Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1829868_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
6. december 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. november 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 79 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 79:
”I anledning af det af ministeren igangsatte arbejde med at udarbejde forslag til
forenkling af beskæftigelseslovgivningen bedes ministeren redegøre for, hvilke
forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, hvornår de pågældende
forlig er indgået, mellem hvilke parter, og hvad hovedindholdet er i
de enkelte forlig, med nøjagtig henvisning til de pågældende forligstekster.”
Svar:
Regeringen har den 15. november 2017 offentliggjort et udspil til en forenklet be-
skæftigelsesindsats. Det er ambitionen, at beskæftigelsesindsatsen skal forenkles,
så borgerne mødes med fair krav og forståelige regler, og der bliver frigjort vigtige
ressourcer i kommunerne til at hjælpe ledige i beskæftigelse og væk fra offentlig
forsørgelse. Vi skal have alle med.
Grundelementerne i regeringens udspil er flere ens regler på tværs af målgrupper,
flere digitale løsninger for virksomheder samt færre og mere enkle proceskrav, som
giver kommunerne større frihed til at tilrettelægge indsatsen for den enkelte borger.
Med udspillet giver vi kommunerne større frihed til at tilrettelægge indsatsen for
den enkelte borger. Kommunerne kender borgerne, de kender de lokale virksomhe-
der, og de ved, hvad der virker i praksis og for den enkelte borger.
Med friheden til kommunerne følger også ansvaret for at sikre, at borgerne får en
indsats, der hjælper dem i job eller tættere på arbejdsmarkedet. Det er helt afgøren-
de for regeringen, at alle får den bedst mulige hjælp. Ingen må blive overladt til sig
selv på passiv forsørgelse. Regeringen vil derfor løbende måle, hvordan kommu-
nerne håndterer den større frihed, og vil sikre, at det får konsekvenser, hvis de ikke
lever op til ansvaret.
Det er min forhåbning, at Folketinget vil være med til at gennemføre denne histori-
ske forenkling af beskæftigelsesindsatsen. I forhold til spørgsmålet om forlig kan
det oplyses, at dele af den aktive beskæftigelsesindsats er forligsbundet med føl-
gende tre forlig:
Beskæftigelsesreformen (2014), som afløser aftale om Flere i Arbejde (2002)
for så vidt angår elementer, der ikke specifikt omhandler kontanthjælpsmodta-
gere,
J.nr. 17/15443 / 2017-7807
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvilke forligsbindinger der ligger på beskæftigelseslovgivningen, til beskæftigelsesministeren
1829868_0002.png
Sygedagpengereformen (2013) og
Reform af førtidspension og fleksjob (2012).
I tabel 1 ses aftaleparterne for hver af de tre reformer. Nedenfor er der en gennem-
gang af hovedelementerne i de tre reformer.
Vedlagt til spørgerens og udvalgets orientering er aftaleteksterne til de tre reformer
med tilhørende bilag samt aftaleteksten til aftalen om Flere i Arbejde.
Tabel 1. Oversigt over forligsbindinger i forhold til den aktive beskæftigelsesind-
sats
Aftale
Forligskreds
Beskæftigelsesreformen V, S, DF, LA, RV, K
(2014)
Sygedagpengereformen V, S, DF, LA, RV, SF, K
(2013)
Reform af førtidspensi- V, S, LA, RV, SF, K
on og fleksjob (2012)
Hovedelementerne i de tre reformer
Hovedelementerne i
beskæftigelsesreformen
er, at flere ledige opnår varig beskæf-
tigelse hurtigst muligt og får en individuel, meningsfuld og jobrettet indsats. Ledi-
ge skal have mulighed for at få et reelt uddannelsesløft, og indsatsen målrettes le-
dige med størst behov, og det fælles og intensiverede kontaktforløb etableres. Virk-
somhedsservice og jobformidling bliver en kerneopgave i jobcentrene, så virksom-
hederne kan få den arbejdskraft, de har behov for.
Intentionerne med
sygedagpengereformen
er, at sygedagpengemodtagere skal have
økonomisk sikkerhed under hele deres sygdomsforløb, og at indsats og opfølgning
skal ske tidligt i sygeforløbet. Indsatsen for sygemeldte skal i højere grad afspejle
den sygemeldtes behov for støtte til at vende tilbage til arbejdsmarkedet, og den
virksomhedsrettede indsats styrkes.
Hovedindholdet i
reformen af førtidspension og fleksjob
er, at flest muligt skal i ar-
bejde og forsørge sig selv. Adgangen til førtidspension begrænses, og der skal gi-
ves en tidlig, tværfaglig og sammenhængende indsats i et ressourceforløb eller mi-
nifleksjob med fokus på udvikling af arbejdsevne. Fleksjobordningen målrettes, så
også personer med en lille arbejdsevne kan komme ind i ordningen.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2