Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1920229_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Andreas Steenberg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
2. juli 2018
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. juni 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
475 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Andreas
Steenberg (Radikale Venstre).
Spørgsmål nr. 475:
”Vil
ministeren lave reglerne om, så beskæftigede kan komme i voksenlære og
i bekræftende fald hvorfor?
Hvad vil det koste at lave sådan en ændring?”
Svar:
Med beskæftigelsesreformen blev voksenlærlingeordningen styrket og målrettet le-
dige og ufaglærte beskæftigede, da de har størst uddannelsesbehov. Efter de gæl-
dende regler kan en virksomhed få tilskud til en person over 25 år, der kommer di-
rekte fra beskæftigelse, hvis personen er ufaglært
1
, og uddannelsesaftalen er indgå-
et inden for områder, hvor der på tidspunktet for aftalens indgåelse er behov for ar-
bejdskraft. Beskæftigede med en uddannelse kan imidlertid ikke udløse voksenlær-
lingetilskud. Det har jeg ikke tænkt mig at ændre på.
I en evaluering af voksenlærlingeordningen fra 2013 finder Deloitte, at
ledige,
der
har gennemført et voksenlærlingeforløb, efterfølgende øger deres beskæftigelses-
grad, mens beskæftigelsesgraden reduceres for
beskæftigede,
der har gennemført et
voksenlærlingeforløb. For faglærte, der kommer fra beskæftigelse, er der desuden
en negativ indkomsteffekt. Jeg mener derfor ikke, at det vil være givtigt at udvide
voksenlærlingeordningen til faglærte beskæftigede.
I en tid, hvor et stigende antal virksomheder melder om mangel på kvalificeret ar-
bejdskraft, er det selvfølgelig vigtigt, at voksenlærlingeordningen på bedste vis
fremmer, at flere bliver faglærte, og at virksomhederne får den arbejdskraft, de har
brug for. Derfor er der i regeringens udspil til forenkling af beskæftigelsesindsatsen
lagt op til en markant forenkling af ordningen. Samtidig har partierne bag beskæf-
tigelsesreformen igangsat et forsøg med en styrket voksenlærlingeordning, der
flugter med udspillet, så ordningen allerede nu er blevet mere enkel og attraktiv at
bruge. Det indebærer bl.a., at faglærte ledige med forældet uddannelse har fået
J.nr.
2018-4319
1
En ufaglært person beregnes i denne sammenhæng som en person, der ikke har en erhvervsuddannelse eller an-
den erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller overstiger en er-
hvervsuddannelse.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 475: MFU spm. om reglerne om, at beskæftigede kan komme i voksenlære, til beskæftigelsesministeren
nemmere adgang til ordningen, da kravet om forudgående ledighed er sløjfet. Sam-
tidig har faglærte ledige fået adgang til ordningen efter 6 måneders ledighed.
Hvis målgruppen for voksenlærlingeordningen udvides, så den også omfatter be-
skæftigede faglærte, herunder også beskæftigede faglærte med forældet uddannel-
se, forventes det at medføre betydelige merudgifter som følge af en øget tilgang til
ordningen. Det er dog ikke muligt med stor sikkerhed at skønne over omfanget af
tilgangen og merudgifterne, da en sådan ændring skønnes at medføre betydelige
ændringer i forhold til bl.a. det eksisterende efteruddannelsessystem. Det skyldes,
at det forventes, at inklusionen af beskæftigede faglærte i målgruppen for voksen-
lærlingeordningen vil medføre substitution fra andre efteruddannelsesordninger for
den gruppe.
En udvidelse af målgruppen til at gælde alle beskæftigede skønnes at have en nega-
tiv virkning på den strukturelle beskæftigelse, idet der vil være et beskæftigelses-
dræn under lærlingeforløbet og en negativ opkvalificeringseffekt efter forløbet for
personer, der kommer fra beskæftigelse.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2