlige skattelylande. Virksomheder der er placeret uden for EU/EØS, og
som ikke har tiltrådt GPA-aftalen i WTO-regi eller ikke har frihandelsaf-
tale med EU, kan udelukkes fra deltagelse i danske udbud. Samtidig er
regeringen, med skattely-aftalen fra maj 2017 indgået sammen med S,
DF, EL, ALT, RV og SF, blevet enige om at styrke indsatsen mod inter-
national skatteunddragelse gennem et stærkt internationalt samarbejde,
robust lovgivning og en effektiv kontrol. I forlængelse heraf vil regerin-
gen i EU arbejde for, at der skabes bedre muligheder for at stille krav om
skatteforhold i udbud.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen