Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1850071_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Carl Valentin
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
26. januar 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. november 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 68 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carl
Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 68:
J.nr.
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange dagpengemodtagere om året, der med det nye
system forventes at få beregnet en dagpengesats, der er lavere end kontanthjælps-
satsen for personer over 30 år?”
Svar:
Jeg vil indledningsvist, som det også fremgår af min besvarelse af spørgsmål nr. 61
(alm. del), slå fast, at de nye satsberegningsregler medfører en merudgift på 110
mio. kr. til dagpengesystemet, og at de nye satsberegningsregler overordnet set stil-
ler dagpengemodtagere bedre i det nye dagpengesystem end det gamle.
Det er vigtigt at slå fast, at der ikke blot er én sats for kontanthjælpsmodtagere.
Kontanthjælpssatsen afhænger blandt andet af alder og forsørgerstatus. For forsør-
gere, der er fyldt 30 år, udgjorde kontanthjælpssatsen 14.808 kr. i 2017, mens den
for øvrige modtagere, der er fyldt 30 år, udgjorde 11.143 kr. i 2017. Jeg har til brug
for besvarelse af spørgsmålet indhentet særskilt indberetninger fra a-kasserne af
personer indplaceret i dagpengesystemet i 2. halvår 2017.
Tabel 1 viser andelen af fuldtidsforsikrede dagpengemodtagere, der er indplaceret i
dagpengesystemet i 2. halvår 2017, og som i forbindelse med indplaceringen har
fået beregnet en dagpengesats, der er lavere end de to kontanthjælpssatser på hen-
holdsvis 14.808 kr. og 11.143 kr. Det gør sig gældende for hhv. 16 procent og un-
der 1 procent af de indplacerede dagpengemodtagere i perioden.
Personer indplaceret på dimittendvilkår udgør en stor andel af de personer, som
modtager mindre end forsørgersatsen på 14.808 kr. i kontanthjælpssystemet, idet
fuldtidsforsikrede dimittender uden forsørgerpligt modtager en sats på 13.158 kr.
pr. måned (2017). Ses der bort fra dimittenderne, er andelen af indplacerede, som
modtager under 14.808 kr., 6 pct., mens andelen, som har en sats beregnet til under
11.143 kr. er under 1 pct., jf. tabel 1.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om at oplyse, hvor mange dagpengemodtagere, der med det nye system forventes at få beregnet en dagpengesats, der er lavere end kontanthjælpssatsen, til beskæftigelsesministeren
1850071_0002.png
Tabel 1 Andel fuldtidsforsikrede dagpengemodtagere med en dagpengesats, der er lavere end
kontanthjælpssatsen for personer over 30 år, 2. halvår 2017
Alle indplaceret
Beløb
Under 14.808 kr. pr. mdr
Under 11.143kr. pr. mdr.
Indplaceret i alt
Indplaceret
ekskl. dimittender
Andel af indplaceret (fuldtidsforsikrede)
16
1
49.000
6
1
42.000
Anm.: Antal afrundet til nærmest tusinde. Opgørelsen omfatter både nyindplacerede og genindplacerede medlemmer. Satsen er opgjort på tidspunktet
for indplaceringen.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af særskilt indberetninger fra a-kasserne, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har modtaget i forbin-
delse med en ekstraordinær høring i december 2017.
Samlet set modtager langt de fleste dagpengemodtagere en højere sats på dagpen-
ge, end det ville være muligt at modtage på kontanthjælp. Dette underbygges af, at
når der ses bort fra dimittender, så modtager ca. 94 pct. af dagpengemodtagerne en
sats, der er højere end kontanthjælpssatsen for forsørgere, imens mere end 99 pct.
af dagpengemodtagerne modtager en højere sats end kontanthjælpssatsen for ikke-
forsørgere.
Det skal understreges, at opgørelsen ikke kan sige noget om, hvor stor en andel af
dagpengemodtagerne, der reelt ville kunne opnå en tilsvarende eller højere ydelse i
kontanthjælpssystemet. Det skyldes, at kommunen alene kan yde kontanthjælp ef-
ter lov om aktiv socialpolitik, hvis betingelserne for at modtage hjælpen er opfyldt.
Det betyder bl.a., at personen og en evt. ægtefælle ikke må have formue og/eller
indtægter, der kan dække det økonomiske behov for forsørgelse. Der kan dog ses
bort fra formue på 10.000 kr. for en enlig/20.000 kr. for ægtefæller samt fra særlig
formue, der fx er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig bolig-
standard. Endvidere kan der ses bort fra en række erstatninger og legater mv. Kon-
tanthjælpen nedsættes krone for krone med de indtægter, en person og en evt. ægte-
fælle måtte have ved siden af kontanthjælpen. Det betyder, at hvis personens og en
evt. ægtefælles indtægter overstiger kontanthjælpssatsen, kan der ikke ydes kon-
tanthjælp.
Hvis en dagpengemodtager får beregnet et lavere dagpengebeløb end den kontant-
hjælpssats, som personen ville kunne få i kontanthjælpssystemet, kan kommunen
yde supplerende kontanthjælp under forudsætning af, at betingelserne herfor er op-
fyldt.
Jeg skal afslutningsvist bemærke, at tallene for indplacerede ikke kan sammenlig-
nes med tallene fra besvarelsen af spørgsmål nr. 65 (alm. del). Det skyldes, at talle-
ne for indplacering vedrører
alle
personer, der indplaceres i dagpengesystemet.
Tallene fra besvarelsen af spørgsmål nr. 65 (alm. del) vedrører
alene
personer, der
er blevet genindplaceret.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om at oplyse, hvor mange dagpengemodtagere, der med det nye system forventes at få beregnet en dagpengesats, der er lavere end kontanthjælpssatsen, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3