Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1817806_0001.png
1. november 2017
J.nr. 15-3187620
Selskab, Aktionær og
Erhverv
Samrådsspørgsmål X
- Tale til besvarelse af spørgsmål X den 1. november 2017 kl. 14.00
Spørgsmål
efter aftale med EFKM besvarer skatteministeren kun
underspørgsmål g)
Da salget af Mærsk Olie og Gas A/S til Total kræver regerin-
gens godkendelse, bedes ministrene oplyse, hvilke krav regerin-
gen vil stille forud for en godkendelse af salget, og herunder
forholde sig til:
a) Følger eneretten, som A. P. Møller - Mærsk A/S og Mærsk
Olie og Gas A/S har, med i salget til Total?
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-17 (samrådsspm. B), til skatteministeren
1817806_0002.png
b) Hvilke konsekvenser har salget i forhold til dansk kontrol
med ressourcerne i Nordsøen?
c) Hvilke betingelser og eventuelle ændringer heri vil et salg til
Total medføre i forhold til et videresalg af koncessioner i Nord-
søen?
d) Vil kompensationsaftalen fra 2003 vedrørende skattebetin-
gelserne frem til 2042 blive videreført uændret, ændret eller op-
hævet, helt eller delvis i forbindelse med salget?
e) Bliver aftalen om regulering af afgifter vedrørende gasleve-
rancer mellem DUC og DONG videreført eller ændret i for-
bindelse med salget?
Side 2 af 15
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-17 (samrådsspm. B), til skatteministeren
1817806_0003.png
f) Hvilke garantier for beskæftigelsen i den danske del af Nord-
søen vil regeringen søge i forbindelse med et salg, der omfatter
operatørvirksomheden i eneretsområdet?
g) Overvejer regeringen en ændring af de eksisterende skatte-
betingelser vedrørende kulbrinteforekomsterne i Nordsøen i
forbindelse med et salg?
Indledning
Jeg vil gerne indlede
eller måske snarere afslutte
med at sige
tak for invitationen til at deltage i dette samråd sammen med
energi-, forsynings- og klimaministeren.
Side 3 af 15
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-17 (samrådsspm. B), til skatteministeren
1817806_0004.png
Vi har
som det er fremgået
aftalt den fordeling, at energi-,
forsynings- og klimaministeren besvarer underspørgsmål a) til
f), mens jeg besvarer underspørgsmål g).
Og jeg er glad for muligheden for her i udvalget at redegøre for
regeringens syn på reglerne om beskatningen af indkomst ved
indvinding af olie og gas
herunder regeringens syn på, om der
er behov for en ændring af reglerne som følge af det forestå-
ende salg af Mærsk Olie og Gas til Total, som der konkret spør-
ges til.
Jeg vil helt overordnet lægge for med at sige, at det ikke er ual-
mindeligt, at en tilladelse til at indvinde olie og gas overdrages
Side 4 af 15
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-17 (samrådsspm. B), til skatteministeren
1817806_0005.png
fra et selskab til et andet
uden at dét nødvendiggør en æn-
dring af de generelle regler.
I det følgende vil jeg først bruge et par ord på de hensyn, der
ligger bag den gældende Nordsøbeskatning. Derefter vil jeg
komme ind på den aftale, som regeringen og et bredt udsnit af
Folketingets partier indgik den 22. marts i år for at styrke vilkå-
rene for investeringer i produktionen af olie og gas i Nordsøen.
Hensynene bag Nordsøbeskatningen
Nordsøbeskatningen skal overordnet varetage to hensyn:
Side 5 af 15
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-17 (samrådsspm. B), til skatteministeren
1817806_0006.png
For det første
skal reglerne sikre, at ressourcerne i Nordsøen
set
med samfundsøkonomiske briller
udnyttes så hensigtsmæs-
sigt som muligt.
For det andet
skal reglerne sikre staten en rimelig andel af det
samlede afkast.
Ved siden af disse to overordnede hensyn er det også et meget
væsentligt hensyn at sikre, at reglerne
som det også gælder
for de øvrige rammevilkår for olie- og gasindvinding
er så
stabile som muligt. Det er helt afgørende af hensyn til de meget
betydelige investeringer, der foretages i Nordsøen.
Side 6 af 15
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-17 (samrådsspm. B), til skatteministeren
1817806_0007.png
Nordsøbeskatningen, som vi kender den i dag, blev væsentligt
ændret for få år siden, nemlig i 2013. Ved ændringen blev reg-
lerne harmoniseret, så alle selskaber, der har aktiviteter i Nord-
søen, fra og med 2014 har været beskattet efter de samme reg-
ler. Den ændring blev gennemført med henblik på gennemfø-
relse af en aftale mellem den daværende regering (Socialdemo-
kraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Enheds-
listen og Dansk Folkeparti om harmonisering af beskatningen
i Nordsøen.
Indtil harmoniseringen var de selskaber, der er omfattet af ene-
retsbevillingen
DUC-selskaberne
og selskaber, der havde
fået tilladelse til at udøve indvindingsvirksomhed den 1. januar
2004
eller senere, omfattet af de såkaldt ”nye regler”.
De øvrige
Side 7 af 15
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-17 (samrådsspm. B), til skatteministeren
1817806_0008.png
selskaber blev beskattet efter et andet regelsæt
– de ”gamle reg-
ler” –
der typisk var mere lempelige. Ved harmoniseringen blev
de ”gamle regler” ophævet.
Baggrunden for harmoniseringen var, at der i 2012 og begyn-
delsen af 2013 blev foretaget et omfattende serviceeftersyn af
vilkårene for kulbrinteindvinding i Nordsøen. Som en central
del heraf blev Nordsøbeskatningen også analyseret.
Serviceeftersynet
konkluderede, at de
”nye regler” siden
indførel-
sen i 2004 havde sikret staten et mere robust provenu fra olie-
og gasindvindingen. Udvalget konkluderede også, at de nye
regler havde sikret en mere hensigtsmæssig udnyttelse af res-
sourcerne i Nordsøen.
Side 8 af 15
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-17 (samrådsspm. B), til skatteministeren
1817806_0009.png
På baggrund af
Serviceeftersynets
anbefalinger blev
de ”gamle reg-
ler”
med virkning fra 2014 ophævet, og siden har alle selskaber
i Nordsøen været beskattet efter et fælles regelsæt,
”de
nye reg-
ler”, der typisk indebærer en hårdere beskatning.
Dette regelsæt
blev under
Serviceeftersynet
vurderet som robust.
De gældende regler er udformet, så statens interesser er sikret
også i de tilfælde, hvor der sker overdragelse af indvindingsret-
tigheder. Der sker fx beskatning efter kulbrinteskatteloven af
eventuelle gevinster ved overdragelse af indvindingsrettighe-
der, og overdragelser af tilladelser kræver Energistyrelsens god-
kendelse efter undergrundsloven.
Side 9 af 15
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-17 (samrådsspm. B), til skatteministeren
1817806_0010.png
Aftalen fra marts om udvikling af Nordsøen
Den 22. marts i år indgik regeringen som bekendt en bred po-
litisk aftale med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti og Radikale Venstre. Aftalen indebærer, at be-
skatningen midlertidigt
i et vindue fra 2017-25
lempes for
alle selskaber i Nordsøen.
Jeg vil gerne understrege, at aftalen ikke indebærer, at de har-
moniserede regler fra 2013 nu grundlæggende bliver ændret
disse regler gælder fortsat, og dem har regeringen ingen planer
om at ændre på.
Side 10 af 15
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-17 (samrådsspm. B), til skatteministeren
1817806_0011.png
Baggrunden for aftalen er en anden
nemlig de historisk lave
oliepriser.
Den lave oliepris har ført til et markant fald i de globale inve-
steringer i efterforskning og indvinding af olie og gas.
Der var i den forbindelse en aktuel risiko for, at selskaberne i
Nordsøen ikke ville foretage de investeringer, der er nødven-
dige for at sikre, at nedslidte anlæg renoveres, og at der sker
udvikling og udnyttelse af nye fund. Helt konkret tilkendegav
DUC-selskaberne, at de
på grund af den lave oliepris
ikke
ville gennemføre en fuld genopbygning af anlæggene på Tyra-
feltet, medmindre skattevilkårene blev lempet. Og dét ville
Side 11 af 15
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-17 (samrådsspm. B), til skatteministeren
1817806_0012.png
være kritisk, for Tyra-anlæggene står for ca. 90 pct. af den dan-
ske gasproduktion.
Formålet med aftalen og investeringsvinduet er på den bag-
grund at sikre, at selskaberne foretager de nødvendige investe-
ringer, så de ressourcer, der fortsat er i Nordsøen, kan indvin-
des.
Jeg vil i den forbindelse erindre om, at det også indgår i aftalen,
at den midlertidige skattelempelse
eller skatterabatten
skal
tilbagebetales, hvis olieprisen stiger til det niveau, som staten
forventer.
Side 12 af 15
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-17 (samrådsspm. B), til skatteministeren
1817806_0013.png
I forhold til det forestående salg af Mærsk Olie og Gas til Total
vil jeg gerne understrege, at dette ikke ændrer på baggrunden
for eller formålet med den indgåede aftale om investeringsvin-
duet.
Aftalen er hverken en aftale specifikt med Mærsk eller en aftale,
der forudsætter dansk ejerskab af eneretsbevillingen. Og der-
udover er der som nævnt allerede i lovgivningen taget hånd om
den situation, at der efterfølgende sker overdragelse af tilladel-
ser til indvinding af olie og gas.
Det lovforslag, der skal implementere Nordsøaftalen, og som
er fremsat i Folketinget, indeholder yderligere regler, der speci-
fikt vedrører konsekvenserne af en overdragelse.
Side 13 af 15
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-17 (samrådsspm. B), til skatteministeren
1817806_0014.png
De nye regler er nødvendige i relation til den tillægsskat, som
er en nyskabelse i regelsættet. Der er foreslået værnsregler bl.a.
om, at overdrager og erhverver hæfter solidarisk for tillægsskat-
tens betaling, så selskaberne ikke ved en overdragelse kan omgå
forpligtelsen til at betale tillægsskatten.
Afslutning
Jeg vil som afslutning slå fast, at salget af Mærsk Olie og Gas
til Total ikke giver regeringen grundlag for at overveje en æn-
dring af Nordsøbeskatningen.
Side 14 af 15
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra det åbne samråd den 1/11-17 (samrådsspm. B), til skatteministeren
1817806_0015.png
Jeg vil også nævne, at regeringen har fremsat lovforslag til ud-
møntning af aftalen fra marts om den midlertidige lempelse af
vilkårene for investeringer i Nordsøen.
Det er i den forbindelse forudsat, at lovforslaget først vedtages
endeligt, når DUC endegyldigt har forpligtet sig til at genop-
bygge Tyra-anlæggene.
Det er i lovforslaget også generelt sikret, at de forpligtelser, der
påhviler overdrageren af en tilladelse
herunder en forpligtelse
til at tilbagebetale skatterabatten i tilfælde af stigende oliepriser
efter overdragelsen bliver overtaget af erhververen. Samtidig
er foreslået regler om, at overdrageren hæfter solidarisk for
visse af erhververens forpligtelser.
Side 15 af 15