Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del
Offentligt
1856199_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. februar 2018
J nr.
2018-183
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 15. januar 2018 stillet mig føl-
gende spørgsmål 105 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Jens Joel (S).
Spørgsmål 105
Er det ministerens opfattelse, at køberetsordningen fungerer optimalt i dag, og kan
ministeren genkende det billede, der tegnes i henvendelsen fra Best Energy A/S, jf.
EFK alm. del – bilag 85, af henholdsvis ”fremkomsten af kostprisen” og det, at sol-
og vindmølleandele udbudt på favorable vilkår ofte erhverves af investorer, der ikke
bor i umiddelbar nærhed af de møller, de investerer i?
Svar
Køberetsordningen er én af fire ordninger i lov om fremme af vedvarende energi
(VE-loven), som har til hensigt at fremme lokalbefolkningens accept af og engage-
ment i udbygningen med vindmøller på land. Den har til formål at øge den lokale
interesse i og opbakning til opstilling af nye, moderne vindmøller ved at sikre retten
til at købe ejerandele i vindmøller for borgere i nærområdet.
Køberetsordningen giver mulighed for at købe andele i et kommende vindmøllepro-
jekt, hvis man er nabo til det sted, hvor møllerne skal opstilles, eller hvis man bor
inden for samme kommune. Naboer kan dermed blive medejere af projektet, og
ejerandelene kan man købe til kostpris. Køberetsordningen forpligter opstillere af
nye vindmølleprojekter til at udbyde minimum 20 pct. af projektet til lokale borgere.
Naboer, som bor inden for 4,5 kilometers grænse, har hver især førsteret til at købe
50 af de udbudte ejerandele. Hvis ikke alle andele købes af de nære naboer, udvi-
des gruppen af købere til at gælde alle bosatte i den eller de kommuner, som
vindmølleprojektet opstilles i.
Udbuddet af ejerandele i medfør af køberetsordningen skal ske inden vindmøllerne
nettilsluttes. Hvis et mølleprojekt sælges videre til en anden projektejer, før ejeran-
delene er blevet udbudt, kan kostprisen, som ejerandele beregnes ud fra, stige. Det
skyldes, at kostprisen i dette tilfælde også afspejler den eventuelle avance, som
sælgeren af projektet måtte have opnået. Køberetsordningen regulerer ikke en
eventuel avance, som sælger opnår, idet det afgørende er kostprisen for den nye
projektejer, som har pligt til at udbyde ejerandelene.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om køberetsordningen i VE-loven ifm. henvendelsen fra Best Energy A/S, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1856199_0002.png
Det er forskelligt fra projekt til projekt, hvor mange andele der købes af naboer i
lokalområdet, og det afhænger af de konkrete forhold i projektet. Her kan eksem-
pelvis pris og købekraft betyde en forskel for, om andelene primært købes af nabo-
er i umiddelbar nærhed til projektet, eller om andelene købes af personer i kommu-
nen, som bor længere fra mølleområdet.
I nogle tilfælde opkøbes alle andele af personer, som er direkte naboer til vindmøl-
lerne. I andre tilfælde er interessen mindre, og naboerne opkøber kun en meget lille
del af de 20 pct. Projektudvikleren kan dermed beholde eller sælge de resterende
andele til anden side. Det kan også ske, at en stor andel købes af borgere i den
pågældende kommune, som ikke bor i nærheden af vindmøllerne, og som ikke
umiddelbart berøres af møllerne, således som Best Energy fremhæver i deres hen-
vendelse. Dette vil variere fra projekt til projekt. På samme vis varierer det også,
hvor mange af andelene, der udbydes under køberetsordningen, der rent faktisk
sælges. Tal for andelen af solgte ejerandele i medfør af køberetsordningen fra
2013-2016 viser, at det i gennemsnittet kun var lidt over halvdelen af de udbudte
ejerandele, som blev solgt.
Hvis et fåtal af naboer eller beboere i kommunen køber størstedelen af de udbudte
andele, kan der være en risiko for, at køberetsordningen i det givne udbud mere
anses som en fordelagtig investeringsmulighed end et bidrag til den lokale accept
af vindmøllerne, hvilket var formålet med oprettelse af ordningen. Omvendt er det
en forudsætning for ordningen, at det på den ene side skal være attraktivt for na-
boerne at købe andele, men at det på den anden side er frivilligt, hvorvidt de øn-
sker at købe dem. Dermed kan konsekvensen blive, at andelene opkøbes af få og
mere købestærke borgere længere væk fra vindmølleprojektet, som det ses i ek-
semplet fra Best Energy fra november 2017.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet er for nuværende i gang med en justering
af køberetsordningen i henhold til stemmeaftalen af 26. september 2017 mellem
regeringen og Dansk Folkeparti om en ny støttemodel for vind og sol i 2018-2019.
Formålet hermed er at skabe harmoniserede vilkår mellem vind og sol i de kom-
mende teknologineutrale udbud i 2018 og 2019.
Køberetsordningen blev sidst evalueret i 2011, og det kan derfor nu være hen-
sigtsmæssigt med et eftersyn af ordningen. Jeg vil derfor igangsætte et arbejde,
der skal analysere behovet for en generel revision af køberetsordningen.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2