Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1919781_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. juni 2018
J nr.
xxx
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af d. 16. maj stillet mig følgende
spørgsmål 275 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 275
”Vil
ministeren oplyse, hvor stor andel forskellige VE-former (vindkraft, solceller,
fast biomasse, biogas) forventes at bidrage med til den samlede danske VE-andel i
henholdsvis årene 2018-2019 og 2020-2030 sammenholdt med deres andel af
samlede støtteomkostninger i samme perioder, såfremt regeringens energiudspil
realiseres? Biogas ønskes både oplyst samlet og opdelt på biogas til elproduktion
og biogas til øvrige formål (opgradering).”
Svar
Andelen af vedvarende energi (VE) af det samlede energiforbrug består af en ræk-
ke forskellige bidrag, hvortil der i nogle tilfælde gives direkte støtte, mens der i an-
dre tilfælde er en indirekte støtte gennem afgiftsfordele (fx rumvarme) eller er op-
stillet rammevilkår, der sikrer en anvendelse (fx iblandingskrav til brændstoffer). De
forskellige incitamentsstrukturer er ikke direkte sammenlignelige, hvorfor der ikke
foreligger data, som kan lægges til grund for en fordeling af støtteomkostninger til
de forskellige elementer i den samlede VE-andel.
I denne besvarelse medtages alene de ordninger, hvor der gives et pristillæg til
produktionen eller anvendelsen af VE. De opgjorte VE-andele og støtteudgifter i
nedenstående tabeller forholder sig derfor til de i spørgsmålet nævnte energikilder,
så vidt muligt afgrænset til de direkte støttede mængder.
I nedenstående tabel 1 fremgår bidraget til VE-andelen fra de enkelte teknologier
for perioden 2018-2030 inklusiv VE-initiativerne i regeringens energiudspil. Disse
teknologier bidrager i perioden samlet til VE-andelen i 2030 med 20 procentpoint.
Tabel 1 angiver de forskellige VE-bidrag medregnet eksisterende støtteordninger,
justering af overkompensation for biomasseanlæg og anvendelse af biogas samt
initiativer i regeringens energiudspil. Det bemærkes, at energiudspillet også påvir-
ker VE-andelen via ændringer på forbrugssiden, fx som følge af lempelser i elvar-
meafgift og energispareindsats. Dette vil give anledning til mindre ændringer i bi-
draget fra eksisterende ordninger. Denne effekt er ikke medtaget.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, hvor stor andel af forskellige VE-former der forventes at bidrage med til den samlede danske VE-andel i hhv. årene 2018-2019 og 2020-2030, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1919781_0002.png
Tabel 1
Fordeling af VE-andel i 2018-2030 med energiudspil
Pct.-point
Bidrag til VE-andel
1
- fra havvind
- fra landvind
- fra solceller
- fra VE-udbud
- fra biomasse (el)
- fra biogas(el)
- fra vandkraft
3
2
2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029
2030
4
3
6
1
0
4
0
0
1
4
6
1
0
3
0
0
2
4
6
1
0
3
0
0
2
6
6
1
0
3
0
0
2
6
6
1
1
3
0
0
2
6
6
1
1
3
0
0
2
6
6
1
1
3
0
0
2
6
5
1
2
3
0
0
2
7
5
1
2
3
0
0
2
7
5
1
2
3
0
0
2
7
5
1
2
4
0
0
2
7
4
1
2
4
0
0
2
7 (33%)
4 (18%)
1 (3%)
2 (10%)
4 (22%)
0 (2%)
0 (0%)
2 (11%)
3
- fra biogas til andre
formål (opgradering,
transport og proces)
I alt
-
heraf biogas i alt
14
2
16
2
16
2
18
2
18
2
18
3
19
3
19
3
20
3
21
3
20
3
20 20 (100%)
3
3 (13%)
inkluderer kun vedvarende energi til elproduktion samt biogas, og tager dermed ikke højde
for vedvarende energi til opvarmning, transport og proces.
2
Inkl. el fra bionedbrydeligt affald.
3
Tal er afrundet, og værdier på 0 i oversigten indikerer værdier på under 0,5 pct.-point.
4
Tal i parentes angiver den procentvise andel af VE-andelen fra de opgjorte bidrag.
Kilde: Energistyrelsens PSO-fremskrivning april 2018, regeringens energiudspil april 2018
Anm.:
1
Opgørelsen
Dette kan sammenholdes med de samme energikilders andel af de samlede direk-
te støtteomkostninger til VE. Her indgår PSO samt tilskud til VE gennem pristillæg,
som er inkluderet på finansloven. Den procentvise fordeling af de samlede forven-
tede støtteudgifter til vedvarende energi i 2018-2030, inklusiv udgifter som følge af
regeringens energiudspil, fremgår af nedenstående tabel 2.
Tabel 2 angiver den procentvise fordeling af støtteudgifterne til eksisterende støtte-
ordninger, overkompensationsvurderinger samt energiudspillet.
Side
2/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, hvor stor andel af forskellige VE-former der forventes at bidrage med til den samlede danske VE-andel i hhv. årene 2018-2019 og 2020-2030, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1919781_0003.png
Tabel 2
Procentvis fordeling af støtteudgifter til vedvarende energi 2018-2030 med energiudspil
Pct.
Andel af støtteudgifter til
1
vedvarende energi
- havvind
- landvind
- vind diverse
- solceller
- VE-udbud
- biomasse (el)
- biogas (el)
- vandkraft
- biogas til andre formål
(opgradering, transport og
proces)
I alt
-
heraf biogas i alt
2
2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
33
24
5
4
0
11
9
0
15
41
20
2
3
0
9
7
0
17
41
17
2
3
0
9
8
0
19
44
13
2
3
1
9
8
0
21
42
11
2
3
1
8
8
0
24
39
10
2
3
2
9
8
0
26
35
9
3
3
4
10
9
0
29
28
6
3
3
5
11
11
0
33
28
2
4
1
6
12
11
0
36
27
2
4
0
7
13
11
0
36
25
2
3
0
7
14
11
0
37
24
1
3
0
7
14
11
0
38
17
2
4
0
8
15
12
0
42
100
24
100
24
100
27
100
29
100
32
100
34
100
38
100
43
100
47
100
48
100
49
100
50
100
54
Anm.:
1
Opgørelsen inkluderer kun de direkte støtteomkostninger, og tager dermed ikke højde for den indirekte
støtte, som eksempelvis solceller og biomasse får i form af afgiftsfritagelse.
2
Vind diverse omkostninger repræsenterer nettilslutning, nettab, balancering af nettet mv. og vedrører
både havvind og landvind
Tal er afrundet, og værdier på 0 i oversigten indikerer værdier på under 0,5 pct.
Kilde: Energistyrelsens PSO-fremskrivning april 2018, regeringens energiudspil april 2018
Det skal understreges, at ovenstående tabeller kun inkluderer de direkte støtteom-
kostninger og dermed ikke tager højde for den indirekte støtte, som eksempelvis el
fra solceller og varme fra biomasse får i form af afgiftsfritagelse.
Den samlede VE-andel i 2030 uden nye initiativer forventes at være ca. 40 pct.,
jf.
Energistyrelsens Basisfremskrivning 2018.
EFKM skønner, at de konkrete initiati-
ver i energiudspillet samlet set øger VE-andelen fra ca. 40 pct. til ca. 44 pct. i 2030.
Udover VE-bidragene fra vind, sol og biogas mm. som vist ovenfor, kommer de
øvrige bidrag først og fremmest fra brug af biomasse og omgivelsesvarme (varme-
pumper) til rumvarme og proces samt i mindre omfang brug af biobrændstoffer til
transport.
Det bemærkes endvidere, at regeringen med energiudspillet lægger op til at afsæt-
te en reserve på 500 mio. kr. om året efter 2024 til yderligere investeringer i vedva-
rende energi, hvis det viser sig nødvendigt for at nå målet om mindst 50 pct. VE i
2030. Effekten af denne reserve er imidlertid ikke medregnet her, men reserven vil
kunne bidrage til at fortsætte og forøge stigningen i VE-andelen efter 2024 udover,
hvad der fremgår af tabellerne.
Side
3/4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, hvor stor andel af forskellige VE-former der forventes at bidrage med til den samlede danske VE-andel i hhv. årene 2018-2019 og 2020-2030, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1919781_0004.png
Det bemærkes afslutningsvist, at skøn for udgifterne til VE er forbundet med bety-
delig usikkerhed. Det skyldes bl.a. udgifternes afhængighed af elprisen og gaspri-
sen. Skøn for udgifterne kan således svinge markant. På samme måde er de
skønnede bidrag til VE-andelen forbundet med usikkerhed, som følge af forsynin-
gens afhængighed af bl.a. vindforhold, brændselspriser og forholdene i nabolande-
ne.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
4/4