Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del
Offentligt
1905806_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
1. juni 2018
Besvarelse af spørgsmål 165 alm. del stillet af udvalget d. 4. maj 2018
Spørgsmål:
Ministeren anmodes om en redegørelse for den britiske regulering ring-
fencing, der skal være implementeret 1. januar 2019, og ministerens vur-
dering af, om det vil være gavnligt forhold til at sikre danske bankkunder
og den finansielle stabilitet, at Danmark indfører en lignende regulering
som den britiske ring-fencing.
Svar:
Storbritannien har besluttet, at der fra den 1. januar 2019 indføres et sy-
stem med såkaldt ring-fencing, hvorefter de største banker i Storbritanni-
en skal adskille deres handelsaktiviteter, herunder med værdipapirer, fra
deres kernebankaktiviteter på detailområdet (privatkunder og små- og
mellemstore virksomheder).
Reglerne om ring-fencing blev vedtaget i 2013, og omfatter samtlige ban-
ker i Storbritannien med mere end GBP 25 milliarder detailindlån. Den
britiske centralbank, Bank of England, vurderer, at 75 pct. af britiske de-
tailindlån er bankkoncerner, der underlægges disse ring-fencing-regler.
Ring-fencing systemet indebærer, at den juridiske enhed i en bank, for
eksempel et datterselskab, der foretager kerneforretninger for detailkun-
der, herunder indlån og betalingstjenester, ikke samtidig må udbyde han-
delsaktiviteter.
Selv om der skal gennemføres en økonomisk, operationel og organisato-
risk opdeling mellem kerneforretningen og øvrige aktiviteter i en bank, er
reglerne udformet sådan, at kerneforretningen fortsat kan drage andre
fordele ved at være en del af en større bank, idet der ikke er stillet krav
om en fuldstændig adskillelse. De to dele kan således fortsat indgå i
samme koncern.
Ideen bag systemet om ring-fencing udspringer af en anbefaling i den
rapport, som blev udarbejdet i 2011 fra den kommission, der blev nedsat i
Storbritannien efter finanskrisen for at komme med anbefalinger til, hvor-
dan banksystemet kunne ændres (Vickers rapporten).
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om en redegørelse for den britiske regulering ring-fencing, der skal være implementeret 1. januar 2019, og ministerens vurdering af, om det vil være gavnligt i forhold til at sikre danske bankkunder og den finansielle stabilitet, at Danmark indfører en lignende regulering som den britiske ring-fencing, til erhvervsministeren
1905806_0002.png
2/3
I EU-sammenhæng er der gjort lignende overvejelser om ring-fencing. I
oktober 2012 afgav den såkaldte Liikanen-ekspertgruppe, det var nedsat
af EU-Kommissionen, en rapport med blandt andet overvejelser om ad-
skillelse af handelsaktiviteter fra kernebankaktiviteter. På baggrund af den
rapport fremsatte EU-kommissionen i 2014 et forslag om en strukturre-
form af bankvirksomhed, der blandt andet indeholdt forslag til regler om
adskillelse af visse handelsaktiviteter fra kernebankaktiviteten
1
. Forslaget
blev imidlertid trukket tilbage.
Fra dansk side var der i forbindelse med drøftelserne af Kommissionens
forslag forbehold overfor EU-kommissionens forslag, da det ikke var in-
stitutternes handelsaktiviteter, der årsagen til den finansielle krise i Dan-
mark, men derimod bl.a. mangelfuld udlånspolitik og dårligt kredithånd-
værk.
Selvom den danske regulering af kreditinstitutter, der i vidt omfang har sit
udgangspunkt i EU-forordninger og direktiver, ikke har regler om struktu-
ren i en finansiel koncern i forhold til opdeling, så er der regler, der sikrer
det samme formål som ring-fencing.
Efter finanskrisen er der således gennemført en række tiltag for at skærpe
den finansielle regulering med henblik på at gøre den finansielle sektor
mere robust og modstandsdygtig og dermed understøtte den finansielle
stabilitet. Hovedelementerne i denne skærpede regulering er 1) højere
kapitalkrav vedtaget med kapitalkravsforordningen (CRR) og revisionen
af kapitalkravsdirektivet (CRD IV), samt 2) et nyt krisehåndteringsregime
vedtaget med direktivet om genopretning og afvikling af kreditinstitutter
(BRRD), som skal forbedre mulighederne for at genoprette et institut i
vanskeligheder, og hvis dette ikke er muligt, gøre det muligt at restruktu-
rere et nødlidende institut, uden at der anvendes statslige midler.
Ud over disse to centrale elementer er en lang række andre dele af den
finansielle regulering også blevet skærpet efter krisen. Det drejer sig
blandt andet om krav til solid risikostyring, herunder styring af likviditets-
risiko. Endvidere er kravene til god selskabsledelse (governance) øget i
lyset af erfaringerne fra krisen, ligesom tilsynet med kreditinstitutter er
styrket betydeligt.
For en virksomhed i krise, eller hvor strukturen vanskeliggør varetagelsen
af tilsynets opgaver, indeholder lov om finansiel virksomhed (FIL) der-
1
Der henvises til grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg af 14. april 2014 vedr.
forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning vedrørende strukturelle foranstaltninger til
forbedring af EU-kreditvirksomheders robusthed, KOM (2014) 43, samt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om rapportering og gennemsigtighed for værdipapirfinansie-
ringstransaktioner, KOM (2014) 40.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om en redegørelse for den britiske regulering ring-fencing, der skal være implementeret 1. januar 2019, og ministerens vurdering af, om det vil være gavnligt i forhold til at sikre danske bankkunder og den finansielle stabilitet, at Danmark indfører en lignende regulering som den britiske ring-fencing, til erhvervsministeren
3/3
udover allerede i dag en særlig adgang for Finanstilsynet til at påbyde fx
opdeling af de finansielle virksomheder. Det gælder, hvis virksomhedens
økonomiske stilling på baggrund af en konkret vurdering er forringet, så
investorernes interesser er i fare, eller der er en væsentlig risiko for, at
virksomhedens økonomiske stilling udvikler sig således, at den vil miste
sin tilladelse.
Endvidere er det med implementering af BRRD muligt for Finanstilsynet
at kræve ændringer i den retlige eller operationelle struktur af et institut
eller en koncern, hvis dette vurderes at være en hindring for afvikling
mhp. at sikre de kritiske funktioner samt ifm. tidlig indgriben over for et
institut, der har risiko for at blive nødlidende.
Det er samlet vurderingen, at der ikke aktuelt er behov for tilsvarende
danske tiltag som den britiske ring-fencing, for at sikre danske bankkun-
der og den finansielle stabilitet.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen