Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1910603_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13. juni 2018
J nr.
2018-1557
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af d. 16. maj stillet mig følgende
spørgsmål 276 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 276
Vil ministeren oplyse omkostningerne i perioden 2024-2030 til at finansiere regerin-
gens forslag om at forlænge støtteordningerne til eksisterende biogasanlæg, der
ellers ville udløbe i 2023? Og vil ministeren sammenholde dette beløb med, hvor
meget ekstra grøn elproduktion man ville få, såfremt man i stedet anvendte dette
beløb til støtte af ny elproduktion fra henholdsvis havvind og landvind?
Svar
Det skal indledningsvist præciseres, at det er statsstøttegodkendelsen til støtte til
anvendelse af biogas til elproduktion og opgradering, der udløber i 2023, mens EU-
godkendelsen for de resterende tre anvendelser
proces, transport samt varme-
formål
først udløber i 2026. Den danske lovgivning indeholder ikke en udløbsdato
for støtten. Udbetaling af støtte efter udløb af godkendelserne kræver, at der forin-
den er anmeldt og godkendt en ny støtteordning til Europa-Kommissionen.
Biogasproducenterne har investeret ud fra en forventning om, at støtten til anven-
delse af biogas ydes i en periode, der gør det muligt at afskrive de foretagne inve-
steringer. Når regeringen derfor foreslår at forlænge støtteordningerne, så den
enkelte støttemodtager er garanteret støtten i 20 år, handler det om at sikre et ni-
veau for investorsikkerheden, der også kendetegner andre VE-teknologier.
Omkostningerne til at støtte anvendelsen af biogas i perioden 2024-2030 fra eksi-
sterende anlæg er opgjort ud fra en forudsætning om, at regeringens forslag i
energiudspillet realiseres. Regeringens udspil indebærer, at der sættes stop i 2020
for, at nye anlæg kan komme ind på de nuværende støttesatser, og at der lægges
loft over den mængde biogas, de eksisterende støttemodtagere kan få. Udspillet
indebærer endvidere, at nye anlæg til elproduktion skal kunne konkurrere med
anden VE som fx landvind og sol.
De beregnede støtteudgifter fremgår nedenfor, jf. tabel 1.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 276: Spm. om omkostningerne i perioden 2024-2030 til finansiering af regeringens forslag om at forlænge støtteordningerne til eksisterende biogasanlæg, der ellers ville udløbe i 2023, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1910603_0002.png
Tabel 1. Forventet støtte til anvendelse af biogas til elproduktion og opgradering
hos eksisterende støttemodtagere i perioden 2024-2030 mio. kr. faste 2018-priser.
2024
Elprodukti-
on
Opgrade-
ring
I alt
530
1310
2025
510
1280
2026
490
1240
2027
470
1200
2028
440
1160
2029
420
1130
2030
400
1100
Sum
3260
8420
11.680
Anm: Udgiftsskøn er afrundet
Hvis det beløb, der anvendes til at støtte eksisterende udnyttelse af biogas til el-
produktion og opgradering (i alt ca. 11,5 mia. kr. i hele perioden 2024-2030), i ste-
det anvendes til at støtte ny elproduktion fra havvind og landvind, vil der kunne
opnås en større energiproduktion, da støtteniveauet til land- og havvind skønnes at
være lavere end til biogas. Vurderingen af omfanget heraf afhænger af forudsæt-
ningen om det nødvendige tilskudsniveau for anden ny elproduktion. Hvis der an-
vendes samme forudsætninger som i beregningerne af regeringens energiudspil,
kunne beløb af denne størrelsesorden bidrage med 4,5-7,0 GW landvind ved støt-
teniveauer på 3-5,3 øre/kWh. Dette vil overslagsmæssigt resultere i en samlet
energiproduktion på 100–170 TWh over hele perioden 2024-2030. Til sammenlig-
ning forventes energiproduktionen fra de eksisterende biogasanlæg at ligge på
omkring 42 TWh i samme periode.
Det skal understreges, at der er stor usikkerhed om de fremtidige tilskudsniveauer
for vindenergi især på længere sigt. Endvidere skal det understreges, at der er
begrænsede potentialer af attraktive arealer for landvind til rådighed. Det vurderes
ikke at være muligt at foretage en udbygning i denne skala oven i den forventede
udbygning i regeringens udspil med de forudsætninger, der er anvendt i udspillet,
idet det må forventes at støttebehovet vil være større.
Hvis midlerne i stedet anvendes til udbygning af havvind, kan der skønsmæssigt,
og under samme forudsætninger som i energiudspillet, opnås en udbygning på i
størrelsesordenen 2,5 GW. Den faktiske udbygning afhænger imidlertid af lokalise-
ring, budpriser mv., og vurderingen er derfor behæftet med stor usikkerhed. Etable-
ring af 2,5 GW produktionskapacitet vil skønsmæssigt kunne bidrage med 80 TWh
over hele perioden 2024-2030. Til sammenligning forventes energiproduktionen fra
de eksisterende biogasanlæg som nævnt at ligge på omkring 42 TWh i samme
periode.
Side
2/3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 276: Spm. om omkostningerne i perioden 2024-2030 til finansiering af regeringens forslag om at forlænge støtteordningerne til eksisterende biogasanlæg, der ellers ville udløbe i 2023, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1910603_0003.png
Det skal bemærkes, at der er en række konsekvenser af at stoppe støtten til de
eksisterende anlæg. Først og fremmest er der betydelig risiko for, at de anlæg, der
er etableret inden for de seneste år, vil gå konkurs. Det vil endvidere påvirke inve-
storsikkerheden negativt for investeringer i grøn energi i Danmark. Dertil kommer,
at der ved udnyttelse af biogas opnås nogle miljø- og klimafordele, som man ikke
opnår med vind. Der er heller ikke foretaget en vurdering af omkostninger til en
alternativ produktion af grønne gasser, som kan vise sig at blive nødvendig for at
opnå et samlet energisystem, der er uafhængig af fossile brændsler.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
3/3