Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1916198_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. juni stillet følgende spørgsmål nr. 456 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge
(SF).
Spørgsmål nr. 456:
”I
lyset af, at regeringen i sit udspil om kvalificeret arbejdskraft til hele landet fore-
slår, at aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, som er fyldt 30 år, og som er om-
fattet af 225-timersreglen, visiteres som jobparate, bedes ministeren oplyse følgen-
de:
a) Ledsages forslaget af midler til indsatser, som skal fremme, at ovenstående
gruppe af aktivitetsparate oplever progression og kan visiteres som jobparate?
b) Hvilke indsatser planlægger ministeren, der skal iværksættes for, at ovenstående
gruppe af aktivitetsparate oplever progression og kan visiteres som jobparate?”
Svar:
De danske virksomheder melder i stigende grad om problemer med at rekruttere
den arbejdskraft, de har brug for. I foråret 2018 er antallet af forgæves rekrutterin-
ger oppe på ca. 16.800, hvilket er det højeste niveau i ti år.
Det er afgørende, at virksomhederne kan få de hænder, der er brug for. Med forsla-
get om at møde kontanthjælpsmodtagere som jobparate, hvis de vurderes at kunne
opfylde reglen om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for 12 kalender-
måneder, sikrer vi, at hele målgruppen, som vurderes at være i stand til at indgå på
det ordinære arbejdsmarked - hvad enten det er i fuldtidsjobs eller i få timer - mø-
des af en jobrettet indsats, som understøtter jobsøgningen.
Jeg vil i den forbindelse endnu engang gerne understrege, at hvis jobcentret vurde-
rer, at den ledige ikke kan leve op til 225-timersreglen, så undtages man.
Med forslaget lægger regeringen op til, at kommunernes jobrettede indsats skærpes
for den del af målgruppen, som i dag er aktivitetsparate, således at borgerne så tid-
ligt som muligt bliver tilbudt den hjælp og de værktøjer, som anvendes til jobparate
integrations- og kontanthjælpsmodtagere.
Og det betyder noget, hvordan jobcentrets medarbejdere møder mennesker.
25. juni 2018
J.nr.
2018 - 4046
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 456: Spm. om regeringens udspil om kvalificeret arbejdskraft til hele landet (kontanthjælpsmodtagere over 30 år er jobparate), til beskæftigelsesministeren
Når vi ser på erfaringerne med at visitere nyankomne flygtninge som jobparate fra
start, er de gode. Som led i trepartsaftalen om integration ændrede man visitationen
for nyankomne flygtninge, så de nu som udgangspunkt er jobparate. I januar var 73
procent af dem i integrationsprogrammet (dvs. mindre end 3 år her i landet) vurde-
ret jobparate. I samme måned i 2015 var det 3 procent.
Tallene taler deres eget tydelige sprog. Langt flere nyankomne flygtninge arbejder
nu end tidligere. 34 procent er i ordinære job af de flygtninge og efterkommere,
som har været her i tre år i oktober 2017. Det er dobbelt så mange som samme må-
ned i 2015. Det er meget positivt for den enkelte, deres familier og ikke mindst
samfundet.
Og det tyder på, at det gør en forskel, om man mødes som jobparat. De erfaringer
ønsker vi nu at overføre til kontanthjælpsområdet. Med vores udspil om at ændre
visitationen i kontanthjælpssystemet vurderes det, at godt 20.000 personer vil blive
jobparate og få bedre mulighed for at blive en del af det arbejdende fællesskab.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2