Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1845067_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Bjarne Lausten
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
15. januar 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. november 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 61 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bjar-
ne Lausten (S).
”Idet
bl.a. henvises til en konkret sag, hvor dagpengesatsen for et medlem af
3F’s A-kasse
er faldet med 5.189 kr. pr. måned, fordi hun har genoptjent dagpenge-
retten ved vikar-, afløser- og småjobs, bedes ministeren redegøre for
følgende:
1) om ministeren finder det rimeligt og i overensstemmelse med regeringens
ønske om, at det ”skal kunne betale sig at arbejde” at det i dette og mange
andre tilfælde ville have været mere økonomisk fordelagtigt at være arbejdsløs
på fuld tid i stedet for at påtage sig mindre jobs?
2) hvor mange personer der er gået hvor meget op og ned i sats i forbindelse
med den genindplacering, der finder sted når man på ny opfylder beskæftigelses-
kravet på 1924 timer inden for 3 år samt hvor mange penge staten sparer
ved de nye regler?
3) Hvorvidt ministeren finder, at de nye regler om genoptjening er i overensstem-
melse med forudsætningerne for aftalen om ændringer i dagpengesystemet?
Der henvises i denne forbindelse til:
1)Pressemeddelelse og baggrundsnotat fra 3F Frederikshavn BEU alm. del -
bilag 39 (internt)
2) http://woview.infomedia.dk/?url=https://fagbladet3f.dk/artikel/kassechefernye-
regler-er-chokerende-og-haabloese&OpointData=
f9fae3d37900e722e84a992f2f2e1798JmlkX3NpdGU9NTIyOTkmaWRfYXJ0aWN
sZT0xMDA3MCZpZF91c2VyPTI4NDAmaWRfYXBwbGljYXRpb249MTAwM
DM1OSZsY
W5nPWVu
3) https://www.avisen.dk/Pages/Guests/Articles/ShowTemplatedArticle.aspx?
ArticleID=385531
4) https://avisendk.s3.amazonaws.com/Docs/0000000/Lavtl%c3%b8nnede
%20delvist%20besk%c3%a6ftigede%20i%20risiko%20for%20forringet
%20dagpengesats%20anden%20udgave.pdf
Svar:
Spørgsmål nr. 61:
J.nr.
Jeg vil indledningsvist slå fast, at de nye satsberegningsregler følger af
Aftale om et
tryggere dagpengesystem
mellem regeringen, Socialdemokratiet og Dansk Folke-
parti på baggrund af anbefalingerne fra Dagpengekommissionen, som bl.a. bestod
af arbejdsmarkedets parter.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om omfanget af satsforringelser er i overensstemmelse med forudsætningerne bag den seneste dagpengereform, til beskæftigelsesministeren
De nye satsberegningsregler stiller helt overordnet dagpengemodtagerne bedre end
de gamle. Reglerne gør det også langt lettere for dagpengemodtagere at optjene og
genoptjene retten til dagpenge via småjobs. Overordnet set har vi i dag et langt
bedre dagpengesystem end tidligere.
Formålet med de nye regler er på ingen måde, at ledige skal have mindre i dagpen-
ge end tidligere, men derimod at sikre en større sammenhæng mellem dagpengesat-
sen, og den indtægt, som medlemmet har haft over en længere periode.
Jeg mener, at de nye dagpengeregler tilskynder folk til at arbejde og tage småjobs i
langt højere grad end de tidligere regler, hvor dagpengesatsen blev beregnet på
baggrund af beskæftigelse inden for de seneste tre måneder.
De gamle regler betød, at en person, der blev afskediget, og som havde påtaget sig
et arbejde til en lavere løn i tre måneder og herefter blev fuldtidsledig, ville få be-
regnet en lavere sats, fordi vedkommende påtog sig lavtlønsarbejde. Netop dette
forhold ønskede dagpengekommissionen at gøre op med.
Det er også derfor, at dagpengenes størrelse i det nye dagpengesystem afspejler
medlemmets indtægt over en længere periode forud for ledighedens indtræden.
Dagpengesatsen genberegnes først, når der er optjent et nyt beskæftigelseskrav
(1.924 timer over 3 år), og ikke som tidligere på baggrund af indtægten fra en for-
holdsvis kort periode, der kan ligge langt tilbage i tiden.
Jeg vil gerne slå fast, at de nye satsberegningsregler, som blev aftalt på baggrund af
Dagpengekommissionens anbefalinger, medfører en årlig merudgift på 110 mio.
kr., ligesom beregningerne viste, at der er langt flere personer, der går op i sats end
ned i sats. De nye regler er således på ingen måde et spareforslag. Tværtimod bety-
der de nye regler, at flere vil få en højere sats.
Overordnet set stilles dagpengemodtagerne således bedre med de nye satsbereg-
ningsregler, men der kan være eksempler, hvor hovedparten af en persons beskæf-
tigelse er placeret langt tilbage i beregningsperioden, og den aktuelle indkomst er
lav. Dette kan give medlemmet en lavere sats.
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 65 (alm. del), der viser,
at knap ni ud af 10 dagpengemodtagere, der er blevet genindplaceret i dagpengesy-
stemet efter 1. juli 2017, har fået beregnet en dagpengesats, der enten er den sam-
me eller højere end den tidligere sats. Lidt mere end halvdelen af de personer, der
har fået en lavere sats ifm genberegningen har endvidere fået en reduktion på mak-
simalt 5 pct.
Det bemærkes, at Dagpengekommissionens beregninger vedrører
alle
personer, der
indplaceres i dagpengesystemet. De indhentede tal fra a-kasserne vedrører
alene
personer, der er blevet genindplaceret. De to tal kan dermed ikke sammenlignes.
Jeg mener helt overordnet, at de nye regler om genoptjening er i overensstemmelse
med forudsætningerne for aftalen mellem regeringen, Socialdemokratiet og Dansk
Folkeparti om et tryggere dagpengesystem.
Afslutningsvist vil jeg fremhæve, at alt lønarbejde i det nye dagpengesystem
også
kortere beskæftigelsesforhold
indgår i optjening og genoptjening af dagpengeret-
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om omfanget af satsforringelser er i overensstemmelse med forudsætningerne bag den seneste dagpengereform, til beskæftigelsesministeren
ten, herunder også til en eventuel forlængelse af dagpengeretten i op til et år. Pr. 1.
oktober 2018 kan selvstændig virksomhed desuden medregnes ved optjening og
genoptjening af dagpengeretten.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3