Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1944698_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 31. august 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 535
(Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Kofod (DF) til ud-
lændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 535:
Mener ministeren, at det vil være muligt administrativt at frakende personer
statsborgerskab med mulighed for efterfølgende domstolsprøvelse af frakendel-
sen, hvis de uden lovligt ærinde rejser til en krigszone, hvor deres eneste reelle
beskæftigelse vil være som fremmedkriger?
Svar:
1.
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, kan den, som dømmes for overtrædelse af
en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13, ved dom frakendes sin
danske indfødsret, medmindre den pågældende derved bliver statsløs. Er en per-
son i udlandet straffet for en handling, der efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1,
kan medføre frakendelse af dansk indfødsret, kan indfødsret frakendes i medfør
af straffelovens § 11, jf. indfødsretslovens § 8 B, stk. 2.
Efter straffelovens § 11 kan frakendelse af dansk indfødsret ske efter offentlig
påtale her i landet, hvis en person, der har dansk indfødsret og er bosat i den dan-
ske stat eller har lignende fast ophold her i landet, i en fremmed stat er straffet
for en handling, der efter dansk ret kan medføre frakendelse eller fortabelse af
kald eller erhverv eller anden rettighed.
2.
Reglerne om frakendelse af dansk indfødsret på grund af en dom for overtræ-
delse af straffelovens kapitel 12 og 13 er udformet inden for rammerne af Den
Europæiske Konvention af 6. november 1997 om Statsborgerret (statsborgerrets-
konventionens) bestemmelser om fortabelse af statsborgerskab.
Statsborgerretskonventionen fastsætter udtømmende, i hvilke situationer en stats
lovgivning må indeholde regler om fortabelse af statsborgerskab. Det følger såle-
des af statsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 1, litra d, vedrørende fortabelse
af statsborgerskab på grund af kriminalitet, at en kontraherende stats nationale
lovgivning kun må indeholde bestemmelser om fortabelse af statsborgerret i de
28. september 2018
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 16601
527420
Side
1/3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 535: MFU spm., om det er muligt administrativt at frakende personer der rejser til krigszoner uden lovligt ærinde deres statsborgerskab, til udlændinge- og integrationsministeren
tilfælde, hvor der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig skade for den kon-
traherende stats vitale interesser.
Herudover fremgår det af statsborgerretskonventionens artikel 4, litra c, at de
kontraherende staters regler om statsborgerskab skal bygge på princippet om, at
ingen kan fratages sin statsborgerret på et vilkårligt grundlag. Som eksempler på
vilkårlig fratagelse af statsborgerret er i den forklarende rapport til konventionen
nævnt fratagelse på grund af bl.a. religion, race, national eller etnisk oprindelse og
fratagelse af politiske grunde. Det anføres videre, at princippet om, at statsbor-
gerret ikke må fratages på et vilkårligt grundlag, generelt indebærer, at en afgø-
relse om fratagelse skal være forudsigelig, proportional og foreskrevet ved lov.
Endelig fremgår det af statsborgerretskonventionens artikel 12, at enhver kontra-
herende stat skal sikre, at afgørelser, der vedrører bl.a. fortabelse af statsborger-
skab kan gøres til genstand for fornyet administrativ eller retslig prøvelse i over-
ensstemmelse med landets nationale lovgivning.
3.
Indfødsretslovens § 8 B indebærer, at frakendelse af dansk indfødsret i givet
fald sker ved dom i forbindelse med rettens stillingtagen til, om vedkommende
skal straffes for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13. Behandlingen af
frakendelsesspørgsmålet sker således i strafferetsplejens former, og de almindeli-
ge straffeprocessuelle retssikkerhedsgarantier, herunder bl.a. ret til en beskikket
forsvarer, ret til kontradiktion, ret til at overvære retsmøder, vil være iagttaget i
forbindelse med sagen.
Det fremgår af straffelovens § 114 j, stk. 1, som er placeret i straffelovens kapitel
13, at den, der har dansk indfødsret eller bopæl i den danske stat, og som uden
tilladelse indrejser eller opholder sig i et område som nævnt i stk. 3, straffes med
bøde eller fængsel indtil 6 år, jf. dog stk. 2.
Det følger af straffelovens § 114 j, stk. 2, at stk. 1 ikke gælder for indrejse og op-
hold som led i udøvelse af dansk, udenlandsk eller international offentlig tjeneste
eller hverv. Videre følger det af straffelovens § 114 j, stk. 3, at justitsministeren
efter forhandling med udenrigsministeren og forsvarsministeren kan fastsætte
regler om, at et område, hvor en gruppe eller sammenslutning som nævnt i straf-
felovens § 114 e er part i en væbnet konflikt, skal være omfattet af stk. 1. Folke-
tinget kan ved en folketingsbeslutning ophæve regler fastsat af justitsministeren
efter 1. pkt.
Det følger således allerede i dag af straffeloven, at indrejse i visse områder kan
være strafbart og omfattet af straffelovens kapitel 13. En dom for en sådan over-
trædelse kan således allerede i dag medføre frakendelse af dansk indfødsret ved
dom, jf. indfødsretslovens § 8 B.
4.
Det bemærkes, at en administrativ ordning, hvor den pågældende danske
statsborger stadig befinder sig i udlandet, indebærer, at den pågældende person
endnu ikke er fundet skyldig i en straffelovsovertrædelse. Endvidere ville det ved
Side
2/3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 535: MFU spm., om det er muligt administrativt at frakende personer der rejser til krigszoner uden lovligt ærinde deres statsborgerskab, til udlændinge- og integrationsministeren
en sådan ordning, hvis den pågældende befinder sig i udlandet, være forbundet
med betydelig usikkerhed, om den pågældende person vil kunne udtale sig under
sagen, herunder om bl.a. en frakendelses betydning for den pågældende person.
En sådan ordning vil også skulle vurderes i lyset af den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention.
En fyldestgørende besvarelse af det rejste spørgsmål forudsætter således en
nærmere kvalificering af den skitserede ordning samt nærmere overvejelser om
forholdet til Danmarks internationale forpligtelser, herunder statsborgerretskon-
ventionen og den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
5.
Det bemærkes afslutningsvist, at det fremgår af indfødsretsaftalen af 29. juni
2018, at der blandt aftaleparterne er enighed om at iværksætte en afdækning af
andre landes forståelse og anvendelse af relevante internationale forpligtelser
vedrørende frakendelse af statsborgerskab med henblik på at undersøge, om der
er mulighed for i højere grad end i dag at frakende dansk statsborgerskab.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil i efteråret 2018 iværksætte denne
høring af andre lande og forventer at kunne orientere Folketingets Indfødsretsud-
valg i 1. halvår 2019 om udfaldet heraf.
Inger Støjberg
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
3/3