Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1915334_0001.png
Folketinget
Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. juni 2018
Strafferetskontoret
André Dybdal Pape
2018-0032/05-0025
763831
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 198 (Alm. del), som Folketin-
gets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har stillet til justitsministeren den
28. maj 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen
(SF).
Søren Pape Poulsen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om ministeren vil uddybe sin redegørelse under samrådet den 25. maj 2018 om alm. del – samrådsspørgsmål AH, AI, AK og AL og angive generelt under, hvilke betingelser der vil kunne rejses sager om, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 198 (Alm. del) fra Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Ek-
sportudvalg:
”Vil
ministeren uddybe sin redegørelse under samrådet den 25.
maj 2018 om alm. del
samrådsspørgsmål AH, AI, AK og AL
og angive generelt under, hvilke betingelser der vil kunne rejses
sager om a) konfiskation henholdsvis b) straffesager mod et
dansk pengeinstitut/personer i ledelsen i et dansk pengeinstitut i
en situation, hvor en udenlandsk filial af det danske pengeinsti-
tut har medvirket til hvidvask eller lignende kriminelle handlin-
ger, og det danske pengeinstitut har opnået økonomisk udbytte
ved den udenlandske filials (medvirken til) kriminelle handlin-
ger. Har det betydning for mulighederne for at rejse danske
straffesager og sager om konfiskation, om den udenlandske fi-
lial er blevet dømt/sanktioneret i det pågældende land, eller kan
en sag rejses, alene hvis SØIK mener at kunne løfte bevisbyrden
af egen drift?”
Svar:
1.
Det kan generelt oplyses, at det efter straffelovens § 290, stk. 1, er straf-
bart som hæleri uberettiget at modtage eller skaffe sig eller andre del i ud-
bytte, der er opnået ved en strafbar handling. Efter bestemmelsen er det des-
uden strafbart som hæleri uberettiget at skjule, opbevare, transportere,
hjælpe til afhændelse eller på lignende måde efterfølgende virke til at sikre
en anden udbyttet af en strafbar handling. Straffelovens § 290, stk. 1, om-
fatter således bl.a. hvidvask af penge.
Strafferammen for overtrædelse af straffelovens § 290, stk. 1, er bøde eller
fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Efter bestemmelsens stk. 2 kan straffen
stige til fængsel i 6 år, når hæleriet er af særlig grov beskaffenhed.
Ved lov nr. 711 af 8. juni 2018 indføres der en ny selvstændig bestemmelse
om hvidvask i straffelovens § 290 a, som træder i kraft den 1. juli 2018.
Efter denne bestemmelse vil strafferammen for hvidvask af særlig grov be-
skaffenhed være op til 8 års fængsel.
2.
Det følger af straffelovens § 75, stk. 1, at udbyttet ved en strafbar handling
kan konfiskeres. Det gælder også for den fortjeneste, som f.eks. kan opnås
ved at begå hæleri, herunder hvidvask.
Efter straffelovens § 76, stk. 1, kan konfiskation for det første ske hos den,
som udbyttet er tilfaldet ved den strafbare handling. Hvis udbyttet eksem-
pelvis er overdraget til en anden, kan der efter straffelovens § 76, stk. 4, ske
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om ministeren vil uddybe sin redegørelse under samrådet den 25. maj 2018 om alm. del – samrådsspørgsmål AH, AI, AK og AL og angive generelt under, hvilke betingelser der vil kunne rejses sager om, til justitsministeren
konfiskation hos den, som udbyttet er overdraget til, bl.a. hvis den pågæl-
dende var bekendt med det overdragnes forbindelse med den strafbare hand-
ling, eller den pågældende har udvist grov uagtsomhed i denne henseende.
Afgørelse om konfiskation træffes af retten efter strafferetsplejens former,
jf. retsplejelovens § 684, stk. 1, nr. 3. Bestemmelsen indebærer, at en sag
om konfiskation enten kan føres som led i en straffesag, hvor der samtidig
nedlægges påstand om straf, eller som en selvstændig konfiskationssag ved
domstolene. Også ved en selvstændig konfiskationssag vil det være en be-
tingelse for konfiskation, at der kan føres det fornødne bevis for, at der er
begået en strafbar handling, og at der er tale om udbyttet herfra.
3.
Efter dansk ret er det bl.a. en betingelse for at rejse en straffesag om f.eks.
hvidvask, at sagen hører under dansk straffemyndighed.
Hovedreglen om dansk straffemyndighed følger af straffelovens § 6 om det
såkaldte territorialprincip. Efter denne bestemmelse hører handlinger, som
er begået i Danmark, under dansk straffemyndighed.
Herudover følger det af straffelovens §§ 7-8 b, at handlinger, som er begået
uden for Danmark, i en række nærmere bestemte tilfælde hører under dansk
straffemyndighed. Det gælder bl.a. efter omstændighederne, når en strafbar
handling er begået i udlandet af en dansk statsborger eller en dansk virk-
somhed.
Efter straffelovens § 9, stk. 1, anses handlinger for foretaget, hvor gernings-
manden befandt sig ved handlingens foretagelse. For så vidt angår juridiske
personer anses handlinger for foretaget, hvor den eller de handlinger, som
medfører ansvar for den juridiske person, er foretaget.
Endvidere følger det af straffelovens § 9, stk. 4, at når en del af en strafbar
handling er begået i den danske stat, anses lovovertrædelsen i sin helhed for
at være begået her i landet.
Det hører således bl.a. under dansk straffemyndighed at rejse en straffesag
om f.eks. hvidvask, hvis handlingerne er foretaget i Danmark, eller hvis
handlingerne er foretaget i udlandet af en dansk statsborger eller virksom-
hed.
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om ministeren vil uddybe sin redegørelse under samrådet den 25. maj 2018 om alm. del – samrådsspørgsmål AH, AI, AK og AL og angive generelt under, hvilke betingelser der vil kunne rejses sager om, til justitsministeren
3.
Bestemmelserne om dansk straffemyndighed i straffelovens §§ 6-12 byg-
ger på grundlæggende jurisdiktionsprincipper, som også kendes fra lovgiv-
ningen i de andre EU-medlemsstater. Bestemmelserne indebærer, at der vil
kunne opstå tilfælde, hvor både Danmark og én eller flere andre medlems-
stater har straffemyndighed i forhold til den samme strafbare handling (kon-
kurrerende straffemyndighed).
Inden for strafferetten gælder der et internationalt anerkendt princip om, at
man ikke må straffes to gange for den samme forbrydelse. Den nærmere
afgrænsning af princippet følger i dansk ret af straffelovens §§ 10 a og10 b.
Efter straffelovens § 10 a, stk. 1, kan en person, over for hvem der er afsagt
en straffedom uden for Danmark, således ikke retsforfølges her i landet for
den samme handling, når dette er udelukket ifølge Danmarks internationale
forpligtelser om anerkendelse af straffedommes retskraft.
Bestemmelsen indebærer bl.a., at straffedomme afsagt i en anden EU-med-
lemsstat om f.eks. bødestraf og konfiskation som udgangspunkt udelukker
retsforfølgning i Danmark over for de samme personer for de samme hand-
linger, hvad enten de pågældende ved den udenlandske dom er blevet idømt
en straf eller frifundet.
4.
Herudover indeholder dansk lovgivning ikke bestemmelser om, hvorvidt
det er Danmark eller et andet land, der skal indlede retsforfølgning i forhold
til en strafbar handling, som er omfattet af både dansk og udenlandsk straf-
femyndighed.
I EU har Rådet dog i 2009 vedtaget en rammeafgørelse (2009/948/RIA),
som har til formål at løse de problemstillinger, der opstår som følge af kon-
kurrerende straffemyndighed.
Rammeafgørelsen har overordnet set til formål at sikre, at en person ikke
bliver dømt for samme strafbare handlinger i to medlemsstater. Til opfyl-
delse af det formål fastlægger rammeafgørelsen proceduren for, hvordan
kompetente nationale myndigheder kontakter hinanden, når der er rimelig
grund til at antage, at der føres en parallel straffesag i et andet EU-land. Den
fastsætter også rammen for, hvordan disse myndigheder kan indlede direkte
høringer, hvis der foreligger parallelle sager, med henblik på at finde en løs-
ning, der kan undgå de negative følger af disse sager.
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om ministeren vil uddybe sin redegørelse under samrådet den 25. maj 2018 om alm. del – samrådsspørgsmål AH, AI, AK og AL og angive generelt under, hvilke betingelser der vil kunne rejses sager om, til justitsministeren
På baggrund af rammeafgørelsen har Rigsadvokaten fastsat retningslinjer
for anklagemyndighedens håndtering af sådanne sager.
5.
Som det fremgår af ovenfor, er der efter omstændighederne mulighed for
at rejse straffesager
og eventuelt konfiskationssager om udbyttet
mod
f.eks. et dansk pengeinstitut, der har begået hæleri i Danmark og/eller i en
anden EU-medlemsstat. Det gælder dog som udgangspunkt ikke, hvis pen-
geinstituttet i en anden EU-medlemsstat er blevet idømt en straf
og even-
tuelt har fået konfiskeret udbyttet
for de samme handlinger eller er blevet
frifundet herfor.
Ligesom under samrådet den 25. maj 2018 skal jeg understrege, at jeg her-
ved ikke har forholdt mig til konkrete sager.
5