Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1800339_0001.png
TALE
26-09-2017
Samrådsråde om markedsføring i gule fagforeninger
J.nr. 2017 - 6422
CAP
Samrådsspørgsmål CL
Ministeren bedes kommentere de afsløringer, der har været bragt på ww.avisen.dk
vedrørende en statsstøttet gul a-kasses aggressive og usande markedsføringsme-
toder gennem deres forening. Ministeren bedes samtidig redegøre for, hvad mini-
steren agter at gøre for at stoppe den usande markedsføring, hvor en gul forening
som f.eks. Det Faglige Hus bl.a. oplyser, at de har overenskomster. Der henvises
til artiklerne ”Professor: Gule fagforeninger er snyltende forretninger” og ”Salgstale
fra sælger: Tillidsfolk er købt af 3F” bragt på www.avisen.dk hhv. den 30. juli 2017
og den 5. august 2017.”
Indledning
Spørgsmål CL indeholder to spørgsmål.
Første spørgsmål beder om min kommentar til de
artikler, der har været bragt på avisen.dk
det vil
jeg komme ind på senere.
Andet spørgsmål beder om redegørelse for, hvad
jeg agter at gøre for at stoppe den usande markeds-
føring.
I forhold til det andet spørgsmål, så er det er-
hvervsministerens ressort, og jeg vil derfor ikke
kommentere yderligere på markedsføringsloven.
Hvad angår det første spørgsmål om mine kom-
mentarer til artiklerne på avisen.dk, så vil jeg ger-
ne starte med at minde om, at en fagforening og en
a-kasse er to forskellige foreninger.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om gule fagforeninger, til beskæftigelsesministeren og erhvervsministeren
En arbejdsløshedskasse har opnået statsanerken-
delse til at udbetale offentlige ydelser som fx dag-
penge og efterløn til sine medlemmer. Det giver
automatisk en række muligheder for at kontrollere
deres virke og fremgangsmåder.
En fagforening er til gengæld en privat sammen-
slutning med det formål at varetage sine medlem-
mers interesser, når det fx gælder løn- og arbejds-
forhold.
De forhold, der beskrives i de to artikler fra Avi-
sen.dk, der refereres til i spørgsmål CL, vedrører
en faglig organisations virksomhed og dennes
markedsføring.
A-kassernes virke hører under mit ressortområde,
men det gør fagforeningernes virke ikke. Derfor
har jeg heller ikke mulighed for at undersøge og
reagere på de oplysninger, som Avisen.dk beskri-
ver.
Jeg vil dog gerne benytte lejligheden til at tilken-
degive min holdning til de oplysninger, der er
kommet frem i artiklerne.
Der skal ikke herske nogen som helst tvivl om, at
jeg tager klart afstand fra de markedsføringsmeto-
der, der beskrives i artiklerne.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om gule fagforeninger, til beskæftigelsesministeren og erhvervsministeren
Jeg håber så sandelig, at det hører til sjældenhe-
derne, og at Det Faglige Hus selv får sat en stopper
for det, der er foregået.
A-kasser kontra fagforeninger
Som jeg sagde før, er det kun a-kassernes virke,
der hører under mit ressortområde, men det gør
fagforeningers virke ikke.
Det kan muligvis være svært at forstå den opde-
ling, når a-kasser og fagforeninger ofte arbejder
tæt sammen og fx også har fælles adresse og med-
arbejdere.
Så lad mig kort forklare, hvorfor de to ting allige-
vel er meget adskilt, og at jeg som beskæftigel-
sesminister ikke har mulighed for at reagere på de
oplysninger, der er kommet frem.
A-kassereglerne fastslår, at en a-kasses indtægt og
formue skal holdes adskilt fra andre foreningers
midler, og at de hverken som lån eller gave må til-
flyde andre foreninger eller anvendes i andet
uvedkommende øjemed. Det fremgår af § 82 i ar-
bejdsløshedsforsikringsloven.
Ofte har a-kasser og faglige organisationer dog et
administrationsfællesskab. De kan fx have fælles
adresse, fælles kantine og måske også fælles med-
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om gule fagforeninger, til beskæftigelsesministeren og erhvervsministeren
arbejdere, som både er ansat i a-kassen og i den
faglige organisation.
I de tilfælde, hvor der er et administrationsfælles-
skab, er der krav om, at der er indgået en skriftlig
administrationsaftale.
Aftalen skal nøje beskrive arten og omfanget af de
opgaver, der varetages i fællesskab mellem a-
kassen og den faglige organisation, ligesom admi-
nistrationsvederlagets beregning, størrelse og beta-
lingen skal være beskrevet i aftalen.
A-kassernes revisorer påser, at administrationsaf-
talerne overholder reglerne, og oplysningerne ind-
går som et punkt i a-kassens revisors årlige beret-
ning.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fører
tilsyn med a-kassernes administration og herunder
også tilsyn med, om kravene til administrationsaf-
talerne overholdes.
A-kasserne må godt inden for reglerne af arbejds-
løshedsforsikringsloven anvende egne midler til at
markedsføre a-kassen med henblik på at hverve
nye medlemmer. Men a-kasserne må ikke bruge
deres midler på at hverve nye medlemmer til en
fagforening eller andre uvedkommende formål.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 4/10-17 om gule fagforeninger, til beskæftigelsesministeren og erhvervsministeren
Afslutningsvis kan jeg kun sige, at jeg vil sætte
min lid til, at også alle fagforeninger værner om
den danske model, og dermed får sat en stopper
for de markedsføringsmetoder, der er kommet
frem i lyset.
Tak for ordet.
5